• HKatarina

IVF Höst 2015

Hej! Antar att de redan finns många likadana trådar. ????

Men ikväll tog jag min första menopur spruta. Gick bra men var lite darrig!

Jag och sambon hade försökt i två år utan att lyckas, gjorde utredning och det visar sig att han har för få antal spermier, mig är det inget fel på.

Så nu är resan igång och skulle gärna vilja dela mina erfarenheter jag kommer få och jag vill gärna göra ifrån ni andra som ska göra samma eller redan gått igenom allt redan. Hur mådde ni? Hur många försök? När ni lyckades? Osv osv...

Skriv gärna ????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-09 22:52
    Frågetecknen skulle vara smileys :)

• Svar på tråden IVF Höst 2015
  • Team2

Hej, så spännande att ni satt igång! Själva går vi och väntar på att få sätta igång... Hoppas att det kommer bli under hösten nu... Lycka till!

• beckybe83

Om min mens kommer den här veckan så ska vi ringa och boka start för IVF. Har provat letrozol accord sen februari. De hittar inget fel på oss. Har innan hjälpen haft tre missfall och försökt i ca 4 år.

Lycka till!

• Cyanea

Jag började med IVF för nästan precis ett år sedan :) Vi har samma problem som TS - få och rätt kassa spermier men inga synliga fel på mig. Fick ut massor med fina ägg, eller för många rättare sagt. Blev överstimulerad tyvärr, men det gick bra. 

ET (färskt embryo) och första FET (fruset embryo) gick inte alls. FET nummer 2 blev vår första graviditet någonsin, men det slutade i tidigt MF tyvärr. FET nummer 3 odlade vi vidare på samtliga embryon i frysen till dag 5 varav ett klarade sig och sitter kvar ännu! Är i v. 15+2 nu och ska få se lilla miraklet på UL igen om bara två dar :D 

Jag mådde inte så bra på Suprecur, men hade inga större problem med Gonal-f (istället för menopur antar jag) eller Ovitrelle. Om man bortser från överstimuleringen då ;) 

Äggplocket var i Augusti 2014 och vi lyckades (förhoppningsvis) i Maj 2015. Tuff resa, men i just nu känns allt så himla värt det. För oss var IVF (med ICSI) en mycket bra metod, den enda som gett oss plus på stickan, så jag håller verkligen alla tummar för er andra! 

Fråga gärna om det är något, har provat ganska mycket under den här tiden :) 

• Bolih84

Vi kör igång långa protokollet nu den 24:e. Har sen tidigare en son på snart 3 år genom icsi. Fick 6 embryon till frysen då, men ingen klarade upptining nu i våras. Så det är att börja om igen!

• HKatarina

Hej, här kommer lite uppdatering från min vecka :)

Menopuren har gått bra, har inte heller fått några biverkningar ännu. Vad har ni andra fått för biverkningar? Har ni fått det direkt eller efter några dagar?

Ikväll tog jag första sprutan med orgalutran, var så sjuuuukt nervös innan... Har läst att den ska göra så ont!
    Och allt det här med att dra tillbaks kolven för att kolla om det kommer blod? Har ni gjort det? Jag sket i det ikväll, det kanske var dumt. Gjorde som med menopuren förutom att jag hade 45 grader på orgalutranen. Ville bli av med det så fort som möjligt. :)
    I alla fall var den sprutan inte så farlig den heller. Så det kändes skönt. 

Imorgon ska jag på första UL och sen ska resultatet faxas till Huddinge (eftersom jag bor på Gotland) så får vi se om jag hinner bli uppringd redan imorgon eftermiddag om vad som sker härnäst.

Spännande! Skrattande

• Bolih84
    HKatarina skrev 2015-08-13 22:10:46 följande:

Hej, här kommer lite uppdatering från min vecka :)

Menopuren har gått bra, har inte heller fått några biverkningar ännu. Vad har ni andra fått för biverkningar? Har ni fått det direkt eller efter några dagar?

