• Alexi

Jäkla curlingföräldrar!

Jag blir galen på vissa sjukt mesiga curlingföräldrar. Vi åkte en båttur i Göteborg, med "Paddan". Genom kanaler och ut i hamnen. Helt öppen båt. Alla barn har självklart flytväst.

En mamma med en typ treåring kommer ombord. Treåringen vill inte ha flytvästen. Mamman låter honom slippa och även hon som guidar på båten säger lite tveksamt att det är ok om de bara har flytvästen bredvid sig. (Innan båten åkte gick de av igen för att barnet inte ville åka båt, men det hade inte med flytvästen att göra).

Alltså det är helt vansinnigt. En icke simkunnig har ALLTID flytväst i en båt, inga undantag. Precis som att man alltid har bälte på sig i bilen. Grundläggande säkerhet som handlar om liv och död. Det går inte att curla barnen så till den milda grad att de får välja sånt.

Jag är helt för att välja sina strider osv men det här är ju löjligt.

Samma curling, om än inte livshotande förstås utan bara mindre tandskador, gäller de barn som springer runt och leker med napp i munnen. På lekplatser, Astrid Lindgrens värld, Liseberg. Också helt galet. Folk måste våga vara föräldrar.

• Svar på tråden Jäkla curlingföräldrar!
  • Voodoodoll

Det där är inte curling, det är att inte kunna säga emot sitt barn. En curlingförälder hade satt på ungen flytvästen, rullat in honon i bubbelfolie och satt GPS-sändare på honom. :)

• Alexi

Ok då är det inte curling då. jag trodde curling också handlade om att aldrig göra barnet arg eller ledsen, aldrig säga nej.

Men vad är det för fel på folk?

• sportpappa

På semester och bland folk så är nog många mer tillmötesgående med sitt barns vilja för att bespara övriga människor utbrott med gråt, skrik och ilska.
    Alternativet är att barnet tvingas på flytvästen och sen bölar hela paddanturen runt vilket hade förstört upplevelsen för alla.

I det här fallet tycker jag att det bästa alternativet hade varit: Antingen tar barnet på sig flytvästen eller så blir det ingen båttur.

• Alexi

Ja det är ju det jag ser som de två alternativen också. Flytväst eller ingen båttur. Jag tycker både mamman och guiden gjorde fullständigt fel som skulle köra någon snäll mellanväg.

• Christabel81

Nåt fel måste det vara på föräldrar som låter barnen bestämma allt. Känner några såna typer. Barnen blir svåra att ha att göra med och fungerar inte socialt eftersom de får bestämma och besluta om allt från att de kan prata. Sen får de plötsligt ett nej på förskolan eller hemma hos andra och flippar ur. Men när det har med säkerhet att göra, då har det gått för långt.

Svar på tråden Jäkla curlingföräldrar!