• Anonym (hejhopp)

Fritids när mamman går hemma?

Visste inte under vilken kategori jag skulle skriva det här så det fick bli "styvförälder", ni kanske har koll på såna här situationer :)

Jag har en bonusdotter som går i skolan. Vi har fram tills nu haft behov av fritids, både vi och biomamman. Pga omständigheter kommer vi bara behöva cirka 10 dagar/halvår i ett år framöver. Den här terminen är det lugnt då mamman också behöver det. Hon ska dock ha barn i januari och kommer då mista rätten till fritids nästa termin då hon är föräldraledig. Med bonusen var hon hemma 2 år så vi förmodar att hon är det nu också. Nästa termin (vt -16) klar vi oss på sk terminsplacering. Vi får betala 400:- och ha henne på fritids 15 tillfällen. Värre blir det ht -16 då jag kommer gå upp i timmar igen. Bonus är här ons-sön varannan vecka. Ska vi då betala fulltaxa på fritids för ca 6 dagar i månaden? Mamman får både underhåll och barnbidrag.

• Svar på tråden Fritids när mamman går hemma?
  • Anonym (.)

Det är väl mellan er och fritids hur mycket ni skall betala för 6 dagar per månad. Har inte mamman barnet där alls skall hon givetvis inte betala något för det. Att hon får underhåll och barnbidrag har ju inte med saken att göra.

• Brumma

Behöver ni fritids så betalar naturligtvis ni för fritids.

Eller menar du att mamman ska betala för ett behov hon inte har?

Att hon har både barnbidraget och underhållet har ju inte med saken att göra såtillvida att det inte är så att ni har växelvis boende. Då ska pappan naturligtvis inte betala underhåll (om han inte vill) och kan begära halva barnbidraget.

Men annars - ja är det enbart ni som har behovet får ni naturligtvis betala. Det eller lösa det på annat sätt.

• Brumma

Oj. Nu läste jag hur ni har barnet.

Gör avdragen ni har rätt till på underhållet.

Sedan skall ni begära delade fakturor. Dvs då får ni inte betala för hela terminen utan för ert behov vv.

• Anonym (hejhopp)

Men som jag förstått det så finns det bara 2 alternativ - antingen betalar man får 15 tillfällen eller så betalar man en summa oavsett om man har barnet där 2h/vecka eller 20h/vecka och den är runt 800:- ?

Konstigt att ni har den inställningen att barnbidrag och underhåll inte har med det här att göra? Jag var helt säker på att just det ska täcka såna här kostnader? Liksom "alla vardagliga omkostnader för barnet"?

• Brumma
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-17 17:35:45 följande:

Men som jag förstått det så finns det bara 2 alternativ - antingen betalar man får 15 tillfällen eller så betalar man en summa oavsett om man har barnet där 2h/vecka eller 20h/vecka och den är runt 800:- ?

Konstigt att ni har den inställningen att barnbidrag och underhåll inte har med det här att göra? Jag var helt säker på att just det ska täcka såna här kostnader? Liksom "alla vardagliga omkostnader för barnet"?

Jag vet inte. Vet bara att för förskolan kan man begära delad faktura och betalar då för halva tiden.

Men isåfall blir det ju ändå 400 vilket blur samma summa som du tar upp..

Ja. Det ska täcka barnets kostnader hos boföräldern. Hade barnet bott växelvist (gränsen går vid 12 dygn) hade ni inte betalat underhåll och haft halva barnbidraget. Som det är nu får ni göra avdrag om ni har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en månad. För att täcka era extra kostnader ngt.

Som läget är nu har msmman rätt till både barnbidrag och underhåll och hon har inte behov av fritids. Det är ert behov och inget boendeföräldern skall betala.
  • Anonym (hejhopp)
    Brumma skrev 2015-08-17 18:12:53 följande:
    Jag vet inte. Vet bara att för förskolan kan man begära delad faktura och betalar då för halva tiden.

Men isåfall blir det ju ändå 400 vilket blur samma summa som du tar upp..

Ja. Det ska täcka barnets kostnader hos boföräldern. Hade barnet bott växelvist (gränsen går vid 12 dygn) hade ni inte betalat underhåll och haft halva barnbidraget. Som det är nu får ni göra avdrag om ni har barnet fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en månad. För att täcka era extra kostnader ngt.

Som läget är nu har msmman rätt till både barnbidrag och underhåll och hon har inte behov av fritids. Det är ert behov och inget boendeföräldern skall betala.
    Så om vi skulle haft bonusen 4 dagar mer i månaden skulle mamman gå back nästan två tusen spänn (inget underhåll + halva barnbidraget)? Inte konstigt hon vägrar släppa till på dagarna.

Hur som helst, finns det skrivet någonstans att fritids inte skulle ingå? Samt vad underhåll och barnbidrag ska täcka? Tycker det är helt sjukt när hon får allt att vi ska behöva stå för det. Vi måste ju jobba liksom.
  • Anonym (Ni betalar)

1. Du förutsätter att hon vill att barnet ska vara hemm. Hon kanske hade tyckt att det var guld värt att ha barnet på fritids där det får aktiviteter och träffa andra barn, och inte gå hemma med henne och en bebis. På så sätt kanske hon inte alls "får allt" och ni måste betala.

2. Det är ni som har behov av fritids och då ska ni givetvis betala också. Ni har barnet 8 dagar i månaden och mamman de andra 22 dagarna. Tycker du verkligen att det är orimligt att ni betalar underhåll för barnet då? Om ni vill ha barnet halva tiden kan ni stämma för mer umgänge, men då blir det ju dyrare även för er. Jag antar att ni idag inte delar lika på alla försäkringar, aktiviteter, vab, medicin, kläder, leksaker, transporter mm som barn behöver?

• Brumma
    Anonym (hejhopp) skrev 2015-08-17 18:34:45 följande:

Så om vi skulle haft bonusen 4 dagar mer i månaden skulle mamman gå back nästan två tusen spänn (inget underhåll + halva barnbidraget)? Inte konstigt hon vägrar släppa till på dagarna.

Hur som helst, finns det skrivet någonstans att fritids inte skulle ingå? Samt vad underhåll och barnbidrag ska täcka? Tycker det är helt sjukt när hon får allt att vi ska behöva stå för det. Vi måste ju jobba liksom.

Men då får ni kräva varannan vecka? Ni betalar hälften av alla kostnader (fritids (hela om det bara är ert behov), kläder, fritidsintressen mm.

Nej, det finns inget skrivet. Det skall gå till barnets behov. Umgängesföräldern betalar för de kostnader som uppstår vid umgänget.
  • Anonym (bibo)

Delad faktura om båda behöver fritids/barnomsorg OM kommunen tillåter det vilket eran ju gör.

Har bara ena föräldern behov är det den som betalar, men har ni bara behov vv så borde det ju fortfarande vara halv som gäller.

Här hade mamman behov och inte vi en period när barnen bodde vv. Då betalade hon och inte vi givetvis.

Så har ni behov och inte mamman så är det ni som betalar helt enkelt.

Sen har jag för mig att vv inte alltid måste vara helt exakt delad 50/50. Vad säger fsk om det?

Sen kan ni göra avdrag 1/40 per dag om ni har barnet 5 dagar i streck eller minst 6 nätter i månaden. Så det kan ni ju göra iaf.

Svar på tråden Fritids när mamman går hemma?