• dorbys

Skuld / Skuldebrev

Hej ! Jag har tagit ett lån i mitt namn till min sambo som hade skulder hos kronofogden samt andra indrivande företag. Detta för att hon skulle bli av med sina prickar och slippa räntor på 20-25%. Lånet jag tog ligger på 5.15% ränta och skuldebrev är upprättat. 
    Dock har saker och ting förändrats, det har uppkommit mer utlånade pengar till denne person under resans gång.  Jag hade nu tänkt ändra om lite i avtalet och få in de andra skulderna och få det på skrivit igen. 
    Fråga 1 : Om jag inte anger något datum för när denna skuld skall betalas ( lär återbetalas under ca 5 år ), när börjar preskriptionstiden räknas från ? 
    Fråga 2 : Kan man avtala detta istället för 10 års preskriptionstid till ca 25 år även om inget preskriptionsbrott begåtts?
    Fråga 3 : Om inte, räcker det att jag hör av mig och får detta dokumenterat att hon fått ta del av skulden igen för att preskriptionstiden skall börja om på nytt ? 
                     Sen vad gäller ränta och dröjsmålsränta.
    Fråga 4 :Ska jag sätta 5.15% som lånet kostar mig, eller dra bort från det jag får tillbaka på skatten ? Dvs en ränta på 5.15*0.7 = 3,605 ? 
    Fråga 5: Hur mycket skall dröjsmålsräntan ligga på ? Bör man hänvisa till några lagar när man uppför detta skuldebrev ? 
    Utöver detta lånet som jag betalar på i ca 4 år till är där skulder på runt 12000 som skall betalas efter den första skulden är betald.
    Fråga 6: Kan man skriva in detta på samma papper eller skall man ha ett annat skuldebrev för detta ? 
    Sedan finns det en skuld till men den är kortsiktig. Betalas inom 2-3 månader på ca 2-3000.
    Fråga 7: Samma fråga där, kan detta skrivas in på samma ?
    Fråga 8: Om dessa 2 sista skulderna inte betalas i tid, kan jag lägga ränta på detta då samt dröjsmålsränta (Syftar i huvudsak på skulden på 12000, om det nu klyddar med lån skulden så är detta av intresse ) 
    Hoppas någon kan hjälpa mig snarast. 
  • Svar på tråden Skuld / Skuldebrev
  • XEmmabus

Fråga 1) om du inte skriver in förfallodatum, förfaller fordran 30 dagar från anmaning att betala. Fordran preskriberas 10 år från senaste betalningen som gjorts. Om ingen betalning skett är det från när skuldebrevet upprättades.

2) Nej. Endast preskriptionsavbrott kan förlänga.

3) för preskriptionsavbrott ska anses gälla ska inbetalning ha skett, avbetalningsplan upprättats, rekommenderat mottaget brev. Enligt ett domstolsfall räckte det att 3 brev sänts till låntagaren inom en period och att svaranden var konstaterat skriven på adressen.

4) vilken ränta du tar ut är ditt val. Upp till låntagaren att acceptera FÖRE lånet tas. Har ni inte kommit överens om ränta är man från förfallodatum garanterad dröjsmålsränta enligt räntelagen, f.n 8% per år.

5) Ditt val igen. Men att hålla sig till räntelagen kan väl vara rimlig nivå om man är vänner. En ränta ska vara väldigt hög för att räknas som ockerränta. Men som utlånare vill man ju att låntagaren ska ha en rimlig chans att betala tillbaka. Du får sätta det i relation till vad du själv får betala och bedöma till vilken risk du tagit.

6-7) Man ska inte kladda i redan gjorda skuldebrev. Skriv helt nya och riv tillsammans det gamla eller skriv nytt på det som tillkommit. Risken är annars att du sitter med skuldebrev som kan ogiltigförklarade.

8) Du kan alltid begära ränta från förfallodatum enligt räntelagen om inte annat har avtalats.

Övrigt: Använd gärna en mall för skuldebrev. Finns att köpa korrekta hos bokhandel för en ringa summa om man inte vågar förlita sig på sådana du kan ladda ner från nätet.

Kom ihåg att skriva in att fordran förfaller i sin helhet efter exvis 3 månader utan fullagd betalning. Annars får du tex endast ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden på den del som förfallit till betalning. Tex ett lån på 100 000 kr ska återbetalas med 2 000 kr mån. Om svaranden betalar i 6 mån och sedan slutar är hela resterande fordran om 88 000 kr förfallen till betalning vid utgång av månad 9. Skrivs det inte in i skuldebrevet har endast 6 000 kr förfallit och det är den del du kan begära Kronofogden driva in. Sedan får du vänta in att 2 000 kr förfaller varje månad.

