• Chester

Hur långt från BB vågar man vara när det närmar sig BF?

Jag har BF om typ exakt en månad med mitt första barn. Hur långt bort är det riskabelt att åka nu om man mäter i restid?

Är sugen på att åka till ett ställe imorrn och därifrån tar det 1 timme och 23 min till BB om man kör lagligt. Är det dumt eller är jag löjlig? :) kommer ej behöva köra själv.

• Svar på tråden Hur långt från BB vågar man vara när det närmar sig BF?
  • Voodoodoll

Jag bor ca 1 timme och 15 min från BB. Det funkade fint. Endel gör det inte det för, men det är väldigt ovanligt att man som förstföderska föder såpass snabbt att man inte hinner i från första tecknet.

• Sommar15

Jag är på bf+2 idag och var för några veckor sen på semester på andra sidan landet (kanske 8-9 timmar från "mitt" BB). Kollade för säkerhets skull upp var närmaste BB låg där vi befann oss om något skulle hända, men det är ju väldigt ovanligt att man som förstföderska föder såpass tidigt (om du inte haft några indikationer på det). Jag skulle absolut åka! Skulle åka en så kort bit även idag, en dryg timmes restid är ju ingenting :)

• Dixie

Jag hade åkt!
    det är en månad innan bf och OM något skulle sätta igång är det ju inte jättelångt att åka - finns ju de som har så långt till BB från sitt hem! 

• Chester
    Voodoodoll skrev 2015-08-16 10:29:07 följande:

Jag bor ca 1 timme och 15 min från BB. Det funkade fint. Endel gör det inte det för, men det är väldigt ovanligt att man som förstföderska föder såpass snabbt att man inte hinner i från första tecknet.

Sommar15 skrev 2015-08-16 11:02:54 följande:

Jag är på bf+2 idag och var för några veckor sen på semester på andra sidan landet (kanske 8-9 timmar från "mitt" BB). Kollade för säkerhets skull upp var närmaste BB låg där vi befann oss om något skulle hända, men det är ju väldigt ovanligt att man som förstföderska föder såpass tidigt (om du inte haft några indikationer på det). Jag skulle absolut åka! Skulle åka en så kort bit även idag, en dryg timmes restid är ju ingenting :)

Dixie skrev 2015-08-16 11:06:46 följande:

Jag hade åkt!
    det är en månad innan bf och OM något skulle sätta igång är det ju inte jättelångt att åka - finns ju de som har så långt till BB från sitt hem! 

Tack för svaren :) det blir nog att jag åker, ska åka med en kompis som fick barn för ett år sen så skulle det ske något "misstänksamt" har jag ju henne att fråga. 
    Men jag är en sån där "tänk om"-person så man är ju alltid lite orolig att det värsta ska hända, hehe. 

• Santin

Löjligt anser jag. Från värkstart till förlossning är det oftast timmar, ibland dygn. Åk och ha kul.

• Fian88

Vi bor ca 10 minuter med bil från närmsta förlossning. Ändå valde vi att åka ca 1 timme med bil för att jag ville föda på just det sjukhuset. Gick jättebra och födde inte i bilen . Hade ändå ca 3-5 minuter mellan värkarna när vi åkte, var trots det inne på förlossningen i ca 12 timmar innan sonen tittade ut. Det tar oftast lite längre tid för förstföderskor så du behöver nog inte oroa dig

• Chester
    Santin skrev 2015-08-16 11:52:32 följande:

Löjligt anser jag. Från värkstart till förlossning är det oftast timmar, ibland dygn. Åk och ha kul.

Fian88 skrev 2015-08-16 12:10:05 följande:

Vi bor ca 10 minuter med bil från närmsta förlossning. Ändå valde vi att åka ca 1 timme med bil för att jag ville föda på just det sjukhuset. Gick jättebra och födde inte i bilen . Hade ändå ca 3-5 minuter mellan värkarna när vi åkte, var trots det inne på förlossningen i ca 12 timmar innan sonen tittade ut. Det tar oftast lite längre tid för förstföderskor så du behöver nog inte oroa dig

Får bli en shoppingtur imorrn då! Cool 

• Santin
    Chester skrev 2015-08-16 13:18:50 följande:
    Fian88 skrev 2015-08-16 12:10:05 följande:

Får bli en shoppingtur imorrn då! Cool 

Gör du helt rätt i!
Svar på tråden Hur långt från BB vågar man vara när det närmar sig BF?