4 år och vägrar fortfarande pottan vad jag än gör!
hej!
Min son är nu snart 4 år! vi har pott tränat han sen han var 1 år! flera gånger om dan försökt sätta han på pottan. ibland har han kissat och ibland bajsat(väldigt sällan ) MEN det har inte blivit någon vana och han vägrar sluta med blöjan!...såhär..jag har testat allt nu känns det som!... ska försöka räkna up dom..
1.schema! varje dag före oche fterallt pottis! OM han kissade så fick han en liten guld stjärna på schema pappret! om han bajsa fick han en stooor! han fick sätta fast klistermärkerna själv och han tyckte det avr roligt! men trotts det så valde han hellre blöjan.
2. läsa bok. vi satte oss och läste böcker på toa men det avr som att han satt och höll sig!...inte fören blöjjan kom på så kissade han.
3.rumpanbar!. vi lät han gå utan blöjja! men tja..blev som sgat att han kissa och bajsa överallt utan att igentlgien bry sig. man hitta pölar överallt och bajs!:(
4.kallsonger. vi säger hela tiden "när du måste kissa eller bajsa så säger du till oss om du känner att nått är påväg" detta funkar inte..det blir blött och han bajsar i kallsongerna utan att bry sig. han fortsätter att leka och bryr sig inte om det blir "obekvämt som alla säger":(
5.belöningar. vi har testat ge han belöningar eller mutor! kissar han får han en klubba/karramell!...funkar kanske EN gång om dan men resten går han runt och kissar och bajsar ner sig och bry sig som vanligt inte.
6- förklara. vi har försökt förklara att det är bara bebisar som bajsar ner sig att stora pojkar sitter på pottan/toaletten. men han säger att han inte vill. och ibland skrattar han eller håller för öronen och vill inte lyssna!
i samband med ALLA dessa gånegr vi förösker att potta honom så springer han ALLTID och gömmer sig så fort han vet att det är "toalettbesökstid" vi får DRAA in han på toa och han bara skriker nu för tiden..jag har provat med både tydlig och sträng ton och med snäll ton förklara och be han att sitta snällt på pottan men han bara skriker och slåss och sparkas och kastar saker på oss. börjar tappa hoppet om att någonsin få han torr. och har börjat ifrågesätta mitt föräldraskap. jag tycker jag testat allt. finns säkert fler saker jag inte ens nämt up...men snälla finns dte någon med samma problem eller haft som kan hjälpa oss ur denhär onda circeln?