• Lissaan

Svårt att bli gravid efter 31år??

Är det svårt att bli gravid när man fyllt 31år??

Tar man risker genom att vänta?

• Svar på tråden Svårt att bli gravid efter 31år??
  • annahoj84

Jag undrar samma sak, har också fyllt 31, och jag och min sambo har så smått börjat försöka, men tycker det är svårt att veta när man har ägglossning etc...

• Anonym (Ingen fara)

Har man svårt att bli gravid som 31 åring så hade man haft samma problem som 25 åring.

Jag blev gravid som 32 åring. Första gången vi hade oskyddat sex så tog det sig direkt. Min vännina var 37år när hon blev gravid med sin första, även det på först försöket.

Är man frisk, normalviktig och hälsosam så är det ingen fara. Om det inte är så att man har problem med fertiliteten på något sätt. Men då har man nästan alltid haft samma problem några år innan också :)

• Minza83

Rent generellt sjunker fertiliteten efter 25.. Men först efter 35 är det ju liksom värre.. När man närmar sig 40 så är den oftast låg osv..

• Anonym (Vecka 20)

Jag åt p-piller från att jag var 17, slutade vid 33 års ålder när jag o min sambo bestämde oss för att försöka och det tog sig på andra försöket. Tar det tid behöver det dock inte bero på låg fertilitet utan bara att man inte prickade in rätt tid. ÄL-tester är väl det effektivaste sättet att veta det :)

• Jag är bara jag

Nya studier visar att chansen är lika stor vid 30 som 25,bara nån procent mindre. Överlag är det verkligen inte svårt vid 31 redan,då ska man ha nåt fel som lika gärna hade gjort det svårt redan vid 23.

Svar på tråden Svårt att bli gravid efter 31år??