Hur mycket ansvar?
Jag är en tjej på snart 18 år som blev tillsammans med en kille på snart 20 år för strax över ett år sedan. Han har barn sedan tidigare och har nu tillslut fått varannan vecka efter uppbrottet med mamman. Jag är alltså 17 år och vill inte ha allt för mycket ansvar för barnet, men nästan alla försöker få mig att ta mer ansvar just för att vi bor tillsammans. Men är det verkligen en rimlig sak att tycka? Jag har ingen ork psykiskt att ta allt för mycket ansvar pga att jag fått lägga ner min livsstil som hästmänniska av fysiska skäl, fick i samma veva byta linje av samma orsak och att jag tycker att min pojkvän ställer för höga krav på mig...
Jag menar om jag inte fanns i bilden hade han ju fått fixa allt själv. Nu känns det som att det är en självklarhet att jag ska ta samma ansvar som han, men jag är inte ens myndig? Ja, barnet kom inte direkt som ett brev på posten men jag var tydlig i att jag tänker inte vara en mamma utan vill vara en vuxen kompis.
Jag älskar min pojkvän och vill inte lämna honom, men hur ska jag få honom att förstå att jag inte är något självklart utan att jag har gränser för min ork?
Men kortfattat: hur mycket ansvar är rimligt för en 17åring i er mening?