• Nellaaa

Var går gränsen för djurplågeri?

Jag och min pojkvän har nyligen skaffat oss en söt liten kattunge. Och han är ju som sagt en kattunge så du kan ju tänka dig hur busig han är.

Men idag satte han sig i vårat sovrum och kissa, mitt framför oss!?!? Toa dörren va öppen och kattlådan är plockad. Då knäppte min pojkvän till kissen på örat!?!? Jag hörde "smällen" och skrek på han och fråga vad f*n han håller på med!?!? Så skulle han ju aldrig någsin gjort mot sitt barn. Det såg ut som han fick ont och rädd blev han.

Nu till frågan, var går gränsen?

Jag själv skulle aldrig ta till våld av något slag mot ett försvarslöst litet djur. HJÄLP med vad man kan göra utan att skada lillen?

• Svar på tråden Var går gränsen för djurplågeri?
  • Nellaaa
    Nellaaa skrev 2015-08-25 23:44:53 följande:

Jag och min pojkvän har nyligen skaffat oss en söt liten kattunge. Och han är ju som sagt en kattunge så du kan ju tänka dig hur busig han är.

Men idag satte han sig i vårat sovrum och kissa, mitt framför oss!?!? Toa dörren va öppen och kattlådan är plockad. Då knäppte min pojkvän till kissen på örat!?!? Jag hörde "smällen" och skrek på han och fråga vad f*n han håller på med!?!? Så skulle han ju aldrig någsin gjort mot sitt barn. Det såg ut som han fick ont och rädd blev han.

Nu till frågan, var går gränsen?

Jag själv skulle aldrig ta till våld av något slag mot ett försvarslöst litet djur. HJÄLP med vad man kan göra utan att skada lillen?

Jag menade att det såg ut som om katten fick ont och blev rädd...
  • Dixie

självklart gör man inte så mot en katt - det är en kattunge och det kan ju hända olyckor - det får man ju räkna med!

• Anonym (Idiot)

Fyfan. Och gränsen går väl självklart vid att skada ett djur?! Jag hoppas du skällde ut honom rejält och att din pojkvän ångrar sig som fan. Annars är det ditt ansvar att hitta ett nytt hem åt kattungen.

• Frontline
    Anonym (Idiot) skrev 2015-08-25 23:51:01 följande:
    Fyfan. Och gränsen går väl självklart vid att skada ett djur?! Jag hoppas du skällde ut honom rejält och att din pojkvän ångrar sig som fan. Annars är det ditt ansvar att hitta ett nytt hem åt kattungen.
    Ja eller ett nytt hem till killen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Haskel

Din kille "knäppte till katten på örat", och du "HÖRDE SMÄLLEN"???

Endera så underdriver du när du säger att han "knäppte till den på örat".
    Alternativt överdriver du något alldeles otroligt kring ljudet.

Att knäppa till en katt på örat, som tillrättavisning är knappast djurplågeri.
    Däremot kan det anses dumt och meningslös, då sannolikt inte katten lär sig så mycket.

• Larmet

Förklara för din idiot till pojkvän att han inte kommer få katten att kissa på lådan genom bestraffning.

Att tro att ett djur ska rätta sig efter en människas behov är bara efterblivet.

Katter kissar på andra ställen än i kattlådan oftast i protest. Antingen trivs katten inte hos er (vilket inte vore konstigt), stress eller så har ni placerat lådan fel.

Skaffa inte djur om ni inte har koll på deras behov, det är inga leksaker.

• Larmet
    Haskel skrev 2015-08-26 00:05:55 följande:

Din kille "knäppte till katten på örat", och du "HÖRDE SMÄLLEN"???

Endera så underdriver du när du säger att han "knäppte till den på örat".

Alternativt överdriver du något alldeles otroligt kring ljudet.

Att knäppa till en katt på örat, som tillrättavisning är knappast djurplågeri.

Däremot kan det anses dumt och meningslös, då sannolikt inte katten lär sig så mycket.

Vad dillar du om?

Lagen säger - att avsiktligt göra illa eller utsätta ett djur för lidande är djurplågeri eller i mildare fall ett brott mot djurskyddslagen.
  • Icewolf

Skulle knappast kalla det för djurplågeri, men det var ganska idiotiskt gjort.

