• Inheaven

Adenomyos och chanser att bli gravid.

Precis fått domen att läkaren misstänker endometrios. Men har det på insidan av livmodern och då har jag läst att det kallas adenomyos.

Nu är jag rent ut sagt livrädd att inte kunna få barn.

Vi håller just nu på och försöker och har startat med pergotime den här månaden och fick idag det här beskedet i samband med vul.

Någon som lyckats bli gravid och inså fall hur lång tid tog det och vilken hjälp fick ni?

Tacksam för alla svar jag kan få.

• Svar på tråden Adenomyos och chanser att bli gravid.
  • Thotis90

Jag har endometrios (fick min diagnos i höstas efter 10 år av besvär) och min läkare har gett mig beskedet att chansen att jag kan bli gravid är liten. Innan jag opererades och fick min diagnos hade jag försökt bli gravid i 3 år. Jag har varit gravid förut, som 18-åring, och valde abort. Jag tror att jag lyckades bli gravid då för att jag 6 månader efter att mina besvär visade sig började med p-piller och gick sedan behandlad med det tills jag blev gravid. 

Jag har precis slutat med min behandling med minipiller, som jag åt i 6 månader efter operationen, för att försöka bli gravid. Vi är inne på andra försöket och min läkare har sagt att det är rimligt för oss att försöka i 6 månader, annars finns risken att endometriosen förvärras mer än nödvändigt.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Inheaven
    Thotis90 skrev 2015-08-21 07:36:36 följande:

Jag har endometrios (fick min diagnos i höstas efter 10 år av besvär) och min läkare har gett mig beskedet att chansen att jag kan bli gravid är liten. Innan jag opererades och fick min diagnos hade jag försökt bli gravid i 3 år. Jag har varit gravid förut, som 18-åring, och valde abort. Jag tror att jag lyckades bli gravid då för att jag 6 månader efter att mina besvär visade sig började med p-piller och gick sedan behandlad med det tills jag blev gravid. 

Jag har precis slutat med min behandling med minipiller, som jag åt i 6 månader efter operationen, för att försöka bli gravid. Vi är inne på andra försöket och min läkare har sagt att det är rimligt för oss att försöka i 6 månader, annars finns risken att endometriosen förvärras mer än nödvändigt.

Vad har du för besvär?

Vad är det som kan förvärras av att försöka bli gravid?

Jag är så nollad när det gäller den här biten.
  • Thotis90
    Inheaven skrev 2015-08-21 08:02:55 följande:
    Vad har du för besvär?

Vad är det som kan förvärras av att försöka bli gravid?

Jag är så nollad när det gäller den här biten.
    Jag har bara besvär när jag menstruerar och då får jag så ont att jag blir sängliggandes. Det känns som att magen ska sprängas. Jag försökte ta en promenad på tredje blödningsdagen förra mensen och då fick jag så ont från naveln ner till knäna att jag var tvungen att leta på närmsta busskur och sätta mig ner. Jag satt där i 30 minuter innan jag kunde ta bussen hem och lägga mig i sängen.

En kvinna med endometrios bör inte blöda, för det är då sjukdomen kan förvärras och ge bestående men. Därför är det riskabelt att vara utan behandling, vare sig man försöker bli gravid eller ej, då menstruationerna och östrogenet man utsöndrar vi ägglossning kan förvärra det hela. Att bli blödningsfri är prio ett som endometriosdrabbad.
  • Inheaven

Tack för infon.

Hur kan man med största sannorlikhet få reda på om man har det?

Gyn sa att det är svårt att se på ultraljud.

Men att hon misstänkte att det var det.

• Thotis90
    Inheaven skrev 2015-08-21 22:59:00 följande:

Tack för infon.

Hur kan man med största sannorlikhet få reda på om man har det?

Gyn sa att det är svårt att se på ultraljud.

Men att hon misstänkte att det var det.

