• Anonym (Hanni)

Jobbar på dagarna, sover i offentliga toaletter på nätterna

Såg detta klipp på min facebook i förmiddags   tv.aftonbladet.se/abtv/articles/78789. Det handlar alltså om en man som jobbar som städare om dagarna men på nätterna sover han i Stockholms offentliga toaletter. Kort sagt tragiskt.

Det som jag reagerade på var kommentarerna under detta klipp. I 9/10 var folk mins sagt upprörda och skrev att "vi måste hjälpa våra egna först" osv. Det var endast ett fåtal personer som ifrågasatte hans eget ansvar.

Jag har själv en förälder med missbruksproblematik så jag är inte den typen som anser att "knarkare får skylla sig sjäva". Men jag är intresserad hur ni ser på dessa problem, är det samhällets ansvar att hjälpa till? 

• Svar på tråden Jobbar på dagarna, sover i offentliga toaletter på nätterna
  • sportpappa

Samhället hjälper till, men då måste man ställa upp på samhällets regler. Nu såg jag inte hela klippet så jag vet inte vad han gjort för att få hjälp, men det minsta han kan göra är att söka hjälp på beroendemottagningen.

• Anonym (Hanni)
    sportpappa skrev 2015-08-10 16:59:55 följande:

Samhället hjälper till, men då måste man ställa upp på samhällets regler. Nu såg jag inte hela klippet så jag vet inte vad han gjort för att få hjälp, men det minsta han kan göra är att söka hjälp på beroendemottagningen.

Håller helt med. Det visades inget om vad han gjort för att förändra sin situation. 
  • Anonym (anna)
    sportpappa skrev 2015-08-10 16:59:55 följande:

Det framgick inte vad han gjort för att få hjälp.

Men ett städjobb är inte välbetalt så han har knappast råd med allt han anser sig behöva. Han säger själv att han väljer att vara hemlös men inte arbetslös, och jag tolkar det som att han prioriterar att ha råd med sitt missbruk framför en bostad.
  • Anonym (Hanni)
    Anonym (anna) skrev 2015-08-10 17:40:28 följande:
    Det framgick inte vad han gjort för att få hjälp.