• SandraS23

Går sådär med att kissa på toa men vill inte bajsa mer än i blöjan

Jag har skrivit innan i någon annan tråd somna inte hittar men iaf så har vi nu under semestern fått vår lilla tjej till att använda trosor och gå på toa dock hinner hon kissa innan hon säger till men det kommer nog vi tar med henne lite mer än varannan timme på toa. Men hon vill inte bajsa på toan hon höll sig i två dagar och blev jätte hård i magen. Givetvis har vi låtit henne ha blöja då eftersom vi inte vill göra det otäckt för henne eller att hon ska få förstoppning. Men kommer det av sig själv att hon vågar bajsa på toan eller får man träna fram det med?

• Svar på tråden Går sådär med att kissa på toa men vill inte bajsa mer än i blöjan
  • Orkide

Det kommer. Erbjud toaletten innan blöja. Prova mutor. Går hon på förskola kan de också hjälpa till att fråga, prata och visa. Prata om toaletten och att alla bajsar där. Lägg papper i toaletten så att om hon bajsar så hon inte blir rädd av ploppljud.

• isolande

Vi körde hårda linjen. Ingen blöja, punkt. Sen satte jag mig bredvid pottan och sa lugnt och stilla att "vi bajsar på pottan", tog fram mobilen och erbjöd sonens favorit-youtubeklipp. Han sprang ut och in från toa, pep när det var på på väg och höll på och försökte hålla sig. Tillslut gick det inte längre och han kom springandes och bajsade i pottan. Jag satt lugnt vid pottan hela tiden och svarade på blöjönskemålen med att "vi bajsar på pottan, här är den".

Sen gjorde vi samma procedur 3-4 ggr innan han tillslut bara gick helt sonika och bajsade när det behövdes. Han var dock extremt tydlig i vad som skulle ske. Så fort han blev bajsnödig började han pipskrika lite och försökte "springa ifrån" det. Så då var det enkelt att bara sitta vid pottan och lugnt vänta ut honom medan han sprang runt och höll sig....

Han är nu 2 år och 4 månader och helt blöjfri.

• ssa123

Vi körde inte på den hårda linjen. Dottern bad om blöja när hon behövde bajsa Och gick sedan och ställde sig i ett hörn Och bajsade. Fick hon inte blöja blev hon bara förstoppad.

Plötsligt en dag ville hon testa pottan även när hon skulle bajsa Och efter det Gick det bra.

Detta var långt efter det att hon började kissa på pottan.flera månader

• SandraS23

Jag får kämpa på då och sen göra som någon skrev låta henne bajsa i blöjan för dumt om hon blir förstoppning vilket hon nästan verkat bli då hon håller sig men säger samtidigt att hon har ont i magen. Hur länge hade ni när de började kissa på toan att det blev olyckor?

Svar på tråden Går sådär med att kissa på toa men vill inte bajsa mer än i blöjan