Kasta ut sin tonåring
Är det olagligt, enligt lagboken, att kasta ut sin 15-åring på gatan? Om, vilket strafföreläggande gäller för det?
Är det olagligt, enligt lagboken, att kasta ut sin 15-åring på gatan? Om, vilket strafföreläggande gäller för det?
Du är försöjningspliktig i 3 år till. Kanske finns andra vägar att få hjälp?
Ring ungdomsstöd på socialtjänsten och be om hjälp!
Gäller inte mitt barn.......önskar bara svar på frågan.
Gäller inte mitt barn.......önskar bara svar på frågan.
Bra fråga, hur får man veta saker egentligen? Nån kanske har gått igenom den processen kring denna fråga och kan svara.
Du är försöjningspliktig i 3 år till. Kanske finns andra vägar att få hjälp?
Jag tror inte det är speciellt straffbart att kasta ut sin unge, oavsett ålder. Det som händer är att 15-åringen blir ett fall för socialtjänsten. Där dom i sin tur inte heller är så bra på att fånga upp någon som har det jobbigt, oavsett ålder.
[quote=75704809][quote-nick]Nerfherder skrev 2015-09-01 14:31:25 följande:[/quote-nick]Som jag svarade är man försöjningsskyldig tills barnet är 18, varför duger inte det svsret?[/ Men det är inte straffbart att skita i det (att försörja sina barn) , enligt min erfarenhet.
Jag blev utkastad som 15 åring av mina föräldrar. Dom vägrade betala "underhållet" eller vad det nu heter så soc fick betala åt dom. Är 25 idag och dom vill fortfarande inte ha nått med mig att göra.
Jag blev utkastad som 15 åring av mina föräldrar. Dom vägrade betala "underhållet" eller vad det nu heter så soc fick betala åt dom. Är 25 idag och dom vill fortfarande inte ha nått med mig att göra.
Min syster blev "utslängd" då hon var i övre tonåren (men inte myndig) slutade det hela mest med att soc hoppade in och betalade för henne när det gällde hyra, mat o.s.v. Syrrans och pappas relation ändrades däremot till det bättre ju äldre hon blev så hon och pappa kunde till slut vistas i samma rum utan att något världskrig härjade.
Helt otroligt att socialen tar över det finansiella ansvaret för barn, kan det verkligen vara så? Självklart bra att man tar hand om barnen, men föräldrarna borde ju få betala tillbaks allt det kostar till socialen.
Helt otroligt att socialen tar över det finansiella ansvaret för barn, kan det verkligen vara så? Självklart bra att man tar hand om barnen, men föräldrarna borde ju få betala tillbaks allt det kostar till socialen.