• Anonym (Anonym)

Föräldrapenning för andra barnet

Hej,
    Jag har precis fått veta att jag är gravid med vårt andra barn. Då jag missat att bli gravid inom de 1 år och 9 mån som gäller för att behålla samma föräldrapenning undrar jag vad som gäller nu.

Jag jobbar för tillfället 80% och tar ut resterade 20% som föräldradagar. Kan jag fortsätta och göra så utan att jag kommer få ut lägre föräldrapenning än jag fått med första barnet eller bör jag börja jobba heltid igen nu direkt? Vill ju inte få mindre än jag haft nu. Vet ju att min sgi är skyddad men osäker på om samma sak gäller för föräldrapenningen.

• Svar på tråden Föräldrapenning för andra barnet
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge du skyddar din tidigare inkomst med att fylla upp med föräldrapenning är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI skyddad. Detta behöver du då göra fram till det nya barnet föds.  Om du inte fyller upp med 20 % föräldrapenning kommer din SGI att fastställas till din faktiska arbetsinkomst, i detta fall 80 %.

Hälsningar

Doris, handläggare

• Anonym (Anonym)
    Försäkringskassan skrev 2015-08-17 15:31:00 följande:

Hej!

Så länge du skyddar din tidigare inkomst med att fylla upp med föräldrapenning är din sjukpenninggrundande inkomst, SGI skyddad. Detta behöver du då göra fram till det nya barnet föds.  Om du inte fyller upp med 20 % föräldrapenning kommer din SGI att fastställas till din faktiska arbetsinkomst, i detta fall 80 %.

Hälsningar

Doris, handläggare

Så föräldrapenningen baseras på sgi också och inte den faktiska inkomsten så det räcker att jag skyddar den?

Funderar också på från när man räknar gravidteten som börjad? Står ju att barnet inte får ha fyllt 1 år 9 mån men räknar man sen 9 mån gravidtet så syskonet kan bli 2 år 6 mån eller är det kortare?

Vår dotter föddes 131126 och syskonet är beräknat till slutet på apr 2016 så hon kommer vara 2år 5 mån så det är på håret om vi uppfyller det. Så vill gärna veta vad jag ska räkna efter (sista mens, ägglossning/befruktning eller beräknat förlossningsdagum)?
  • Försäkringskassan

Hej!

Sgin är skyddad hela tiden om du från barnets 1 årsdag varit helt föräldraledig med 5 hela dagar/v med föräldrapenning fram tills du började arbeta 80 % och fyller upp med 20 % med föräldrapenning/v när du började arbeta deltid. En sgi som är skyddad hela tiden gäller även för föräldrapenning tills nästa barn föds och så länge det barnet är under 1 år.

Blir man gravid på nytt inom 1 år och 9 månader räknat från när förra barnet födelse får man samma föräldrapenning på det nya barnet även om man skulle ha fått en sänkning av sin sgi.

Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning för andra barnet