• Anonym (Hopplös)

Drogberoende pojkvän och är gravid

Hej,

Jag och min sambo väntar vårt första barn ihop (v. 10 nu).

Han är beroende av weed och försöker nu för tredje gången sluta pga bebisen.

Han har försökt två gånger tidigare utan att lyckats. Så nu denna gången hoppas jag verkligen att han klarar av det. Inte nog med att det är jobbigt för honom (det är en jäkla process när han hållt på med det till och från i ca 10år) så att sluta över dagen går ju inte. Det är även jäkligt jobbigt för mig. Det har gått ca 1,5 vecka sedan att "sluta" röka men har redan fallit tillbaka och rökt några gånger för att han inte kan sova annars.

Alltid när han håller på att sluta röka blir han på sånt jäkla dåligt humör. Han pratar knappt med mig och när han väl säger något så klagar han bara precis på allt, säger att han inte älskar mig osv.

Detta är skitjobbigt nu när jag är gravid. Mina hormoner gör väl att jag går allt ifrån att vara känslokall och skita i allt till att gråta sönder.

Idag så säger han att han inte längre vill ha barnet och vill att jag ska göra abort (kommer jag aldrig att göra). Vi har dessutom PRECIS köpt en gemensam lägenhet också men han verkar va på sådan pissigt humör och skriver saker som "ta bort ungen", "räkna med att leva ensam". Tycker det är sådant löjligt beteende när man är 25 år.

Är det någon annan här inne som också levt med någon som är drogberoende? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid
  • Jw83

Flytta isär. Sedan kan ni flytta ihop igen när och om han slutar. Du har ett barn att tänka på nu. Du får inte längre vara självisk utan måste tänka på ditt barns bästa. En drogfri miljö är alltid bäst. Du kan inte sluta åt honom.

• Eleonor01

Håller helt m föregående talare! Va ingen egoist du har ett Barn att tänka på. Men ska jag Vara helt ärlig så hade jag nog gjort abort. En gång knarkare..... Å honom blir du aldrig av med om ni skaffa barn. Problemen blir liksom inte mindre när man involverat sig i en missbrukares liv. Har han försökt sluta tre ggr så tyder det på att detta inte kommer bli någon lätt match. Så tänker du verkligen behålla va ingen egoist utan sött upp regler redan nu!!!

• Anonym (Hopplös)

Någon abort vill jag inte göra då jag haft problem med min livmoder och vill inte riskera sen att kanske aldrig få barn.

Bebisen är inte helt oplanerad och han har själv sagt att han gärna vill va drogfri för han inte vill att barnet ska se ens pappa knarka, men så fort han kommer in i sin period då han ska sluta säger han istället att "det är ok att röka ibland bara det inte blir en vana".

Jag vet att det är jättesvårt för honom, jag är inte ens säker på att han kommer klara av att sluta så jag förbereder mig samtidigt nu på att ev vara själv.

Är det någon av er som levt i en relation där någon har varit drogberoende och hur har det gått?

• Anonym (Emma)

Jadu. Tyvärr har du valt att skaffa barn med en knarkare innan han är ren, hur tänkte du?

• Anonym (Hopplös)
    Anonym (Emma) skrev 2015-08-13 08:13:33 följande:

Jadu. Tyvärr har du valt att skaffa barn med en knarkare innan han är ren, hur tänkte du?

Det är väl inte så att man "väljer" att skaffa barn med någon som har en missbruk! Han höll inte på med detta när jag träffade honom och han hade då varit ren ett år. Vi hade egentligen tänkt oss en sommarbebis och inte försöka förrän han varit ren ett tag. Sedan att han hade inställningen att han också då ville sluta.

Jag tror inte riktigt du förstår hur det är att leva i en sådan hör situation. Jag va emot droger redan när jag träffade honom men jag förstår faktiskt grunden till varför han en gång började och den historien är så jäkla jobbig.

Så att kasta ut sådan som du säger kan du skippa...
  • Anonym (Jo)

Det blir tyvärr inte bättre TS. Jag levde med världens finaste man i 7 år som började självmedicinera och det gick bara ut med åren. Lämna medans du kan, ordna upp det för dig och din kommande bebis.

• taquine
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-13 08:24:20 följande:
    Det är väl inte så att man "väljer" att skaffa barn med någon som har en missbruk! Han höll inte på med detta när jag träffade honom och han hade då varit ren ett år. Vi hade egentligen tänkt oss en sommarbebis och inte försöka förrän han varit ren ett tag. Sedan att han hade inställningen att han också då ville sluta.

Jag tror inte riktigt du förstår hur det är att leva i en sådan hör situation. Jag va emot droger redan när jag träffade honom men jag förstår faktiskt grunden till varför han en gång började och den historien är så jäkla jobbig.

Så att kasta ut sådan som du säger kan du skippa...
    Jo man väljer vem man skaffar barn med. Tycker du låter väldigt egoistisk, det handlar om ett oskyldigt barn som föds in ett missbruk samt en väldigt labil pappa. Skrämmande och sorgligt . Hoppas för ungens skull han skärper till sig så ni inte blir en följetong hos soc.
    Goodness me
  • Anonym (Hopplös)
    taquine skrev 2015-08-13 08:33:43 följande:

Jo man väljer vem man skaffar barn med. Tycker du låter väldigt egoistisk, det handlar om ett oskyldigt barn som föds in ett missbruk samt en väldigt labil pappa. Skrämmande och sorgligt . Hoppas för ungens skull han skärper till sig så ni inte blir en följetong hos soc.

Man väljer inte vem man faller för och när man ser någon må dåligt så gör man sitt bästa för att försöka vända det :)

Sedan har jag redan sen början sagt till honom att om han inte lyckats sluta fram tills ungen är född så kommer han inte att få vara med efteråt.
  • Nattöga

Jag har själv aldrig varit i en situation såsom din och det är nog för att jag medvetet valt bort alla som visar minsta tendens till att pågående eller i det förflutna ha rökt/hållit på med droger och dylikt, men jag tänker inte döma ditt val. Det finns antagligen en historia bakom allt och en utomstående som inget vet ska inget säga :)

Men nåt råd kan jag ge. För det första tycker jag inte att du ska göra abort om du är så osäker på om du kommer att kunna få barn senare igen. Jag skulle nog föreslå

1. flytta isär och var särbo en period. Kanske att ni kommer överens om att ni flyttar ihop igen när/om han blir ren. VILL han bli ren och älskar han dig och vill ha barnet - då kommer han att försöka.

eller

2. separera om det känns bättre och ni inte tror att han kommer att kunna sluta. Killen kommer alltid finnas med på ett hörn, men om han nu inte kan sluta så kan han åtminstone vara "ren" de stunder han har umgänge med barnet och du kan ju ansöka om ensam vårdnat med hänvisning till hans droger.

3. följ ditt hjärta :)

4. tänk på att det är viktigt att barnet kan få växa upp i en drogfri miljö.

Stort lycka till :)

• taquine
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-13 08:41:23 följande:
    Man väljer inte vem man faller för och när man ser någon må dåligt så gör man sitt bästa för att försöka vända det :)

Sedan har jag redan sen början sagt till honom att om han inte lyckats sluta fram tills ungen är född så kommer han inte att få vara med efteråt.
    Nej man väljer inte vem man faller för, helt rätt. Men personligen hade jag aldrig hur kär jag än skulle varit skaffat barn med en alkoholist eller narkoman. Det tycker jag är så oansvarigt  och fel.

Bra att du sagt åt honom , hoppas du följer det också , och han  söker hjälp för sitt humör också för barnets skull .

Lycka till 
    Goodness me
Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid