• Anonym (Hanni)

Jobbar på dagarna, sover i offentliga toaletter på nätterna

Såg detta klipp på min facebook i förmiddags   tv.aftonbladet.se/abtv/articles/78789. Det handlar alltså om en man som jobbar som städare om dagarna men på nätterna sover han i Stockholms offentliga toaletter. Kort sagt tragiskt.

Det som jag reagerade på var kommentarerna under detta klipp. I 9/10 var folk mins sagt upprörda och skrev att "vi måste hjälpa våra egna först" osv. Det var endast ett fåtal personer som ifrågasatte hans eget ansvar.

Jag har själv en förälder med missbruksproblematik så jag är inte den typen som anser att "knarkare får skylla sig sjäva". Men jag är intresserad hur ni ser på dessa problem, är det samhällets ansvar att hjälpa till? 

• Svar på tråden Jobbar på dagarna, sover i offentliga toaletter på nätterna
  • sportpappa

Samhället hjälper till, men då måste man ställa upp på samhällets regler. Nu såg jag inte hela klippet så jag vet inte vad han gjort för att få hjälp, men det minsta han kan göra är att söka hjälp på beroendemottagningen.

• Anonym (Hanni)
    sportpappa skrev 2015-08-10 16:59:55 följande:

Samhället hjälper till, men då måste man ställa upp på samhällets regler. Nu såg jag inte hela klippet så jag vet inte vad han gjort för att få hjälp, men det minsta han kan göra är att söka hjälp på beroendemottagningen.

Håller helt med. Det visades inget om vad han gjort för att förändra sin situation. 
  • Anonym (anna)
    sportpappa skrev 2015-08-10 16:59:55 följande:

Det framgick inte vad han gjort för att få hjälp.

Men ett städjobb är inte välbetalt så han har knappast råd med allt han anser sig behöva. Han säger själv att han väljer att vara hemlös men inte arbetslös, och jag tolkar det som att han prioriterar att ha råd med sitt missbruk framför en bostad.
  • Anonym (Hanni)
    Anonym (anna) skrev 2015-08-10 17:40:28 följande:
    Det framgick inte vad han gjort för att få hjälp.

Men ett städjobb är inte välbetalt så han har knappast råd med allt han anser sig behöva. Han säger själv att han väljer att vara hemlös men inte arbetslös, och jag tolkar det som att han prioriterar att ha råd med sitt missbruk framför en bostad.
    Ja precis, därför har jag svårt att förstå hur så många kan vara förbannade på staten..
  • klyban
    Anonym (Hanni) skrev 2015-08-10 20:16:57 följande:
    Ja precis, därför har jag svårt att förstå hur så många kan vara förbannade på staten..

Det finns saker som han har valt.
    Men staten är stigmatiserande emot de som använder narkotika, och stigmatisera är alltid fel.
    Man kan säga att det är ju olagligt, och det är sant.
    Frågan man ska ställa sig då, varför inbillar man sig att stigmatisering är en hjälp för de som hamnat snett i livet.
    Borde inte man hjälpa dom istället, än sparka på den som ligger ner?

Missbrukar av denna typ, brukar ofta han något psykiskt i botten och debuterat före drogdebuten.
    Och att de inte får adekvat hjälp från sjukvården för hantera deras psykiska ohälsa.
    Det är knappast en tillfällighet att ovanligt hög andel av missbrukare, har dessa problem.
    Sen även vet vi hur illa bostadsmarknaden är i Stockholm, och även i de flesta städer.

• Anonym (Hanni)
    klyban skrev 2015-08-10 20:38:21 följande:

Det finns saker som han har valt.
    Men staten är stigmatiserande emot de som använder narkotika, och stigmatisera är alltid fel.
    Man kan säga att det är ju olagligt, och det är sant.
    Frågan man ska ställa sig då, varför inbillar man sig att stigmatisering är en hjälp för de som hamnat snett i livet.
    Borde inte man hjälpa dom istället, än sparka på den som ligger ner?

Missbrukar av denna typ, brukar ofta han något psykiskt i botten och debuterat före drogdebuten.
    Och att de inte får adekvat hjälp från sjukvården för hantera deras psykiska ohälsa.
    Det är knappast en tillfällighet att ovanligt hög andel av missbrukare, har dessa problem.
    Sen även vet vi hur illa bostadsmarknaden är i Stockholm, och även i de flesta städer.

Håller verkligen med i allt du skriver. De erfarenheter jag har av rätt så "nedgångna missbukare" är att de får hjälp gång på gång i form av avgitftningskliniker och behandlingshem. Men vad ska man göra? Han få ju en lön som han väljer att lägga på allt annat än att öka sin livsstandard, ska då soc betala en lägenhet?.
    Det är fruktansvärt att han sover på en toalett men kan han inte själv ordna något bättre än de undrar man ju. Att hyra ett förråd och sova där, eller varför inte en husvagn.
  • klyban
    Anonym (Hanni) skrev 2015-08-11 14:47:36 följande:
    Håller verkligen med i allt du skriver. De erfarenheter jag har av rätt så "nedgångna missbukare" är att de får hjälp gång på gång i form av avgitftningskliniker och behandlingshem. Men vad ska man göra? Han få ju en lön som han väljer att lägga på allt annat än att öka sin livsstandard, ska då soc betala en lägenhet?.
    Det är fruktansvärt att han sover på en toalett men kan han inte själv ordna något bättre än de undrar man ju. Att hyra ett förråd och sova där, eller varför inte en husvagn.

Behandlingshem och avgiftningskliniker är inte rätt väg att gå, om man har en psykisk sjukdom i botten.
    Först måste man adressera det psykiska problem och hitta att sätt att behandla detta.
    Och det kommer säkert innebära mediciner med narkotiska egenskaper.
    Och det får man ta, alternativet ser man ju värre.
    Man ska inser att för denna grupp så är missbruk en symtom av sin psykiska sjukdom.

Vet att folk säger absolutism är det enda valet, och nolltolerans osv...
    Men är det inte bättre ha en levande person som medicineras, än en död knarkare?
    Eller är en död knarkare en bra knarkare?
    Säger inte du TS tycker detta, men pga stigmatiseringen så tycker faktiskt folk att dör man pga man använder droger.
    Ja, det skiter väl ja i, utan det är tom bara bra.
    Lösningar finns det många.
    Men en som vi borde titta på mer, är att vi fångar upp mer av dessa med psykiska problem och hjälper dom och oavsett vad det innebär för medicinering.

Svar på tråden Jobbar på dagarna, sover i offentliga toaletter på nätterna