Mår dåligt pga mamma
Jag tror min mamma är alkoholist men jag är inte säker. Hon dricker ganska mycket men eftersom jag försöker undvika henne när hon dricker så vet jag inte hur mycket hon faktiskt dricker men hon går på systemet 1-2 gånger i veckan och då köper hon oftast några öl, whiskey och sprit. Hon blir full eller iallafall påverkad för hennes personlighet ändras. Jag blir så arg när hon dricker för när hon inte gör det så skrattar vi och har kul tillsammans men när hon dricker hatar jag henne och mår dåligt.
Jag tror inte att hon tycker/vet att hon har ett problem med alkoholen för hon dricker bara på kvällarna och det påverkar inte hennes arbete eller liv i övrigt på något sätt, hon försöker inte heller dölja det som jag vet att många gör när dom dricker för mycket. Hon dricker inte heller varje kväll utan kanske 3-5 gånger i veckan.
Förut skulle jag inte klassa min mamma som alkoholist eftersom jag ser en alkoholist som en person som dricker varje dag, dag som kväll och inte kan kontrollera det och det var så min pappa var. Han var alkoholist innan han dog så jag har svårt att säga att min mamma också är det.
Men det som gör att jag tycker att min mamma är alkoholist är för något som hände för 2 år sen. Hon drack väldigt mycket en kväll och hon blev rent ut sagt galen.
Iallafall så blev polisen inblandad och dom gjorde en anmälan till soc. När vi kom på möte hos soc så berättade min mamma att hon aldrig har blivit så där påverkad av alkohol förut och att hon inte drack så ofta. Hon sa till soc och till mig att hon aldrig mer skulle dricka igen för hon blev så rädd för sig själv. Jag sa till soc att hon inte drack så ofta för att för mig var det inget problem med hur hon drack och eftersom min pappa var alkoholist så tyckte jag ju att hon drack lite så inget mer hände hos soc.
Hon gjorde som hon hade lovat hon drack inte. Fast hon började dricka igen efter ca 6 månader. Då var den där händelsen som bortblåst och det hon sa om att hon aldrig mer skulle dricka blev till en lögn.
Hon kan ju uppenbarligen inte hålla sig ifrån alkohol så jag antar att hon är alkoholist.
Jag vet att jag borde söka hjälp men jag vågar inte. Jag vill inte prata med skolkuratorn för hon är helt knäpp.
Kuratorn på ungdomsmottagningen har jag pratat med förut fast om andra saker och jag vill inte prata med henne igen.
Då finns väl bara soc kvar att kontakta men jag vågar inte göra det för jag vill inte att min mamma ska få reda på att det var jag som anmälde isåfall.
Vad borde jag göra? Kan jag ens göra något?