Ikväll tog jag första sprutan med orgalutran, var så sjuuuukt nervös innan... Har läst att den ska göra så ont!
    Och allt det här med att dra tillbaks kolven för att kolla om det kommer blod? Har ni gjort det? Jag sket i det ikväll, det kanske var dumt. Gjorde som med menopuren förutom att jag hade 45 grader på orgalutranen. Ville bli av med det så fort som möjligt. :)
    I alla fall var den sprutan inte så farlig den heller. Så det kändes skönt. 

Imorgon ska jag på första UL och sen ska resultatet faxas till Huddinge (eftersom jag bor på Gotland) så får vi se om jag hinner bli uppringd redan imorgon eftermiddag om vad som sker härnäst.

Spännande! Skrattande

Härligt att det gått bra! :)
    Jag kände ingenting av Menopuren heller, möjligtvis trötthet. Får se nu nästa gång om jag får må lika rea den här gången oxå.

Vad är "orgalutran" för något?
  • Cyanea

Härligt att du är igång - heja heja!!! Håller tummarna för er! :D 

• HKatarina

Idag fredags var jag på UL nummer ett, den största äggblåsan var på ca 14mm
    och i den vänstra äggstocken var det 9 stycken och i den högra 10 stycken.

Jag fick instruktioner om att fortsätta med samma dos menopur tills idag då jag var på mitt andra UL.
    UL idag visade att den största var på ca 15mm alltså har det inte växt särskilt mycket sen var det några stycken som var runt 10mm. 
    Och så var det färre ägg totalt idag, försvinner äggen bara? 

Hur lång tid tar det innan de växt klart? 

Sitter just nu och väntar på att Huddinge ska ringa om vidare instruktioner. 
    Jag hoppas så att vi får åka och göra äggplock den  här veckan!!!

• Cyanea
    HKatarina skrev 2015-08-17 13:21:11 följande:

Idag fredags var jag på UL nummer ett, den största äggblåsan var på ca 14mm
    och i den vänstra äggstocken var det 9 stycken och i den högra 10 stycken.

Jag fick instruktioner om att fortsätta med samma dos menopur tills idag då jag var på mitt andra UL.
    UL idag visade att den största var på ca 15mm alltså har det inte växt särskilt mycket sen var det några stycken som var runt 10mm. 
    Och så var det färre ägg totalt idag, försvinner äggen bara? 

Hur lång tid tar det innan de växt klart? 

Sitter just nu och väntar på att Huddinge ska ringa om vidare instruktioner. 
    Jag hoppas så att vi får åka och göra äggplock den  här veckan!!!

Det låter som att det inte är helt fel att det blev färre ägg. Med så många ägg finns risk för överstimulering. Tror att jag hade drygt 30 totalt när jag blev det. Vad de gjorde då, för att jag inte skulle bli överstimulerad, var att ta det lugnare med sprutorna. Jag tror att jag t.om. gick sprutfri några dar innan jag fick ta ägglossningssprutan. Då tillbakabildades de minsta äggen. De försvinner inte, de bara tillbakabildas så de kan utvecklas någon annan gång i framtiden :)

För mig tog det kring 14 dar. Jag började spruta den 1/8 (2014). Sen blev jag, som sagt, överstimulerad, så den 11-12/8 tog jag ingen Gonal-f ("samma" som Menopur) utan bara Suprecur (hormonhämmande nässpray). Den 13/8 fick jag klartecken att ta Ovitrelle (ägglossningsspruta). Den 15/8 plockades äggen. Plocket blev då två dar försenat eftersom jag fick sluta med Gonal-f, så utan överstimulering hade det gått på 12 dar. 

