Ej ha samma efternamn??
Jag har två små barn sedan ett tidigare förhållande. De har mitt efternamn och pappans efternamn som mellannamn.
Nu har jag fått ett till barn med en ny man och vi ska gifta oss.
När det gäller efternamn har vi egentligen två val.
Nr1 är att jag behåller mitt efternamn och vår yngsta även han får mitt namn. Det är ju det lättaste och på så sätt har alla barnen samma efternamn.
MEN då blir min man den enda i familjen som inte har samma efternamn. Han vill inte byta eftersom hans efternamn är VÄLDIGT ovanligt och speciellt.
Jag skulle såååå gärna vilja byta till hans efternamn. Dels så känns det viktigt för sonen att få sin pappas namn just eftersom det är så speciellt.
Men då finns två problem. Barnen skulle få olika efternamn och mina tidigare barn skulle vara de enda som har mitt efternamn då varken jag eller deras pappa skulle ha samma namn som dem. Dock skulle jag isåfall behålla mitt namn som mellannamn. Kan man ens göra så?
(Finns inte på kartan att jag låter dem ta deras pappas efternamn, han godkänner inte heller att de byter till mitt nya efternamn.)
Är rädd att jag bara är egoistiskt i bröllopsyran då jag vill heta samma som min man.
Är jag knäpp som ens funderar på den här lösningen eller skulle den funka?