• Misskittycat

Ingen verkar läsa hela texten på blocket

Jag håller på och sälja min gamla mobil på blocket och det har varit många som hört av sig. Jag har skrivit i annonsen vad som är mindre fel med den och att jag inte vill att någon ringer utan mailar eller skickar sms istället.
    95% verkar antingen skita i det eller så läser de inte texten. Jag har sedan jag la upp annonsen för två dagar sedan fått över 10 missade samtal, som jag inte ens kan svara på eftersom jag inte alltid har täckning hemma, vilket är anledningen till att jag skrev om det i annonsen. Varför bryr sig inte folk?
    Jag har även fått mail liknande det här: "Jag köper, skicka till [adress]. Sen betalar jag." En kille hade tydligen ringt men inte kommit fram och när jag för en gångs skull hade täckning så att jag kunde svara skrek han på mig att "jag ska ju köpa den jag ringde först!" när jag sa att en skulle komma och titta på den. En kille jag pratade med var ett steg från att köpa den, vi hade bestämt om hur den skulle betalas och skickas och allt när jag säkerställde att han fattat att det var fel på en sak med den, vilken han blev chockad över och ifrågasatte varför jag inte sagt det innan! När det står klart och tydligt i annonsen! Sen hörde han inte av sig mer.

Är det bara jag som varit med om allt detta eller är det någon mer? Är jag bara känslig? Snälla säg vad ni tycker!

• Svar på tråden Ingen verkar läsa hela texten på blocket
  • Anonym (lång text?)

Om du inte vill att folk ringer så sätt inte ut ditt nummer i annonsen.

Är det lång text? Lite obegriplig? Läs igenom den, och ändra kanske? Och medan du ändrar i annonsen så ta bort telefonnumret..

• Annelie 76

Det finns så många puckon som svarar på annonser att man blir mörkrädd. Men man får avfärda dem och sålla ut de vettiga.
    Jag säljer ibland bilar på Blocket, billiga bilar (under 10000). Det är inte ovanligt att folk ringer direkt annonsen kommit ut och vill pruta med halva priset...

• Anonym (lång text?)

Själv sålde jag en symaskin på blocket. "500 kr prutat och klart". Den första som ringer säger att "jag tar den för 300". Nej, sa jag. Killen ringde ner min telefon och gick inte högre än 300. Och jag sa nej. Till slut fick jag blocka honom.

• Misskittycat

Telefonnumret la jag ut med annonsen var för att folk skulle kunna skriva sms och jag skrev ju att man inte skulle ringa, vilket jag dumt nog trodde att folk förstod. Det är en kort och rakt på annons. 

Sorts mobil. Årtal köpt. Fel på den. Sms mail, kan inte svara på samtal. Tre rader lång med korta meningar men allt gick fram.

Jag har sålt möbler på blocket innan och då ringde några med och gav skambud. Tror priset jag satte var 800 och personen sa 250..

• Misskittycat
    Anonym (lång text?) skrev 2015-08-10 14:16:30 följande:

Själv sålde jag en symaskin på blocket. "500 kr prutat och klart". Den första som ringer säger att "jag tar den för 300". Nej, sa jag. Killen ringde ner min telefon och gick inte högre än 300. Och jag sa nej. Till slut fick jag blocka honom.

Usch så oförskämt! Han som skrek på mig har ringt en gång till efter, eller jag fick mess om missat samtal och då var det hans nummer. Men jag ringer inte upp någon som jag får missat samtal av, svarar inte heller längre när någon ringer.
  • sportpappa

Det är absolut så att folk inte läser hela texten. Människor är också väldigt selektiva i vad de läser. Skriv kort och kärnfullt: "OBS! Endast SMS eller mail. Säljer ej om du ringer."
    Skippa långa meningar och beskrivningar. Det är ingen som orkar läsa det ändå. Om du ska skriva en längre text så skriv det längre ner under det som är av vikt. De som är intresserade av detaljer kan då fördjupa sig där.

Om du uppgett ett telefonnummer så är det ganska självklart att många kommer att ringa oavsett vad du skrivit. Nästa gång så ange inte något nummer. Låt dem bara skicka mail.

• Fontana

Jag tror att det är många "daglediga" (sjukskrivna, arbetslösa osv.) som sitter vid Blocket och Tradera hela dagarna och bjuder på allt. Typiskt är när man just har lagt ut en annons - säg en dammsugare - för 500 kronor. Efter två minuter kommer ett svar: "Jag bjuder 250." Inga frågor om den fungerar, om alla delar finns med eller om man kan hämta den.

Nej, jag sätter aldrig ut telefonnummer, bara mail. Sedan finns det förstås seriösa köpare som inte vill svara med mail utan bara per telefon! 

• Anonym (Blocket)

Hade själv annons ute på blocket för ngn vecka sedan och då valde jag att ha nummer i annonsen fast inte mitt privata nr då det finns många konstiga personer där ute. Jag sålde två fåglar och har även innan fått folk som vill att man ska skicka djur med posten ! Det gör jag inte, och massa som vill pruta ner priset galet mycket har aldrig höga priser men en del läser inte annonsen npga jätte irriterande då allt står i annonsen.

• Misskittycat

Nu har jag äntligen en seriös köpare, äntligen! Igår ringde 6 personer!! sammanlagt och lämnade röstmeddelanden. Inte en enda av dem lämnade nummer eller sa namn. Nästa gång jag lägger ut något ska jag bara skriva mail och korta meningar! Suck haha!

• Alexi

Lägger man ut annonser med typ elektronik blir man översköljd med samtal, sms osv avfolk som inte läst annonsen och ska pruta sig galna...

Svar på tråden Ingen verkar läsa hela texten på blocket