• Anonym (Undrar)

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.

Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.

• Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?
  • Pentra

Att väga tresiffrigt behöver inte vara synonymt med att vara överviktig. ... /Pentra

• LaLola

Behöver du verkligen få svar på något så enkelt? Du kan inte räkna ut det själv liksom?

Att väga sig varje dag låter förövrigt väldigt överdrivet.

• Anonym (Undrar)
    LaLola skrev 2015-08-28 10:36:46 följande:

Behöver du verkligen få svar på något så enkelt? Du kan inte räkna ut det själv liksom?

Att väga sig varje dag låter förövrigt väldigt överdrivet.

Det kanske det är. Jag var inne i vårdsvängen mycket ett tag och de frågar ju alltid hur mycket man väger, så jag började väga mig för att kunna ge dem ett aktuellt och korrekt svar.

Är det enkelt? Vad är det som gör att man inte börjar äta mindre när man märker att man väger mer eller att kläderna börjar strama? Är det för att man inte bryr sig? Är det för att man ger upp? Jag vet inte.
  • Anonym (Undrar)
    Pentra skrev 2015-08-28 10:35:16 följande:

Att väga tresiffrigt behöver inte vara synonymt med att vara överviktig. ... /Pentra

Nej såklart. Om man är 2 meter lång får man ett BMI precis på gränsen till övervikt. Man kan vara bodybuilder också.
  • Anonym (...)

Jag förstår helt och klart att du undrar, precis som jag undrar när jag ser folk i Lyxfällan hur de kan ha fått så höga skulder. Jag kan inte svara för någon annan än mig själv, men för min del startade det hela i tonåren när mina föräldrar tyckte att jag skulle gå ner i vikt trots att jag var normalviktig. Det startade hela den här onda spiralen av matmissbruk som gjorde att jag sakta men säkert gick upp i vikt. När jag sen flyttade hemifrån och ingen hade koll på mig blev det bara värre. Jag hade en felaktig kroppsuppfattning från början och såg ingen skillnad i spegeln. Sen är det många som precis som jag har börjat ett stort antal olika dieter, kanske gått ner några kilon, sen inte orkat hålla det och istället gått upp alla de kilona och några till. Fortsätter det så blir man ganska stor. Tyvärr är det ju också lättare och lättare att gå upp i vikt, ju oftare man håller på så. Man sabbar kroppens ämnesomsättning, etc.

Jag tror att alla människor har olika svagheter (en del har t ex lätt att bli alkoholister eller fastna i osunda shoppingvanor, jag har uppenbarligen lätt att få ett matmissbruk) Jag har full koll på alla delar i mitt liv, förutom maten.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (...) skrev 2015-08-28 12:01:11 följande:

Jag förstår helt och klart att du undrar, precis som jag undrar när jag ser folk i Lyxfällan hur de kan ha fått så höga skulder. Jag kan inte svara för någon annan än mig själv, men för min del startade det hela i tonåren när mina föräldrar tyckte att jag skulle gå ner i vikt trots att jag var normalviktig. Det startade hela den här onda spiralen av matmissbruk som gjorde att jag sakta men säkert gick upp i vikt. När jag sen flyttade hemifrån och ingen hade koll på mig blev det bara värre. Jag hade en felaktig kroppsuppfattning från början och såg ingen skillnad i spegeln. Sen är det många som precis som jag har börjat ett stort antal olika dieter, kanske gått ner några kilon, sen inte orkat hålla det och istället gått upp alla de kilona och några till. Fortsätter det så blir man ganska stor. Tyvärr är det ju också lättare och lättare att gå upp i vikt, ju oftare man håller på så. Man sabbar kroppens ämnesomsättning, etc.

Jag tror att alla människor har olika svagheter (en del har t ex lätt att bli alkoholister eller fastna i osunda shoppingvanor, jag har uppenbarligen lätt att få ett matmissbruk) Jag har full koll på alla delar i mitt liv, förutom maten.

Det är naturligtvis olika för olika människor.

En mig närstående person har väldigt lätt för att lägga på sig. Om hen och jag skulle äta samma mat och samma portionsstorlekar i en månad skulle jag hålla vikten medan hen gick upp ett par kilo. Personen i fråga har också mycket svårare för att gå ner i vikt än jag har. Om vi, gud förbjude, skulle råka ut för en svältkatastrof i det här landet är det jag som kommer att klara mig sämst av oss två.
  • sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-28 12:09:27 följande:
    Det är naturligtvis olika för olika människor.

En mig närstående person har väldigt lätt för att lägga på sig. Om hen och jag skulle äta samma mat och samma portionsstorlekar i en månad skulle jag hålla vikten medan hen gick upp ett par kilo. Personen i fråga har också mycket svårare för att gå ner i vikt än jag har. Om vi, gud förbjude, skulle råka ut för en svältkatastrof i det här landet är det jag som kommer att klara mig sämst av oss två.
    Här också, nu är jag 50+ och ämnesomsättningen har gått ned en aning, så jag är inte lika smal som innan (OK 8 kilo mer, tack och lov sitter de flesta på rätt ställe).
    Men under många år kunde jag äta massor av onyttigheter (levde på pasta i olika former under min studietid t.ex) utan att gå upp ett kilo, men magsjuka eller om jag åt lite, så dök min vikt direkt.
    Jag skulle nog även idag vara en av de första som rök vid en svältkatastrof, då min kropp är urdålig på att utnyttja matens fulla energipotential
  • Anonym (111)

har gått ner 50 kg nu men vägde över 100 förut... mådde dåligt och tröst åt och orkade inte ta tag i livet.. typ..

• Fjärilslarv

Jag tycker inte att Roddy Benjaminsson (gladiatorn Hero) eller Magnus Samuelsson är överviktig, och de väger över 100kg vad jag vet.

• Anonym (hm)

Tror det är en kombo mellan mycket mat och för lite rörelse!

Hade jag slutat att röra mig som jag gör idag och fortsatte att äta så som jag gör idag så hade jag lätt kommit upp i 3 siffrigt.

Tycker nästan det är skrattretande när folk anser sig ha gått "långpromenad" när det handlar om 3 km.

Man har ju läst att man minst ska gå 10000 steg om dagen.(För hälsan)  Räknat ut att det för mig motsvarar ca 7 km.

Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?