Ond cirkel! Jag känner mig som häxan surtant mot styvbarnen!
Jag vill vara glad, rolig och snäll! Men ibland, eller rätt ofta är jag en människa jag inte vill vara när vi har barnen här. Min man har två barn och jag har ett barn. Jag är en levnadsglad människa egentligen, som uppskattar det viktiga i livet och försöker leva stressfritt och hälsosamt. Så fort fredagskväll kommer och alla tre barnen kommer så rubbas min inre frid.
Det blir bråk mellan barnen och jag tolererar inte att någon slår så jag kommer med förmaningar direkt att "man får INTE slåss" , "slår du EN gång till så blir det inget godis ikväll" m.m
Men vad hjälper det? Det blir bara en tråkig stämning direkt... Visseligen ingen som slåss mer men det börjar skyllas på varandra.
Det skriks hela tiden på någon av barnen, fast de är 9, 9 och 13 år så vrålas det rätt ut högt så man får ont i öronen om det är något som är "orättvist" eller om man helt enkelt vill överrösta de andra o göra sig till tals NU. Både jag o min man säger till de att prata tystare men utan resultat...
När vi ska äta så börjar det klagas på maten "ööö äckligt, jag vill inte ha det" Jag känner direkt "otacksamma barn" o att de skulle bara veta hur bra de har det till skillnad från barn som inte får någon mat alls.. och jag kan mycket väl slänga dessa kommentarer ur mig också.
Min man blir också irriterad och sen är det igång,, hela måltiden blir så och de bråkar om vem som får mest dricka och jämför glasen och där kommer nästa kommentar från mig "när man är så stora som er så ska man inte hålla på så här!"
Jag blir írriterad av att se när det kladdas med maten, äter med fingrarna och sen går iväg utan att tvätta händerna och det blir ofta jag som slänger ur mig kommentarer om det också.
Jag vill att både vi och barnen ska äta hälsosamt och inte så mycket socker. Barnen verkar vara sockerberoende tyvärr eftersom de får så mycket socker hos de andra föräldrarna. De förväntar sig att få det här med och tjatar ständigt om choklad, oboy, nutella och det är JAG som säger nej. Lördagsgodis räcker långt o man behöver inte vräka i sig och läsk behöver man inte dricka både fredag o lördag o egentligen inte ens varje helg.
Ja, så här ser det ut från fredagkväll till söndageftermiddag och istället för att som jag vill NJUTA av att vara tillsammans så blir helgen präglad av lite dålig stämning och det känns som om allt är mitt fel för jag blir så sur!
Någon som har bra förslag på hur man ska kunna lösa detta? Kan tillägga att barnen trivs bra tillsammans överlag och har roligt ihop, det är mest det här lite "bortskämda" jag blir irriterad över. O detta gäller i allra högsta grad även mitt eget barn! Kan även tillägga att vi när de är här längre stunder ofta "landar" lite bättre och vi har det riktigt roligt ihop. Men det kommer alltid stunder när saker inte "passar" dem som tex att stå o gråtskrika i glasskön för att man inte får den största glassen m.m. O jag bara tänker på de som aldrig ens får se en glass när de beter sig så....