• pille1

Betal tillbaks efter förhållande

Så jag och min flickvän bor tillsammans men förhållandet börjar lida mot sitt slut hon har spenderat väldigt mycket pengar på förhållandet med tanke på att ingen av oss har fått jobb så hon har tagit från sina spar pengar, jag frågade henne i början om hon ville skriva på papper om vilka pengar som tillhör vem så att vi rent juridiskt kan dela upp saker och pengar ifall det skulle ta slut men hon ville inte det, nu i efterhand när vi har bråkat etc så att förhållandet inte funkar längre vill hon ha tillbaks delar av det hon har spenderat, men jag känner som så här att ifall det tar slut så vill jag inte ha något med henne att göra längre och jag har gett henne chansen att skriva på papper om vad som är vems etc, det va jag som tog upp det för att det inte skulle bli krångel ifall det tar slut.

Rent moralmessigt så kan det väll kännas som en "fair" sak men jag vet att när vi har gått skilda vägar så känner inte jag för att föra över X antal tusen i månaden för att återställa den skadan vi har skapat på hennes sparkapital, när vi inte har någon kontakt längre, detta är bara en sak som jag kan känna för mig själv givetvis men är intresserade av hur ni tycker och tänker vill inte fråga någon i vår omgivning är då blir svaret alltid på partiskt.

Så snälla va opartiska och denna texten kanske upplevs som att den är skriven i min favör, så försök att se över det och svara helt opartiskt, tack! ??

• Svar på tråden Betal tillbaks efter förhållande
  • fjanten

Jag tycker det är ganska svinigt att låna pengar från någon och sedan inte betala tillbaka (vilket är i princip vad du gör i så fall).

• Aniiee

Det beror väl på VAD hon spenderat pengar på. Vem har betalat hyra/ränta+avgift? Vem har betalat el? Vem har betalat mat, möbler, nöjen, kläder, busskort? Är svaret "hon" är ska du naturligtvis betala tillbaka det du inte kunnat betala under ert förhållande, med några enstaka undantag. Är svaret "vi, 50/50" så ska du inte behöva det.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (Så här är det)

Oavsett om ni har skrivit på papper eller inte så gäller sambolagen. Har ni bott/bor tillsammans och den ena eller den andra har köpt saker till den gemensamma bostaden som har utnyttjas gemensamt så ska dessa saker delas på. Läs på sambolagen så blir du klokare.

Tex om hon har köpt tv, soffa och säng och hon flyttar och du behåller grejerna så ska du betala henne för dem sakerna som du behåller. En ganska lätt grej är att komma överens om vilka saker du och hon behåller och på det viset kvitta det hela istället för att värdera varje pryl och var och en betalar för dem. Snurrigt och jobbigt.

Med andra ord så slipper du inte "undan" pga att det inte finns några papper påskrivna eftersom sambolagen gäller.

Blev själv sambo för ett år sedan och har läst på då jag spenderar rätt mycket på boendet för gemensam använding. Däremot så är huset vi bor vi enbart min sambos, han köpte det efter att jag hade flyttat in, han måste ha huset pga sitt yrke men rent jurdiskt enligt sambolagen så kan jag kräva att bo kvar pga köpet skedde efter att jag hade flyttat in, det däremot hade varit rätt jävligt om jag skulle göra så vid en ev seperation :P.

Men, det schysstaste för dig är att betala för dig, enkelt. Annars kan hon säkert kräva pengar av dig från kronofogden istället om du vägrar och speciellt om det osäjma mellan er.

• Billie22

Muntligt avtal gäller och försöker du lura henne så kan hon faktiskt anmäla dig. Det är enligt lag lika gällande som ett påskrivet avtal, men svårare att bevisa. Du lär inte slippa undan helt om hon vill anmäla dig för att du försöker lura henne bara för att hon var naiv och inte sa att det behövdes skriva på papper.

• j a d e

Vad har hon spenderat PÅ? Möbler, kläder inredning etc? Det tar hon MED SIG då så slipper ni varandra för evigt. Är det investerat på annat vis ska du kompensera hälften. Du slipper inte undan varken moraliskt eller lagligt. Tuff skit.

• Chianti

Självklart har du en skuld till henne oavsett om ni har papper på det eller inte. Däremot kommer hon inte kunna driva in skulden om papper saknas, så det är helt upp till dig om du betalar eller inte. Själv tycker jag man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad, och jag skulle inte vilja vara schysst mot nån och sen bli blåst. Om du väljer att inte ersätta henne kommer du för resten av ditt liv vara en person som blåst en närstående. Upp till dig om du vill vara en sån person.

• Anonym (C)

Som jag tolkar det så har ni inte haft någon överenskommelse om att du lånar av henne, utan hon har försörjt er under typ gemensam ekonomi? Fullt medveten om att det är det hon gjort? Jag tycker nog inte ens du har någon moralisk skyldighet här...

Jag försörjer nu min sambo medan han pluggar, han lånar inte pengar av mig utan vi lever på det vi har (mina pengar alltså). Gör han slut så får jag stå mitt kast, jag kan inte kräva honom på pengar för något vi var överens om.

Svar på tråden Betal tillbaks efter förhållande