• K Markatta

"Tydligt amorteringskrav bör införas snarast möjligt"

Riksbanken, Riksgälden och Finansinspektionen har idag gemensamt skrivit en debattartikel som publicerats på DN debatt:

www.dn.se/debatt/tydligt-amorteringskrav-bor-inforas-snarast-mojligt/

Här upprepar man sin oro för hushållens ökande skuldsättning och man vädjar till politikerna att snarast införa amorteringskrav:

"Oroande utveckling. Hushållens skulder ökar betydligt mer än inkomsterna. Skälen är bland andra lågt bostadsbyggande, fallande räntor och slopade skatter, vilket drivit upp bopriser och belåning. Trenden kan förebåda en finansiell kris. Krav på amortering bör genomföras snarast, skriver Finansinspektionen, Riksbanken och Riksgälden.
    ...
    Oron delas av internationella bedömare, såsom IMF, OECD och EU-kommissionen."

Vad säger ni om det? Tycker ni att Finansinspektionens, Riksgäldens, Riksbankens, IMF:S, OECD:s och EU-kommissionens oro är befogad?

• Svar på tråden "Tydligt amorteringskrav bör införas snarast möjligt"
  • Jollo

Jag tycket det är dags. Är inget ekonomisnille, men det är på tok för billigt att ta så stora lån. Bor själv i Norrlands inland, där bopriserna inte kan jämföras med storstäderna, men jag har vänner som flyttat neröver och jag förvånas över hur billigt ett 3-4 miljonerslån kan vara med knappt någon insats. Amorteringskrav varmt välkommet!

• KillBill

Absolut. Det är inte sunt att hushållens skuldsättning har ökat i den omfattning som har skett de senaste åren. Om det hade varit politiskt möjligt kunde även ett återinförande av fastighetsskatt varit positivt för samhällsekonomin (om andra skatter samtidigt sänktes).

• EnGladPingvin

Egentligen anser jag att lån är ett avtal mellan långivare och låntagare och att staten ska undvika att lägga sig i lånevillkoren, men jag inser problematiken och  jag föredrar amorteringskrav framför fastighetsskatt. Fastighetsskatten kan slå väldigt fel och tvinga folk från deras hem. Bara för att man äger ett hus i ett attraktivt område betyder det inte att man har hög inkomst. Ett hus genererar inte i sig några pengar under tiden man bor i det. Det är först vid försäljning och en vinst som man får pengar. Skatt bör så långt som möjligt vara kopplat till en inkomst.

För övrigt anser jag man ska vara försiktig med att ändra skatter och avgifter som är kopplade till boende. Det måste finnas en långsiktighet så att människor kan planera och veta ungefär vad deras kostnader kommer vara.

• Butterscotch

Jag är för amorteringskrav ner till en viss nivå, för att minska risker. Jag ser inget behov av krav på amortering för att bli skuldfri, det räcker att man kan bli skuldfri den dag man säljer sin fastighet. Fastighetsskatt är en konstig skatt som vi inte bör återinföra - och om den återinförs måste andra skatter tas bort eller sänkas för att undvika dubbelbeskattning (t ex vinstskatt vid försäljning). Håller med EnGladPingvin om att skatter ska kopplas till inkomster.

• Paulina P P

Lånekarusellen har pågått alldeles för länge. Något måste göras.

• Flash Gordon

Tja, jag ser inga principiella problem att införa krav på amortering.

I Tyskland skall ett bolån vara avbetalt på 30 år i normalfallet. I vissa lägen kan man få 40 år på sig.

Säg att vi gör som tyskarna och är generösa. Då ska ett svenskt bolån vara avbetalt på 40 år.

Ett bolån på 3 miljoner kostar då 6250 i månaden i amortering.

Sedan kostnaden för ränta på det, säg 3% och inget ränteavdrag ger 7500 i månaden. Plus månadskostnaden för drift och underhåll på kanske en 3000. Då pratar vi om en 17000 i månaden i boendekostnad och det låter rimligt om man har ett tremiljonerslån.

.
    Men nu ska vi ha klart för oss att de allra, allra flesta hushåll INTE har tremiljonerslån.

Ett genomsnittligt hushåll med bolån har idag ca 1,4 miljoner i lån:

Länk

*totalt bolån = 2144 miljarder kronor fördelat på ca 1,5 miljoner hushåll*

Det blir alltså en amortering på 2900 i månaden för att betala av ett genomsnittligt bolån på 40 år.

För att minska sårbarheten i samhället - alla till gagn.

För att öka individens eget ägande, netto-värde och frihet - alla till gagn.

.
    Jag ser gärna tvingande amorteringskrav.

.
    "Alla borde ha en årslön på banken", Anne Wibble.

• Butterscotch

För att minska risken att hushållen får stora problem vid räntehöjningar kan annuitetslån vara ett bra alternativ. Verkar väldigt ovanligt i Sverige idag dock. 

Svar på tråden "Tydligt amorteringskrav bör införas snarast möjligt"