• Anonym (Ledsen)

Mår jättedåligt efter pappas dödsfall - går det att bli sjukskriven?

Min pappa som jag stod väldigt nära blev hastigt sjuk i cancer och på bara 3 månader från diagnosen gick han bort.

Jag var hos honom väldigt ofta på sjukhuset efter jobbet och på helger, jag var även med och satt med honom när han dog.

Jag har fått ta huvudansvaret för begravningen, dödsfallet och begravningsplaneringen har skett på min semester som jag så väl behövde eftersom jag var på håret att bli utbränd redan innan detta hände pga arbetssituationen på jobbet.

Min semester har istället gått åt sorgearbete och begravningsplanering, nu när den är över är jag precis slut och har knappt hunnit med att sörja, jag mår väldigt dåligt av allt som har hänt.
    Mitt arbete är dessutom väldigt psykiskt krävande i sig.

Jag är absolut ingen person som sjukskriver mig för ingenting, tvärtom är jag väldigt sällan sjuk och jag har inga planer på att vara sjukskriven någon längre period utan bara någon vecka så att jag kan återhämta mig.

I samband med dödsfallet försökte jag bli sjukskriven så att jag kunde spara på semestern men läkaren jag träffade då sa i princip att det är livets gång och att man inte ska stanna hemma för länge från jobbet för då fastnar man i sorgen.

Tror ni det finns någon annan läkare som kan sjukskriva mig bara någon vecka eller är det bara att bita i det sura äpplet och gå dit?
    Min fråga är helt enkelt om det ens är lönt att försöka, vad tror ni?

• Svar på tråden Mår jättedåligt efter pappas dödsfall - går det att bli sjukskriven?
  • Anonym (M)
    Du kan vara hemma från jobbet i en vecka utan läkarintyg, så det är bara att sjukanmäla dig hos din arbetsgivare.
  • Anonym (Mjo)

Stanna hemma en vecka och räcker inte det så gårdu till en läkare och blir sjukskriven.

• Anonym (kanske)

det finns (eller fanns iaf) något där man kunde vara hemma en hel månad vid dödsfall. Minns att en kollega fick det när hennes mamma dog. Vår chef kände inte till detta men när hon visade chefen genom FK så fick hon ledigt. Minns tyvärr inte vad det hette men du kan säkert titta på FK:s hemsida om det finns något om det. 

• Anonym (Det kan du)

Är du sjukskriven mån-fre så behöver du inget läkarintyg. Du behöver läkarintyg från och med den 7e dagen som du är sjuk, inkl helg. Detta gäller OM din arbetsgivare betalar sjuklön till dig.

En del arbetsgivare betalar inte sjuklön och då måste du ha sjuktntyg från första dagen för att få ersättning från Försäkringskassan.

Kruxet med det är att FK inte tar hänsyn till VARFÖR du mår dåligt, det kan ge en förståelse men dem kollar på din sjukdom, ditt nuvarande mående och situation i förhållande till vad du jobbar med. (Inte hur du mådde för 3 månader sedan utan hur du mår nu, man kan inte vara sjukskriven retroaktivt) Så har du ett psykist krävande arbete samtidigt som du är svag själv på den biten så kan de va lönt att träffa läkaren igen, träffa samma läkare, inte en annan. För är du så pass dålig så du inte klarar av att arbeta så ska du inte behöva byta läkare.

• Alexi

Du kan vara hemma två veckor från jobbet med sjuklön och det behövs läkarintyg från dag åtta. Så var hemma en vecka och vila dig och sen är det nog bra att försöka komma igång igen ändå.

Svar på tråden Mår jättedåligt efter pappas dödsfall - går det att bli sjukskriven?