• Boll86

Överproduktion av bröstmjölk AKUT hjälp?

Har en liten knatte på drygt fem veckor som redan från start visat sig vara ganska glupsk. Det, i kombination med att jag redan under hans första dagar började pumpa med bröstpump (amningen krånglade lite det första dygnet när vi kom hem från BB och jag fick panik) har nu försatt mig i en ond cirkel av överproduktion. Har testat blockamning, men för varje "tömning" ökar mängden bröstmjölk och situationen blir mer och mer ohållbar.

Dessutom åt han några rejäla mål under natten dom första veckorna men det har han i princip slutat med nu. Nöjer sig med att snutta lite på bröstet 1-2 ggr/natt. Vilket resulterar i helvetesnätter med bröst som spänner och sprutar så fort man petar på dom typ. OM han ändå äter går det alldeles för fort och han kaskadkräks över lakan, sig själv och mig. Detta pga att trycket är så extremt.

Min önskan är att helt kunna sluta använda beöstpumpen då jag ju inser att den är största boven i det här dramat. Men är så rädd att få mjölkstockning. Kan man pumpa lite, bara för att lätta på trycker, eller är det lika illa som att tömma? Mina bröst producerar dessutom väldigt ojämnt med mjölk, egentligen är det det vänstra som är problemet, det högra beter sig någorlunda normalt. Kan det vara därför som blockamning inte funkar? Någon som varit i en liknande situation?

Mvh Desperat

• Svar på tråden Överproduktion av bröstmjölk AKUT hjälp?
  • Lena

Prova att handmjölka istället tills det slutar spänna bara.

• Flickan och kråkan

Jag har blockammat alla tre gångerna jag har haft spädbarn. Jag fick dock rådet första gången att inte tömma innan utan bara konsekvent amma från ett bröst i taget. Bytte bröst efter 6 timmar cirka. Vanligt med olika produktion i brösten.

• Erizajo

Det avtar efter de tre första månaderna också i början är det helt galet!

• Boll86

Tack för era svar! Ska inte tömma nåt mer nu. Doppar bröstet i varmt vatten när det blir överjävligt så sipprar det värsta ut iaf (och det ska inte stimulera produktionen har jag läst?) ska nog inte ge upp blockamningen än men kanske förlänga blocken något? Har kört 3-4h hittills och det känns lite kort.

• Birgitta02

Jag hade fortsatt pumpa och lämnat mjölken till neonatalavdelningen på närmaste sjukhus. Där finns småttingar som skriker efter äkta mjölk istället för ersättning.

• maaammaaa

Det är mycket begärt men om du har en man så är han säkert 10 ggr effektivare än bröstpumpen på att suga tills de blir mindre spända.

• Flickan och kråkan
    Boll86 skrev 2015-08-06 12:34:53 följande:

Tack för era svar! Ska inte tömma nåt mer nu. Doppar bröstet i varmt vatten när det blir överjävligt så sipprar det värsta ut iaf (och det ska inte stimulera produktionen har jag läst?) ska nog inte ge upp blockamningen än men kanske förlänga blocken något? Har kört 3-4h hittills och det känns lite kort.

Ja, byter du så ofta så får du inte så mycket resultat. Minst 6 timmar skulle jag tro att du behöver hålla dig till. Hur ofta ammar ditt barn?
  • Flickan och kråkan
    maaammaaa skrev 2015-08-06 12:54:14 följande:

Det är mycket begärt men om du har en man så är han säkert 10 ggr effektivare än bröstpumpen på att suga tills de blir mindre spända.

Fast TS var ju ute efter motsatt effekt så du har nog missuppfattat.....typ allt .
  • maaammaaa
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-06 13:20:26 följande:

Fast TS var ju ute efter motsatt effekt så du har nog missuppfattat.....typ allt .

Han behöver inte tömma dem utan bara lätta på övertrycket. Det stimulerar knappast mjölkproduktionen och är bättre än att man har så ont i brösten att man har svårt att sova. Det tar ca 5 minuter och pumpen kan kräva 20 minuter plus tvättning och tid att mjölken ska i frysen. Onödigt spring som kan väcka babyn. Fast man gör ju som man tycker men för min och hela vår familjs del har det fungerat bäst med att min man sugit ur endel när barnen inte orkat med två fulla bröst mitt i natten. Fäder ska ta sitt ansvar.
  • Flickan och kråkan
    maaammaaa skrev 2015-08-09 17:12:35 följande:

Han behöver inte tömma dem utan bara lätta på övertrycket. Det stimulerar knappast mjölkproduktionen och är bättre än att man har så ont i brösten att man har svårt att sova. Det tar ca 5 minuter och pumpen kan kräva 20 minuter plus tvättning och tid att mjölken ska i frysen. Onödigt spring som kan väcka babyn. Fast man gör ju som man tycker men för min och hela vår familjs del har det fungerat bäst med att min man sugit ur endel när barnen inte orkat med två fulla bröst mitt i natten. Fäder ska ta sitt ansvar.

