Överproduktion av bröstmjölk AKUT hjälp?
Har en liten knatte på drygt fem veckor som redan från start visat sig vara ganska glupsk. Det, i kombination med att jag redan under hans första dagar började pumpa med bröstpump (amningen krånglade lite det första dygnet när vi kom hem från BB och jag fick panik) har nu försatt mig i en ond cirkel av överproduktion. Har testat blockamning, men för varje "tömning" ökar mängden bröstmjölk och situationen blir mer och mer ohållbar.
Dessutom åt han några rejäla mål under natten dom första veckorna men det har han i princip slutat med nu. Nöjer sig med att snutta lite på bröstet 1-2 ggr/natt. Vilket resulterar i helvetesnätter med bröst som spänner och sprutar så fort man petar på dom typ. OM han ändå äter går det alldeles för fort och han kaskadkräks över lakan, sig själv och mig. Detta pga att trycket är så extremt.
Min önskan är att helt kunna sluta använda beöstpumpen då jag ju inser att den är största boven i det här dramat. Men är så rädd att få mjölkstockning. Kan man pumpa lite, bara för att lätta på trycker, eller är det lika illa som att tömma? Mina bröst producerar dessutom väldigt ojämnt med mjölk, egentligen är det det vänstra som är problemet, det högra beter sig någorlunda normalt. Kan det vara därför som blockamning inte funkar? Någon som varit i en liknande situation?
Mvh Desperat