• NovemberFemton

Svartnar för ögonen

Hej!

Jag är gravid i vecka 27 och har problem med yrsel och svimningsattacker. I morse skulle jag köra till jobbet för första gången efter semestern, har tre mil med bil enkel riktning, men efter tio minuter bakom ratten kände jag hur synfältet började krympa och det svartnade för ögonen. Fick köra in till vägkanten och slänga mig raklång på trottoaren, och sen fick maken komma och köra hem mig.

Nu har jag sådan tur att jag kan jobba hemifrån, så det är ingen katastrof på det viset. Men det är sjukt obehagligt, i synnerhet när svimningskänslan kommer när jag kör bil. Var hos BM i förra veckan, och både blodtrycket och Hb:t var bra. Någon annan som upplevt samma sak och/eller har en teori om vad det kan vara som ställer till det för mig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Svartnar för ögonen
  • mane03

Hej.

Blodtrycket ändras hela tiden så jag tror att du fick ett blodtrycksfall.

Jag får det flera ggr om dagen och det är väldigt obehagligt.

Det andra jag skulle gissa på är att bebisen trycker på vena cava och då får hjärnan för lite syre vilket leder till att man kan svimma. Då brukar det kännas bäst att lägga sig på vänster sida.

• NovemberFemton
    mane03 skrev 2015-08-17 18:08:45 följande:

Hej.

Blodtrycket ändras hela tiden så jag tror att du fick ett blodtrycksfall.

Jag får det flera ggr om dagen och det är väldigt obehagligt.

Det andra jag skulle gissa på är att bebisen trycker på vena cava och då får hjärnan för lite syre vilket leder till att man kan svimma. Då brukar det kännas bäst att lägga sig på vänster sida.

Tack! Trodde att det var "för tidigt" för vena cava-påverkan, men det kan kanske vara det då ändå... Oavsett vilket känns det inte som något bra utgångsläge för bilkörning! ;)
  • mirakelspektakel

Jag har vart sjukskriven flera veckor för att jag får yrsel och håller på att svimma. det började redan i v 9 och börjar bli bättre nu (v 17). sjukt obehagligt. Läkaren säger att det inte är särskilt ovanligt och att det är kroppen som talar om för mig att jag behöver vila. Antagligen beror det på att kroppen inte klarar av att pumpa runt allt blod som produceras extra i  samband med graviditeten.

• NovemberFemton
    mirakelspektakel skrev 2015-08-17 19:23:48 följande:

Jag har vart sjukskriven flera veckor för att jag får yrsel och håller på att svimma. det började redan i v 9 och börjar bli bättre nu (v 17). sjukt obehagligt. Läkaren säger att det inte är särskilt ovanligt och att det är kroppen som talar om för mig att jag behöver vila. Antagligen beror det på att kroppen inte klarar av att pumpa runt allt blod som produceras extra i  samband med graviditeten.

Ojdå, jamen det låter ju lite som det jag känner... Tack! Skönt att det börjar bli lite bättre för dig, hoppas det fortsätter i "rätt" riktning!
  • mirakelspektakel
    NovemberFemton skrev 2015-08-17 21:05:40 följande:
    Ojdå, jamen det låter ju lite som det jag känner... Tack! Skönt att det börjar bli lite bättre för dig, hoppas det fortsätter i "rätt" riktning!
    Hur tråkigt det än låter så är det enda som hjälp för mig är vila och rikligt med vätska, speciellt varma dagar (ibland dricker jag tom resorb för att försäkra mig om att vätskenivån ligger som den ska.) hoppas att det går över eller bli bättre för dig snart!!! 
Svar på tråden Svartnar för ögonen