• Misscaswell

Åka på bröllop? Behöver råd!

Jag är gravid med mitt första barn, bf 11/9. Också bjuden på en av mina bästa vänners bröllop den 29/8. Min sambo kan inte gå på bröllopet pga jobb. Bröllopet hålls på Sydkoster, och så vitt jag kan förstå är närmsta förlossningsklinik därifrån i Trollhättan, flera timmar med kollektivtrafik (eftersom det är ett bröllop och jag inte har bil kan jag inte räkna med att få skjuts om något skulle hända). Tror också att färjorna går sådär ofta på kvällar och helger. Vi bor i sthlm, så sambon kommer att vara rätt långt från mig.

Graviditeten har varit okomplicerad, och det finns inget som tyder på att bebben tänker komma ut tidigt, men jag vill ju inte utsätta oss för några risker. Och jag vill inte föda utan min sambo. Samtidigt vill jag så himla gärna gå på bröllopet, och gör jag det kommer jag att vara omgiven av några av mina allra bästa vänner (varav en är läkare). Finns det några människor i världen jag kan tänka mig att ha vattenavgång inför, förutom sambon, så är det dem. Frågade bm, som sa att bara sjukvård finns inom räckhåll handlar det egentligen bara om min inställning, om jag känner mig trygg med att vara där.

Hur skulle ni ha resonerat?  

• Svar på tråden Åka på bröllop? Behöver råd!
  • phillipha

Jag hade åkt! Så länge du och bebisen mår bra så kör på :) vi tackade ja till ett bröllop tre dagar innan bf, fast vår dotter han komma innan så hon följde med, 11 dagar gammal :)

• liselottAn

Första barnet brukar ta goood tid på sig ut så skulle något hända så har du gott om tid på dig att ta dig ngn stans och din kille att komma till dig! Låter som möjlighet till en fin kväll!

• Misscaswell

Tack för svar :) Jo jag vet att första barnet brukar dröja, blir så nojig när sjukhuset ligger långt bort bara. Vad skönt att ni inte tycker att jag är tokig som ens överväger det! En annan fråga är ju vad man ska ha på sig, det har jag inte bestämt än (eftersom jag har varit så osäker på om jag ska åka)...

• Mijjan

I värsta fall får du väl åka taxi åk och njut om du mår bra och orkar

• mammalovis

Visst, man kan aldrig veta när en bebis behagar titta ut, men som förstföderska brukar det ju kunna ta tid, så jag tror du skulle kunna hinna ta dig till sjukhus om det skulle vara så. I nödfall får man ju ringa ambulans. Sedan tror jag din vän förstår om du drar dig ur i sista stund också om du inte skulle må bra den dagen bröllopet är, men prata med h*n innan hur h*n resonerar. Kanske vet de någon som kommer vara nykter som skulle kunna köra också. DET hade åtminstone jag känt mig tryggare med.

Jag vet att jag inte ville åka iväg och fira jul borta när vi var beräknade till nyårsafton som förstföderska, då det var drygt 20 mil bort, men då har min mamma haft relativt snabba förlossningar, så jag valde att vi stannade hemma, då svärmor kunde komma till oss lika gärna. Julen återkommer ju ändå varje år ...

Nu tycker sambon vi kan åka på födelsedagskalas helgen innan då det bara är 2 timmar mellan sjukhusen, ett på orten dit vi ska och ett 2 mil hemifrån. Jag är väl mer tveksam, då förra förlossningen gick på 1,5 timmar från tredje värken och vi knappt hann in ... Vi får väl se när det närmar sig, men att hamna mitt emellan och ha en timma åt vardera hållet om det skulle dra igång känns ju sådär.

• Misscaswell

Jag var min mammas första barn, och då gick hon 12 dagar över tiden, och förlossningen tog 36 timmar... Så om det är något att gå på är det ju lugnt (fast det är väl inte exakt vad jag hoppas på kanske). Min kompis som gifter sig har sagt att jag får dra mig ur precis hur sent jag vill om jag inte mår bra, så det är skönt i alla fall. Hon är väldigt förstående.

Svar på tråden Åka på bröllop? Behöver råd!