• Videli

Hur länge ha bältesstol?

Hur länge har ni bältesstol till era lite äldre barn?

Har en som som blir 8 år och som är ganska lång nu 140 cm och han börjar undra när han får ta bort sin stol.

• Svar på tråden Hur länge ha bältesstol?
  • LiaSthlm

Har för mig att man måste var 130 cm men kan vara fel.

Min dotter är 8 år och 130 cm men så länge hon inte klagar tänker jag inte ta bort den.

• Tjohalia

Ju längre desto bättre. Rent lagligt får dom åka utan när dom är 135 cm långa. Men kudden ser till att bältet ligger rätt och kroppen blir mer skyddad vid en krock. Mina använder fortfarande bälteskudde (bältesstolen har vi bytt bort, det blev visst pinsamt åka i den) och dom är 8 och 10 år. Har inga planer på att plocka bort dom än, även om båda nog passerat längdgränsen. Däremot händer det att dom får åka utan ibland, tex om nån kompis som är kortare och behöver kudden bättre följer med i bilen. Eller om dom ska åka med någon som inte har kudde och vi inte har möjlighet att ta med deras egna.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • AnLiErKi

Jag är ganska kort och bältet sitter fel så jag använder en bälteskudde . Jag är 30+

• amalie79

Nioåringen har just slutat använda kuddem, han är 140 cm. Bältesstol slutade han med förra året, alltså man kunde ta av ryggen på den. Jag tycker eg vi kunde haft den kvar ett tag till.

Elvaåringen slutade också vid nio, men han hade inget val, han är utrustad med en rejäl bakdel och fick helt enkelt inte plats på den mer.

• Lena

Det blir kudde tills de är 160cm. Bältesstol så länge som möjligt av den tiden. Från de är 140 kommer de få åka utan i nödfall.

• MS

Enligt NTF helst tills barnet är 10-12 år med bälteskudde, men minst tills barnet är 140 cm.

• Sisisisi

Mina barn får ha bältesstolen tills den är urvuxen vid ca 145 cm. Sen kudde tills de inte längre får plats. Ju längre desto bättre.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • pigglet

Tills bältet sitter perfekt utan kudde. Än har det inte hänt något av barnen. Äldsta är 13 och sitter på kudde, hon är 154 cm. Annars hamnar bältet på halsen liksom.

Samma med att sluta med bältesstol, det blir när bältet sitter riktigt bra utan bältesstyrningen på stolen. Då har barnen varit ca 10-11 år.

Svar på tråden Hur länge ha bältesstol?