• dorbys

Tack så hemskt mycket för svaret ! Jag skall alltså skriva in dessa 12000 i det lånet på 100000 och räkna in dem som en del av avbetalningen ? Sen det 2-3000 kortsiktiga lånet, hur gör jag med det ? Vi har det väldigt skakigt i vår relation och jag försöker gardera mig upp till halsen då personen i fråga är väldigt dåligt ekonomiskt lagd och har en låg lön. Men jag vill samtidigt ha mitt på det säkra. 

• XEmmabus

100 000 kr var bara ett exempel. Du talade aldrig om vad fordran var på lånet där det är upprättat ett skuldebrev samt hur stor skuld som kvarstår.

Är det ett korrekt skuldebrev ska du ej skriva om det.

Du kan lägga de ytterligare fordringarna i ett och samma skuldebrev. Det borde väl bli ca 15 000 kr totalt? Kom överens om en ränta eller skriv att det löper enligt räntelagen.

• dorbys

Kan man skriva såhär ? Mitt namn blir i detta fallet Orvar och hennes Rut

Skuldebrev

Orvar Eskilsson har tagit ett lån på 100000 för att hjälpa Rut Olasson att bli skuldfri.

Det finns även ett lån sedan tidigare på 12800 kr som Rut lånat av Orvar och denna summa skall betalas i samband med lånet.

Räntan på lånet är  5,15 %  och betalning på lånet började 2014-12-30.

Orvar kommer betala halva lånekostnaden (ca 60000) och Rut den andra halva (ca 60000)  då amorteringen och lånekostnaden överstiger hennes möjlighet till att ta lånet själv.

Skulle Orvar och Rut gå isär så skall Rut betala alla omkostnader för lånet, amortering samt ränta, per månadsbasis samt Orvars tidigare utgifter för lånet.

Ex. Det finns 50000 kvar att betala på lånet.

Orvar har då amorterat 25000 och Rut 25000. Utöver detta har både Orvar och Rut betalt ränta. Rut skall då ersätta Orvar vad han har betalt i ränta under tiden lånet till banken fortlöpte. Brytpunkten för övertagandet av lånet skall ske vid angiven tidpunkt när de gick isär.

Samtidigt måste Orvar och Rut göra upp en eventuell avbetalningsplan på de pengar Orvar betalt på lånet samt skulden på 12800 kr. Detta skall läggas ihop och betalas tillsammans per månad. Detta får max sträcka sig över 5 år.

Det skall räcka med att Orvar skickar 3 stycken rekommenderade brev till adressen där Rut är bokförd för att preskriptionen skall avbrytas. Såkallat Preskriptionsavtalsbrott.

Lånets Slutförfallodag är 2019-11-30 och betalning till Orvar skall ske med start den 19-12-31 med hänvisning till avbetalningsplanen som skall vara upprättad senast den 19-12-10.

Skulle Orvar och Rut gå isär träder skuldebrevet i kraft oavsett lånet till banken är betalt eller inte. Rut skall då täcka alla omkostnader för lånet själv.

Skulle Rut utebli med en betalning så uppkommer det en dröjsmålsränta på 8% av räntan. Orvar har rätt att säga upp lånet till Rut om betalning uteblir 3 månader. Detta sker med omedelbar verkan. Eventuella kostnader kring detta skall finansieras av Rut. Då räknas indrivning från Kronofogden samt betalning till Tingsrätt in.

Skuldebrevet går att sälja av till eventuella indrivare, detta är upp till Orvar. Dock skall han meddela Rut om detta när/om det blir aktuellt.

Härmed intygar jag att jag tagit del av det ovanstående och binder mig till det som står i texten.

Långivare                                                                                                                                                      Låntagare

Namnförtydligande                                                                                                                         Namnförtydligande

Personnummer                                                                                                                                        Personnummer

Ort & Datum                                                                                                                                             Ort & Datum

• dorbys

Har ett skuldebrev som vi skrev på i samband med lånet. Men det behövdes uppdateras pga en del klydd från hennes sida. Hon gick med på att skriva ett nytt med allt inräknat. 

Det bör gå att skriva det från samma datum som det förra, bara att riva de gamla och in med de nya om bägge är med på det. Blev gjort i all hast innan med tanke på att allt var akut och banklån och allt tryckte på och finna tid och information till allt kring detta var en omöjlighet. Blev därför ett utskrivit skuldebrev som inte direkt var anpassat efter våra behov

• XEmmabus

Jag är ledsen, ovan skuldebrev är alldeles för invecklat. Du/ni behöver ta hjälp av en familjejurist. Sök på gratis rådgivning jurist så kan du få en del gratis hjälp. Annars kostar det ett par tusenlappar att få allt korrekt och giltigt. Ni kanske även behöver skriva samboavtal.

• Filuribur1

Ska man inte ha underskrift ifrån vittnen också på brevet om det en dag skulle behöva gå så långt att det går till kronofogden?

• XEmmabus

Nej ett skuldebrev behöver inte vara bevittnat. Skulle tvist däremot förekomma och skuldebrevet bestrids, är det ur bevisningssynpunkt bättre att ha det bevittnat.

Svar på tråden Skuld / Skuldebrev