• Nellaaa

Tack allihopa för era svar.

Jag skrev "smällen" och inte smällen, för att jag inte hitta ett ord för lätet.

Det ser inte ut som detta klassas för djurplågeri då, men tycker ändå att man kan hitta något annat sätt.

Kan man inte spruta lite vatten? Ljud funkar tyvärr inte på kissen längre.

Kan inte förstå om han inte skulle trivas, han får mat, kel, det är städat och vi leker med han. Han smet ut en gång för någon vecka sen, kan det vara så att han protesterar för han inte får gå ut?

• Anonym (S)

Nej, spruta inte vatten heller. När kattungen sätter sig och kissar på fel ställe så lyft helt enkelt upp den och sätt den på lådan. Visa var den ska gå och beröm den ordentligt när den gör rätt. Se till att lådan är ren och fräsch också. Något som hjälpte mig tidigare i sommar när jag fick hem min kattunge, var att torka med rengöringsmedel som doftar citron där kattungen satte sig. Och dessutom skrubba lådans kanter med klorin. Tydligen gillar katter lukten av klorin, men inte lukten av citron. Hon drogs snabbt till lådan.

Bajsar katten på lådan? Vissa katter vill ha en låda att bajsa på, och en annan att kissa på.

Angående pojkvännen, så tycker jag att du ska ta ett rejält snack med honom. Djurplågeri var det kanske inte riktigt, men långt över gränsen. Att bestraffa djuret kommer dessutom inte att fungera. Lycka till!

• todo nada

Nej, man gör inte så mot ett djur. Djuret lär sig ingenting av att bli knäppt på örat och skrämd. Sådana saker kan nig dessutom göra djuret mer otrygg och ge en motsatt effekt, att den börjar kissa mera inomhus.

Ättika blandat med vatten har jag hört ska vara effektivt. Spraya lite på alla ställen utöver lådan dom katten går och gör sina behov på.

• fluu

Måste du fråga så har du(eller den det rör) nog passerat gränsen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EnGladPingvin

Att straffa en katt som kissar på fel ställe eller försöka skrämma med att spruta vatten får bara motsatt effekt mot vad ni önskar. Katten förstår inte vad den har gjort för fel. Risken är stor att den tror att det är själva kissandet som är fel och därför blir en nervös och orolig katt som gömmer sig på än mer oönskade ställen när den ska utföra sina behov. Straffa därför aldrig en katt som kissar på fel ställe. Den förstår er inte.

Det är en kattunge och det är inte ovanligt att det blir några olyckor innan den funnit sig till ro. Det är en liten "bebis" och mycket händer runt omkring den. Kanske den inte hinner till lådan, kanske den är så uppe i varv att den glömmer, kanske har den inte kommit in i rutinerna, etc. Bär katten till kattlådan och uppmuntra den att göra sina behov där istället.

Vad gäller din kille hade jag nog dragit till honom över örat om jag varit du. Tål inte människor som är elaka mot djur.

• Nellaaa

Det där med citron/ättika ska jag testa! Ja, de måste varit akut den dagen, han har gått som vanligt på lådan nu.

Är inte klorin farligt?

• Nellaaa

Hej! Jag har kommit på varför han inte går in på toan ibland... Vi har köpt doftsprej till toaletten och har märkt nu att han inte ville gå in på toaletten när man precis har sprayat... Den luktar sååå gott så brukar spraya så fort jag är inne på toan. Men vi får nog helt enkelt rätta oss efter kissen. Skönt att ha det löst nu så vi slipper fler olyckor.

Tack alla för er energi! :)

• Anonym (S)

Vad skönt om ni har löst det! Citrondoftande medel kan vara bra om det ändå händer en olycka, katter sköter ju gärna sina behov på samma ställe som det har hänt förut. Men är man snabb med rengöringsmedlet så kan man bryta mönstret. Angående klorin så ska man ju såklart inte dränka lådan i det, jag spädde ut liiiite klorin i vatten och tvättade lådan, bara för att det skulle finnas en svag lukt. Hoppas att allt går bra med katten nu!

Svar på tråden Var går gränsen för djurplågeri?