• iskelo

Finnar, gå till läkare?

Hej!

Jag har jätteproblem med finnar.
    Är 18 år gammal och min familj slutar inte snacka om mina finnar, helt sjukt.
    Dessutom skämmer dem ut mig för att jag använder ''många'' produkter också.

Använder The Body Shops tea tree oil hudvårds serie, 
    Tvättar, exfolierar, sätter på tea tree oljan sen fuktkräm ovan!

Men har trots det finnar, har just nu 4 finnar i ansiktet, 2 av dem små men 2 vart lite större än 5 mm och eftersom att dem va ''vita'' så kunde jag inte täcka med smink så jättebra, och under skoldagen växte den mer och syntes mer :/ 
    Har också ärr från finnar som håller i typ en månad o mår skithemskt, kan inte ens gå ut utan smink.

Iallafall, hur ska jag göra om jag skulle gå till en läkare för har nästan aldrig gått till en läkare innan, vad ska jag göra?? ska jag ringa?? kostar det?? vad ska jag göra om dem inte ger mig läkemedel?

• Svar på tråden Finnar, gå till läkare?
  • Långbenopluto

Gå till apoteket och köp "riktiga" medel för acne. Be om hjälp av personalen.

Om dom inte hjälper alls, då kan du kontakta din vårdcentral.

• Meebo

Sluta använda all dem där totalt onödiga produkterna i en vecka och sen gå till apoteket och köp medel mot finnar.

Alla dem där sakerna du smetar på ansiktet är orsaken till varför du får finnar.

• Anonymasötisen

Ett tips är att INTE använda för starka ansiktstvättar m.m.

Den bästa ansiktstvätts produkten jag använt, och tro mig jag har typ testat allt och alla, är dermalogica ultra calming!!! Den är för känslig hy men den är såå bra. Har även testat dermalogicas grej för finnar (kommer inte ihåg vad den heter) men den fick jag bara mer av, den var så stark och så. Jag har även testat proactive, men den var inte heller bra.

Tänk på att inte exfoliera varje dag, gör det helst endast en gång i veckan eller vid behov. För som sagt när huden är irriterad så kan sånt lättare uppstå.

Om du använder smink, se till att få bort allt. Använd en mild toner (rekommenderar aloe vera tonern från The Body Shop) så att du får bort allt!!

Om inte det här funkar (om man har svårt med finnar) kan man gå till en hudläkare så får den bedömma om du ska få mediciner etc.

Ett annat tips är också att gå till en hudterapeut så får hon/han bedömma vilka produkter som passar just din hy och så kan du få tips och sånt.

Vet att det blev ett långt inlägg men men :p

• Themis

Ring och beställ tid på vårdcentralen och diskutera hur ni kan göra, det finns ju olika behandlingar mot akne beroende på vilken typ det är. Kanske behöver du gå vidare till hudläkare om du har stora problem. Patientavgiften är 160 kr i mitt län om man är över 18 år.

Min kompis vars pappa som var läkare fick långtidsantibiotika redan i sjuan för att hon skulle slippa så mycket ärr av sin akne (hon hade verkligen problem så det var inte i förebyggande syfte eller så). Man måste ha en lång kur för att det ska nå ut i huden.

Min man som hade böldakne när vi träffades (25+ år) och inte kunde titta på en ruta choklad gick till läkare efter mitt råd och fick en enda kur antibiotika som i princip botade honom, efter det kunde han äta choklad och ost utan att blomma ut helt.

Akne är dels hormonell, del kostberoende och påverkas även av vilka bakterier man har på huden och hur fina/grova porer man har.

Att använda en massa tveksamma skönhetsprodukter för hudvård när man har ett medicinskt problem kan göra huden sämre och vissa tillsatser i krämerna irriterar och åldrar huden.

Ett exempel bland de hundratals artiklar jag hade kunnat länka till:

www.gp.se/konsument/1.2258151-farliga-amnen-i-naturliga-hudkramer

Slumpvisa luktegottkrämer som pushas ut med massiv TV-reklam är alltså inte ett alternativ för mig och min man, vi kräver bevisad effekt i kliniska studier. Och det hittar du hos godkända läkemedel som säljs på apotek.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • MajaVira

Om du har totalt FYRA finnar i ansiktet, varav två små, har jag svårt att se att du ska få någon hjälp från läkare, iallafall läkemedel som Roaccutan är för svåra besvär.

• boundforglory
    MajaVira skrev 2015-08-18 22:10:53 följande:

Om du har totalt FYRA finnar i ansiktet, varav två små, har jag svårt att se att du ska få någon hjälp från läkare, iallafall läkemedel som Roaccutan är för svåra besvär.

Det ingår inte längre i högkostnadsskyddet så det är väldigt dyrt nu, väldigt dyrt. Sen tror jag man får ha mycket svåra besvär för att använda Roaccuta, biverkningarna är verkligen hemska.
  • U never saw me

Medicinska krämer för akne är väldigt starka och sliter oerhört mycket på huden. Jag såg ut som en ödla i hyn till slut och föredrog då finnarna....

Mitt tips är att hoppa över alla aknekrämer och istället investera i ett hudserum med AHA-syror. Fråga en hudterapeut om råd. Det hjälper superbra mot akne utan att torka ut huden.

• fjanten

Badda basiron på finnarna när du faktiskt får dom. Tänk på att inte exfoliera varje dag! Då kan det irritera hyn mer än att hjälpa, utan gör det kanske 1-2 gånger/vecka. Sen har jag läst att kokosolja ska funka klockrent att använda istället för krämer man köper, den ska tydligen fungera både antiinflammatoriskt och återfuktande - inget jag testat själv dock :)

Det är diskuterat huruvida det spelar någon roll vad man äter eller inte. En vän till mig påstår i alla fall att hennes hy blev bättre när hon drog in på mejeriprodukter.

• Themis
    MajaVira skrev 2015-08-18 22:10:53 följande:

Ja det är inget man lär få utskrivet i första taget, en f.d. kollega till mig fick det för han hade verkligen förfärlig akne med medicinen var ingen dans på rosor heller.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
Svar på tråden Finnar, gå till läkare?