• VillVaraAnonymHehehe

Cannabis innehav 15 år

Hej,

Jag undrar om någon vet vad som man hända till min son? Han har precis fyllt 15 år och hade 3.2g hasch på sig, han har aldrig rökt eller druckit alkohol och ja vi har tagit pisseprov 5 gånger, han pissade negativt alla 5. Han är inte känd av polisen sen innan och vi ska träffa soc för första gången nästa vecka. Snälla någon svara! VAD HÄNDER? Böter, ungdomstjänst / samhällstjänst / ungdomsvård eller sluten ungdomsvård??

• Svar på tråden Cannabis innehav 15 år
  • lilly

Skulle gissa på att brottet rubriceras som ett narkotikabrott av den ringa graden (enligt mina "googlingar" betraktas innehav mindre än 50 gram om ringa). Sen kan sådant ändras av andra omständigheter så som hur pass "allvarligt" substansen är eller om det var menat för eget bruk eller för försäljning tex. Jag skulle i ditt fall vilja utgå ifrån att din sons brott skulle utgöra ett ringa fall av narkotikabrott vilket innebär att straffet kan bli böter eller fängelse i max sex månader. Din son är sen tidigare ostraffad och har dessutom precis uppnått straffmyndig ålder, vilket talar emot ett fängelsestraff. Det ska till väldigt mycket att döma en person under 21 år till fängelse och ännu svårare är det om personen i fråga är under 18. Fängelse är dessutom en sista utväg och ska väljas i fall där andra påföljder är för milda. Åklagarmyndigheten har sagt att innehav under 5 gram som riktlinje bör föranleda 50 dagsböter. Dagsböter bestäms på inkomst och fastställs till lägst 50 kr och högst 1000 kr. Då jag utgår ifrån att en 15 åring inte har några större inkomster så fastställs nog inte dagsbotens belopp så högt (50-100 kr svårt att säga exakt). Detta tror jag också är det straff din son kommer att få.

Gällande SOC, antar jag att de vill genomföra en LVU-utredning baserat på att han skadar sig själv. De vill klargöra förhållandena, inget säger att ni kommer förlora er son. Läs mer (om du vill) om LVU på denna länken: http://behandlingshem.se/lvu-lagen-om-vard-av-unga/

• symer

Din son borde erkänna och be om strafföreläggande, då kommer han att slippa en eventuell rättegång. Han kommer få böter, själv skulle jag gissa på att det inte blir så mycket mer än 4000kr.

Han kommer också bli kallad på möten på socialen där de kommer försöka göra klart för sig att det inte finns någon risk att han fortsätter använda droger.

Om 5 år så kommer allt vara som bortglömt. Det kan bli komplikationer när det är dags för han att söka lämplighets intyg för körkort, speciellt om han skulle bli påträffad med droger ytterligare en gång.

Själv blev jag tagen av polisen när jag var 17 år och jag har klarat mig väldigt bra samtidigt som jag känner dom som inte rört några droger och sitter väldigt illa till. Med det menar jag att detta inte är något som kommer att förändra din sons liv på något sätt.

Var dock försiktig för min erfarenhet säger att åka fast sällan stoppar många från att fortsätta med droger.

Svar på tråden Cannabis innehav 15 år