Håller tummarna för att det går bra för dig!! 
  • HKatarina
    Cyanea skrev 2015-08-17 14:34:21 följande:
    Det låter som att det inte är helt fel att det blev färre ägg. Med så många ägg finns risk för överstimulering. Tror att jag hade drygt 30 totalt när jag blev det. Vad de gjorde då, för att jag inte skulle bli överstimulerad, var att ta det lugnare med sprutorna. Jag tror att jag t.om. gick sprutfri några dar innan jag fick ta ägglossningssprutan. Då tillbakabildades de minsta äggen. De försvinner inte, de bara tillbakabildas så de kan utvecklas någon annan gång i framtiden :)

För mig tog det kring 14 dar. Jag började spruta den 1/8 (2014). Sen blev jag, som sagt, överstimulerad, så den 11-12/8 tog jag ingen Gonal-f ("samma" som Menopur) utan bara Suprecur (hormonhämmande nässpray). Den 13/8 fick jag klartecken att ta Ovitrelle (ägglossningsspruta). Den 15/8 plockades äggen. Plocket blev då två dar försenat eftersom jag fick sluta med Gonal-f, så utan överstimulering hade det gått på 12 dar. 

Håller tummarna för att det går bra för dig!! 

Tack för svar! :)
    Gick det bra för dig i övrigt? Blev du gravid efter det försöket? :)

Jag har nu varit i kontakt med Huddinge och jag ska höja min menopur dos till 150 från 112,5 och nytt UL på onsdag så får vi se om de växt till sig. 

• Cyanea
    HKatarina skrev 2015-08-17 14:49:31 följande:

Tack för svar! :)
    Gick det bra för dig i övrigt? Blev du gravid efter det försöket? :)

Jag har nu varit i kontakt med Huddinge och jag ska höja min menopur dos till 150 från 112,5 och nytt UL på onsdag så får vi se om de växt till sig. 

Det gick inte så bra det försöket, nej. Inte FET-försöket efter heller. Andra FET fick vi plus, men tidigt missfall. Tredje FET odlade de upp alla resterande ägg tre dar till och kunde sätta in ett, och den gången gick det strålande! Är just nu i vecka 17 (16+2) och såg senast förra veckan något som ser ut som en riktig bebis på UL ^^ Det sparkar till i magen ibland - SÅ mysigt! 

Jag blev gravid 2 gånger av fyra. Riktigt, riktigt bra prognos skulle jag vilja säga. Aldrig ett plus på egen hand, men två gånger med IVF. Tyvärr var något fel med förra embryot, men då visste vi i alla fall att jag kunde bli gravid. 

Så no worries - de är superduktiga med IVF. Det kan gå bra direkt på första insättningen, det kan dröja några gånger, men plötsligt händer det :) Luta dig bara tillbaka och njut av att kunna försöka på riktigt för första gången. Så kände i alla fall jag, som att vi äntligen, efter all denna tid, fick samma chans som de som inte hade några problem :) 
  • HKatarina
    Cyanea skrev 2015-08-17 15:02:02 följande:
    Det gick inte så bra det försöket, nej. Inte FET-försöket efter heller. Andra FET fick vi plus, men tidigt missfall. Tredje FET odlade de upp alla resterande ägg tre dar till och kunde sätta in ett, och den gången gick det strålande! Är just nu i vecka 17 (16+2) och såg senast förra veckan något som ser ut som en riktig bebis på UL ^^ Det sparkar till i magen ibland - SÅ mysigt! 

Jag blev gravid 2 gånger av fyra. Riktigt, riktigt bra prognos skulle jag vilja säga. Aldrig ett plus på egen hand, men två gånger med IVF. Tyvärr var något fel med förra embryot, men då visste vi i alla fall att jag kunde bli gravid. 

Så no worries - de är superduktiga med IVF. Det kan gå bra direkt på första insättningen, det kan dröja några gånger, men plötsligt händer det :) Luta dig bara tillbaka och njut av att kunna försöka på riktigt för första gången. Så kände i alla fall jag, som att vi äntligen, efter all denna tid, fick samma chans som de som inte hade några problem :) 
    Skönt att ni lyckats och grattis! :D

Ja nu ska jag bara slappna av och hålla alla tummar och tår att det går vägen. :)
  • Mella79

Hej ! Jag har misslyckats med 2 försök båda gångerna har äggen blivit befruktade men stannat av efter ett dygn ???? känns som att jag aldrig kommer bli gravid ! Har ni andra varit med om liknande ?

Svar på tråden IVF Höst 2015