Åka på bröllop? Behöver råd!
Jag är gravid med mitt första barn, bf 11/9. Också bjuden på en av mina bästa vänners bröllop den 29/8. Min sambo kan inte gå på bröllopet pga jobb. Bröllopet hålls på Sydkoster, och så vitt jag kan förstå är närmsta förlossningsklinik därifrån i Trollhättan, flera timmar med kollektivtrafik (eftersom det är ett bröllop och jag inte har bil kan jag inte räkna med att få skjuts om något skulle hända). Tror också att färjorna går sådär ofta på kvällar och helger. Vi bor i sthlm, så sambon kommer att vara rätt långt från mig.
Graviditeten har varit okomplicerad, och det finns inget som tyder på att bebben tänker komma ut tidigt, men jag vill ju inte utsätta oss för några risker. Och jag vill inte föda utan min sambo. Samtidigt vill jag så himla gärna gå på bröllopet, och gör jag det kommer jag att vara omgiven av några av mina allra bästa vänner (varav en är läkare). Finns det några människor i världen jag kan tänka mig att ha vattenavgång inför, förutom sambon, så är det dem. Frågade bm, som sa att bara sjukvård finns inom räckhåll handlar det egentligen bara om min inställning, om jag känner mig trygg med att vara där.
Hur skulle ni ha resonerat?