Man kan endast ställa en korrekt diagnos med titthålsoperation. Ibland kan man se tecken på endometrios vid ultraljud (cystor), magnetröntgen (sammanväxningar m.m.) och äggledarspolning (sammanväxning av äggledare), men titthålsoperation är det enda som kan ge en korrekt diagnos. Man hittade inga tecken på endometrios vid ultraljud eller äggledarspolning på mig, men vid operationen hittade man mycket endometrios.
  • Inheaven
    Thotis90 skrev 2015-08-22 10:00:22 följande:

Man kan endast ställa en korrekt diagnos med titthålsoperation. Ibland kan man se tecken på endometrios vid ultraljud (cystor), magnetröntgen (sammanväxningar m.m.) och äggledarspolning (sammanväxning av äggledare), men titthålsoperation är det enda som kan ge en korrekt diagnos. Man hittade inga tecken på endometrios vid ultraljud eller äggledarspolning på mig, men vid operationen hittade man mycket endometrios.

Oj oj oj

Och sånt är dyrt antar jag?
  • Thotis90
    Inheaven skrev 2015-08-22 10:23:46 följande:
    Oj oj oj

Och sånt är dyrt antar jag?
    Jag behövde bara betala för läkarbesöken (300 kr/gång), så för mig var det inte dyrt. Det beror nog på hur många gånger man måste gå till läkaren och vad man gör. Många med endometrios får ju gå till läkare i tid och otid för att de inte tar en på allvar och då kommer man nog lätt upp i högkostnadsskyddet. Jag kom upp i det fort när vi gjorde vår fertilitetsutredning (det var då jag gjorde ultraljud och äggledarspolning).
  • Inheaven
    Thotis90 skrev 2015-08-22 12:33:12 följande:

Jag behövde bara betala för läkarbesöken (300 kr/gång), så för mig var det inte dyrt. Det beror nog på hur många gånger man måste gå till läkaren och vad man gör. Många med endometrios får ju gå till läkare i tid och otid för att de inte tar en på allvar och då kommer man nog lätt upp i högkostnadsskyddet. Jag kom upp i det fort när vi gjorde vår fertilitetsutredning (det var då jag gjorde ultraljud och äggledarspolning).

Så titthålsop. Kostar bara 300?
  • Anonym (Mamma)

Jag har både endo och adenomyos. Har barn (vet dock inte hur länge jag haft sjukdomarna) hade inte alls så ont innan jag fick barn. Har blivit gravid strax innan jag fick diagnosen men fick missfall. Det var en helt oplanerad graviditet och eftersom jag inte vill ha fler barn har jag inte försökt igen. Min läkare trodde inte det skulle vara problem att få fler barn.

Är medlem i en adenomyos grupp och där finns allt från barnlösa till de som blir gravida och får MF hela tiden.. Men även dem som inte har problem alls att bli gravida och föda fram friska fullgångna barn

• Inheaven
    Anonym (Mamma) skrev 2015-08-22 23:56:00 följande:

Jag har både endo och adenomyos. Har barn (vet dock inte hur länge jag haft sjukdomarna) hade inte alls så ont innan jag fick barn. Har blivit gravid strax innan jag fick diagnosen men fick missfall. Det var en helt oplanerad graviditet och eftersom jag inte vill ha fler barn har jag inte försökt igen. Min läkare trodde inte det skulle vara problem att få fler barn.

Är medlem i en adenomyos grupp och där finns allt från barnlösa till de som blir gravida och får MF hela tiden.. Men även dem som inte har problem alls att bli gravida och föda fram friska fullgångna barn

Finns det en sån grupp?

Jag har försökt söka men inte hittat någon.

Vill du länka till mig?

Tack för att du skickar lite hopp om att kunna få fler barn.
  • Thotis90
    Inheaven skrev 2015-08-22 20:36:07 följande:
    Så titthålsop. Kostar bara 300?
    Man betalar inte för sina operationer i Sverige. Jag har blivit opererad fyra gånger (olika operationer varje gång) och jag har bara fått betala för läkarbesöket innan operationen.
  • Inheaven
    Thotis90 skrev 2015-08-23 00:41:47 följande:

Man betalar inte för sina operationer i Sverige. Jag har blivit opererad fyra gånger (olika operationer varje gång) och jag har bara fått betala för läkarbesöket innan operationen.

Men gud så okunnig man är på den fronten. Tack för svar, då har man lite mer kött på benen.
Svar på tråden Adenomyos och chanser att bli gravid.