Att bara lätta på värsta trycket (något mer än så ska ts verkligen inte göra) tar knappast 20 minuter utan snarare 1-2. Varför ska hon frysa in mjölken?
  • maaammaaa

Kanhända hon har snabbare pump än jag då. Jag gav upp med pumpen efter en vecka. Modersmjölk är hälsosamt och håller sig fräsch i frysen om man orkar pumpa ur det. Ifall pumpning funkar och mannen ska ut med bebin ensam eller passa barnen medan mamman är borta kan han ta en burk modersmjölk ur frysen dagen innan och hälla den i en tuttflaska och mata bebin med då hon/ han blir törstig. Bättre det än att slänga bort modersmjölk och köpa mjölkersättning från affären. Lite så hade vi tänkt men som sagt gav jag upp pumpandet så vi fick köra ersättning ifall jag var borta några timmar. Jag hade mycket mjölk och har ammat 5 år i sträck och aldrig haft mjölkstockning eller andra problem med ammningen men min man fick hjälpa till vissa nätter när babyn somnat mitt i maten. Visst är det ännu tabu och kan kritiseras av vissa men det var väldigt praktiskt och min mjölk smakade gott.

• Flickan och kråkan
    maaammaaa skrev 2015-08-10 09:30:23 följande:

Kanhända hon har snabbare pump än jag då. Jag gav upp med pumpen efter en vecka. Modersmjölk är hälsosamt och håller sig fräsch i frysen om man orkar pumpa ur det. Ifall pumpning funkar och mannen ska ut med bebin ensam eller passa barnen medan mamman är borta kan han ta en burk modersmjölk ur frysen dagen innan och hälla den i en tuttflaska och mata bebin med då hon/ han blir törstig. Bättre det än att slänga bort modersmjölk och köpa mjölkersättning från affären. Lite så hade vi tänkt men som sagt gav jag upp pumpandet så vi fick köra ersättning ifall jag var borta några timmar. Jag hade mycket mjölk och har ammat 5 år i sträck och aldrig haft mjölkstockning eller andra problem med ammningen men min man fick hjälpa till vissa nätter när babyn somnat mitt i maten. Visst är det ännu tabu och kan kritiseras av vissa men det var väldigt praktiskt och min mjölk smakade gott.

Men du missförstår ju ts problem. Du pratar om att tömma bröstet på rätt stora mängder mjölk. Det är vad man använder en pump till. Och det ska man inte använda vid överproduktion och om man vill minska produktionen. Att lätta på trycket, ja då pratar vi små mängder. Inget man fryser. Och inget man använder pump till. Det ska inte heller vara effektivt ur mjölkutdrivningsperspektiv....tvärtom helst. TS har inte problem med stockning. Att ge mål med ersättning minskar ju produktionen....givetvis. Har man inte problem med överproduktion så kan man ju pumpa och donera exempelvis om man vill, men ts tycker överproduktion är jobbig och vill få ner den.
  • maaammaaa

Men kära du läste du inte att jag skrev i början "lätta på övertrycket. " Nåväl jag är inte här för att ta en strid med flickan med kråkan.

• green34
    maaammaaa skrev 2015-08-11 09:46:13 följande:

Men kära du läste du inte att jag skrev i början "lätta på övertrycket. " Nåväl jag är inte här för att ta en strid med flickan med kråkan.

Du kan köra med bröstpumpen för att lätta på övertrycket samt att du kan pumpa ut en viss mängd som du håller kallt i kylskåpet.
  • Lowika

Donera mjölk till behövande småbebisar på neonatal kanske inte det svar du ville ha, men tänk över det!

• maaammaaa

Min mamma sålde bröstmjölk till neonatalen, ca en liter om dagen och det räckte mycket väl över till oss ungar också.

Svar på tråden Överproduktion av bröstmjölk AKUT hjälp?