Kan man skriva såhär ? Mitt namn blir i detta fallet Orvar och hennes Rut
Skuldebrev
Orvar Eskilsson har tagit ett lån på 100000 för att hjälpa Rut Olasson att bli skuldfri.
Det finns även ett lån sedan tidigare på 12800 kr som Rut lånat av Orvar och denna summa skall betalas i samband med lånet.
Räntan på lånet är 5,15 % och betalning på lånet började 2014-12-30.
Orvar kommer betala halva lånekostnaden (ca 60000) och Rut den andra halva (ca 60000) då amorteringen och lånekostnaden överstiger hennes möjlighet till att ta lånet själv.
Skulle Orvar och Rut gå isär så skall Rut betala alla omkostnader för lånet, amortering samt ränta, per månadsbasis samt Orvars tidigare utgifter för lånet.
Ex. Det finns 50000 kvar att betala på lånet.
Orvar har då amorterat 25000 och Rut 25000. Utöver detta har både Orvar och Rut betalt ränta. Rut skall då ersätta Orvar vad han har betalt i ränta under tiden lånet till banken fortlöpte. Brytpunkten för övertagandet av lånet skall ske vid angiven tidpunkt när de gick isär.
Samtidigt måste Orvar och Rut göra upp en eventuell avbetalningsplan på de pengar Orvar betalt på lånet samt skulden på 12800 kr. Detta skall läggas ihop och betalas tillsammans per månad. Detta får max sträcka sig över 5 år.
Det skall räcka med att Orvar skickar 3 stycken rekommenderade brev till adressen där Rut är bokförd för att preskriptionen skall avbrytas. Såkallat Preskriptionsavtalsbrott.
Lånets Slutförfallodag är 2019-11-30 och betalning till Orvar skall ske med start den 19-12-31 med hänvisning till avbetalningsplanen som skall vara upprättad senast den 19-12-10.
Skulle Orvar och Rut gå isär träder skuldebrevet i kraft oavsett lånet till banken är betalt eller inte. Rut skall då täcka alla omkostnader för lånet själv.
Skulle Rut utebli med en betalning så uppkommer det en dröjsmålsränta på 8% av räntan. Orvar har rätt att säga upp lånet till Rut om betalning uteblir 3 månader. Detta sker med omedelbar verkan. Eventuella kostnader kring detta skall finansieras av Rut. Då räknas indrivning från Kronofogden samt betalning till Tingsrätt in.
Skuldebrevet går att sälja av till eventuella indrivare, detta är upp till Orvar. Dock skall han meddela Rut om detta när/om det blir aktuellt.
Härmed intygar jag att jag tagit del av det ovanstående och binder mig till det som står i texten.
Långivare Låntagare
Namnförtydligande Namnförtydligande
Personnummer Personnummer
Ort & Datum Ort & Datum