• Anonym (Vill hjälpa min son!)

Behöver råd att bemöta min son angående pappans missbruk!

Hej!

Det är så att min son upplevt mkt destruktiva saker i sitt liv hos sin pappa (som ej längre har umgänge på pappans bevåg).

Min son har upplevt många nya människor som kommit och gått, fylla, slagsmål och stök i allmänhet under sina korta 6 år. Jag och pappan ligger i vårdnadstvist.

Sonen verkar inte komma ihåg så mkt längre hur det var hos sin pappa, men jag vet att barn fantiserar ihop historier om de inte får höra sanningen. Jag och min sambo har bara pratat väldigt "enkelt och kort" om ämnet.

Hur och vad ska jag prata om med sonen? Hur förklarar man att hans pappa faktiskt inte vill träffas? (Han säger hela tiden att han vill men avbokar alltid umgänget). Hur förklarar man allt detta utan att skada barnet?

Tar emot alla råd...

Sonen stänger sig ofta när vi närmar oss ämnet och jag blir då orolig att han ska få emotionella problem längre fram. Finns böcker/filmer om detta?

Hur hade du velat bli bemött angående detta som 6åring?

• Svar på tråden Behöver råd att bemöta min son angående pappans missbruk!
  • Anonym (enkelt)

Enkelt, säg att pappa har en sjukdom som heter missbruk och som gör att han beter sig på detta sätt. Att det tar väldigt lång tid att bli frisk.

Svar på tråden Behöver råd att bemöta min son angående pappans missbruk!