• Mianne

Kasta ut sin tonåring

Är det olagligt, enligt lagboken, att kasta ut sin 15-åring på gatan? Om, vilket strafföreläggande gäller för det?

• Svar på tråden Kasta ut sin tonåring
  • Nerfherder

Du är försöjningspliktig i 3 år till. Kanske finns andra vägar att få hjälp?

• Mianne

Gäller inte mitt barn.......önskar bara svar på frågan.

• Nerfherder
    Mianne skrev 2015-09-01 13:22:28 följande:

Gäller inte mitt barn.......önskar bara svar på frågan.

Hur ska vi veta det?
  • kenneth768768
    Nerfherder skrev 2015-09-01 13:25:59 följande:
    Hur ska vi veta det?
    Bra fråga, hur får man veta saker egentligen? Nån kanske har gått igenom den processen kring denna fråga och kan svara.
  • Nerfherder
    kenneth768768 skrev 2015-09-01 14:26:51 följande:

Bra fråga, hur får man veta saker egentligen? Nån kanske har gått igenom den processen kring denna fråga och kan svara.

Som jag svarade är man försöjningsskyldig tills barnet är 18, varför duger inte det svsret?
  • Fjärilslarv
    Nerfherder skrev 2015-09-01 13:16:02 följande:

Du är försöjningspliktig i 3 år till. Kanske finns andra vägar att få hjälp?

nej man är försörjningspliktig längst till 21 år förutsatt att "barnet" går i gymnasiet, annars gäller 18 års dagen.
  • Nenne666

Jag tror inte det är speciellt straffbart att kasta ut sin unge, oavsett ålder. Det som händer är att 15-åringen blir ett fall för socialtjänsten. Där dom i sin tur inte heller är så bra på att fånga upp någon som har det jobbigt, oavsett ålder.

• Nenne666

[quote=75704809][quote-nick]Nerfherder skrev 2015-09-01 14:31:25 följande:[/quote-nick]Som jag svarade är man försöjningsskyldig tills barnet är 18, varför duger inte det svsret?[/ Men det är inte straffbart att skita i det (att försörja sina barn) , enligt min erfarenhet.

• astegmatism
    Mianne skrev 2015-09-01 13:07:47 följande:

Är det olagligt, enligt lagboken, att kasta ut sin 15-åring på gatan? Om, vilket strafföreläggande gäller för det?

Är det inte misshandel? förresten varför vill du kasta ut ditt barn? Är du så slutkörd som förälder?
  • israelsson

Jag blev utkastad som 15 åring av mina föräldrar. Dom vägrade betala "underhållet" eller vad det nu heter så soc fick betala åt dom. Är 25 idag och dom vill fortfarande inte ha nått med mig att göra.

• astegmatism
    israelsson skrev 2015-09-01 19:41:09 följande:

Jag blev utkastad som 15 åring av mina föräldrar. Dom vägrade betala "underhållet" eller vad det nu heter så soc fick betala åt dom. Är 25 idag och dom vill fortfarande inte ha nått med mig att göra.

Tala om misshandel! varför ville de inte betala och varför hatar de dig så? Vill inte veta av dig. sjukligt anser jag!{#emotions_dlg.djavulsk}
  • israelsson
    astegmatism skrev 2015-09-01 20:42:14 följande:
    Tala om misshandel! varför ville de inte betala och varför hatar de dig så? Vill inte veta av dig. sjukligt anser jag!{#emotions_dlg.djavulsk}
    Varför dom inte ville betala vet jag faktist inte. Bara soc. Nä ja uppförde mig väll inte som dom ville att jag skulle göra. Men alla tonåringar brukar ju vara lite bråkig. Ända sen jag har varit liten så har jag och min far aldrig kommit överens. Och när jag blev 15 så va de väll droppen. Idag orkar jag inte reflektera så mycket över allt. Men då, då va jag alltid ledsen. Grät mig till sömns osv.
  • DeLo

Min syster blev "utslängd" då hon var i övre tonåren (men inte myndig) slutade det hela mest med att soc hoppade in och betalade för henne när det gällde hyra, mat o.s.v. Syrrans och pappas relation ändrades däremot till det bättre ju äldre hon blev så hon och pappa kunde till slut vistas i samma rum utan att något världskrig härjade. 

• Magdalena03

Helt otroligt att socialen tar över det finansiella ansvaret för barn, kan det verkligen vara så? Självklart bra att man tar hand om barnen, men föräldrarna borde ju få betala tillbaks allt det kostar till socialen.

• sextiotalist
    Magdalena03 skrev 2015-10-02 16:38:06 följande:

Helt otroligt att socialen tar över det finansiella ansvaret för barn, kan det verkligen vara så? Självklart bra att man tar hand om barnen, men föräldrarna borde ju få betala tillbaks allt det kostar till socialen.

Det är inte helt omöjligt att de kräver föräldrarna på motsvarande underhållet
Svar på tråden Kasta ut sin tonåring