• saraklara

Dejta någon med skulder?

Jag har börjat dejta en man som har skulder hos kronofogden och som dessutom är sjukskriven. Egentligen borde jag väl ta mitt pick och pack och dra men jag är väldigt förtjust i honom.

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att dejta eller bo ihop med någon som har skulder hos kronofogden? Eller om ni kan hänvisa mig till någon bra sida där jag kan fördjupa mig om vad som gäller?

Jag oroar mig såklart över hur detta skulle kunna påverka mig och min ekonomi. Jag förstår såklart att det inte kommer vara någon rik tillvaro. Men säg att vi skulle flytta ihop i framtiden blir jag då försörjningsskyldig om han inte jobbar? Eller får han ut sin sjukpenning ändå? Finns det risk att samhället kräver att jag ska betala av hans skulder? 

• Svar på tråden Dejta någon med skulder?
  • doge

Klart han får sin sjukpenning. 
    Dock kommer han troligtvis inte kunna ta några lån, köpa saker på avbetalning eller skriva abonnemang mm utan det kommer ev. du stå för.
    Jag fick inte ta ett tre-abonnemang när jag var arbetslös utan min kille fick stå på det även om jag betalar det. 

"I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • doge

Hur stora summor handlar det om? 
    Är det hundratals tusen kan man få en sk skuldsanering, då man får leva på existensminimum i fem år och allt resterande man får in går till att betala av sin skuld. Men efter de fem åren är man alltså skuldfri sen. 

• Filiplopp

Du kan dejta om du är kär. Känslor kan man ju inte styra så lätt. Men flytta inte ihop förrän han ordnat upp sina skulder. Kan bli en massa problem för dig med. Ta det lugnt. Och om ni skulle flytta ihop måste du skriva ett samboavtal. För din egen skull. O ha separat ekonomi. Lycka till.

• doge

Har han barn?  

• apburen

Flyttar ni ihop så lägger KF ihop era inkomster och du får hjälpa till att betala hans skulder.
    Skuldsanering får man inte om det inte är gamla skulder och att det anses att man aldrig kommer att kunna reglera dem..

Detta vet jag för att jag varit i exakt samma situation som ts, enda skillnaden var att mitt ex arbetade.
    Han fick sanering och vi flyttade ihop, visserligen tog det slut men det hade inget med ekonomi att göra.

Detta var för ca tio år sedan och det kan ha ändrats sedan dess men då var det så iallafall.

• doge

Han en kompis som fick skuldsanering för några mån sedan, hon hade ca 200 000 i skuld(om inte mer?), hon arbetade också men med ett lågavlönat arbete och de ansåg att hon inte skulle kunna betala tillbaka.. 

• saraklara

Han har barn och betalar därmed underhåll. Någon skuldsanering kan han därför inte ansöka om förrän hen är vuxen. Skulden verkar vara ganska stor, några hundra tusen tippar jag på.

Min tanke har varit att inte beblanda mig med någon skuldsatt men det antar jag att alla gör. Men å andra sidan så är jag 30+ och detta är andra personer som jag tycker om på detta viset, Jag vill ju heller inte leva ensam resten av livet och ge upp helt pga en ekonomiskt situation. Jag vill åtminstone kolla upp vad det är som gäller och hur det påverkar mig.
    Fancy villa i bra område förstår jag blir helt uteslutet. Men sånt är heller inte allt. Går det att leva ett någorlunda normalt Svenssonliv ändå? Kanske i en mindre lägenhet på mindre ort?
    Jag känner iaf inte att jag tjänar så pass bra att jag kommer kunna försörja mig, honom och betala till kronofogden.
  • apburen

doge skrev 2015-08-18 20:33:59 följande:

Han en kompis som fick skuldsanering för några mån sedan, hon hade ca 200 000 i skuld(om inte mer?), hon arbetade också men med ett lågavlönat arbete och de ansåg att hon inte skulle kunna betala tillbaka.. 

Kriteriet då var att det var gamla skulder och att man troligen aldrig skulle kunna reglera dem, som jag sa.
    Så det låter ju som att de gamla reglerna stämmer även i ditt exempel.
  • apburen
    saraklara skrev 2015-08-18 20:34:34 följande:

Han har barn och betalar därmed underhåll. Någon skuldsanering kan han därför inte ansöka om förrän hen är vuxen. Skulden verkar vara ganska stor, några hundra tusen tippar jag på.

Min tanke har varit att inte beblanda mig med någon skuldsatt men det antar jag att alla gör. Men å andra sidan så är jag 30+ och detta är andra personer som jag tycker om på detta viset, Jag vill ju heller inte leva ensam resten av livet och ge upp helt pga en ekonomiskt situation. Jag vill åtminstone kolla upp vad det är som gäller och hur det påverkar mig.
    Fancy villa i bra område förstår jag blir helt uteslutet. Men sånt är heller inte allt. Går det att leva ett någorlunda normalt Svenssonliv ändå? Kanske i en mindre lägenhet på mindre ort?
    Jag känner iaf inte att jag tjänar så pass bra att jag kommer kunna försörja mig, honom och betala till kronofogden.
    Att man har barn och betalar underhåll är inget hinder för att söka skuldsanering.

Kolla upp detta noga så du inte hamnar i skiten, ring konsumentrådgivningen i din kommun.
Svar på tråden Dejta någon med skulder?