• Anonym (Inse)

Nu får ni ge er!

Nu är jag less på att överallt här på FL läsa att om bioförälder inte gör ditten och datten så är det mitt ansvar som "bonusförälder". Nej det är det inte! Jag har inga skyldigheter gentemot mina bonusbarn. Som förälder ( ja vårdnadshavare då) så har du vissa skyldigheter, du är har försörjningsansvar upp till 21 års ålder ( för gymnasiestudier). Som bonusförälder har du inget sådant ansvar!! Om barnets föräldar inte lär sitt barn simma/cykla/åka skidor/laga mat/läsa/ hålla reda på saker osv så är det inte automatiskt MITT ansvar!! Ja jag KAN göra det om

Jag VILL men det är inte min skyldighet! Jag har ingen skyldighet att hjälpa barnen med läxor, att hitta jobb, att hitta bostad , att ta körkort osv bara för att deras föräldrar inte orkar /vill/ har tid . Man kan inte lägga över allt som föräldrarna inte gör på föräldrarnas ev partner, när ska ni förstå det? När det kommer till bonusbarn så gör jag så lite eller mycket jag vill, resten är upp till deras föräldrar. Jag behandlar dem med respekt precis som alla andra barn jag möter eller känner.

På allvar less på att höra /läsa - ja men om inte föräldrarna orkar/vill/har tid/råd så måste DU göra det, det blev ditt ansvar när du blev tillsammans med barnens förälder. Nej det blev det inte !!!!

• Svar på tråden Nu får ni ge er!
  • Anonym (Bonusmamå)

Oj, jag har läst enormt mkt i styvfamiljstrådar, men jag har ALDRIG läst det du beskriver.

Du kanske har missförstått något?!

• Anonym (Inse)

oavsett problem som uppstår med barnen så hamnar det hos mig . Alltid . Oavsett vad det gäller. Vad man än tar upp så blir svaren " vill inte föräldern ta hand om XXXX så måste du göra det. " Seriöst så är det likadant oavsett vad det gäller, som bonusförälder så är du skyldig till en väldig massa - några rättigheter har du inte däremot.

• DickRex

Jag tänker generellt tvärt om. Mycket beroende på åldern och hur länge man varit bonusförälder. Är bonusbarnen 16 år när bonusföräldern kommer in i bilden så blir bonusförälderns ansvar ett annat än för det barn som är 4 år. Men som bonusförälder så har man enligt mig i allmänhet annars samma ansvar som den biologiska föräldern, som förövrigt inte har någon laglig skyldighet att lära sina barn att simma, läsa osv. 

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Inse)

Det vet jag väl att man inte har någon laglig skyldighet att göra. Det var ju bara exempel på att vad det än gäller så hoppsan landar bollen hos mig.

Du är

Som

Jag skrev försörjningsskyldig, du har ett ansvar för ditt barns välbefinnande och skolgång .

Men de flesta föräldrar för väl förhoppningsvis mer än ser till arr barnen får mat och kommer till skolan? Gör dom inte det så är det inte bonusföräldern sak att sköta. ser inte föräldrarna till att barnen får en aktiv fritid tex så hamnar inte ansvaret automatiskt hos deras partner. Även om många verkar tro det .

• MissNastrax

Jodå har upplevt det både irl och här, jag blev ensam tillslut med hans ungar medan han jobbade och gjorde annat själv och mamman prioriterade sina dyra intressen istället.. då blev allt mitt ansvar

Idag har han dem själv, lärde sig bli ensamstående pappa när jag drog.. inte pga barnen utan att han va missnöjd med precis allt i sitt liv och inte lyfte ett finger för att se oss som levde under samma tak - han behövde vakna ur sin "jag" bubbla.

• Anonym (Inse)
    MissNastrax skrev 2015-08-05 18:04:22 följande:

Jodå har upplevt det både irl och här, jag blev ensam tillslut med hans ungar medan han jobbade och gjorde annat själv och mamman prioriterade sina dyra intressen istället.. då blev allt mitt ansvar

Idag har han dem själv, lärde sig bli ensamstående pappa när jag drog.. inte pga barnen utan att han va missnöjd med precis allt i sitt liv och inte lyfte ett finger för att se oss som levde under samma tak - han behövde vakna ur sin "jag" bubbla.

Jodå jag har också varit där. Tänkt på barnens bästa, familjens bästa osv framför mina egna behov och vad jag orkar med . Men numera vägrar jag vara både mamma och pappa åt barn som faktiskt har två fullt fungerande föräldrar - jag orkar inte sköta allt för att de ska kunna prioritera sig själva.
  • MissNastrax
    Anonym (Inse) skrev 2015-08-05 18:10:11 följande:

Jodå jag har också varit där. Tänkt på barnens bästa, familjens bästa osv framför mina egna behov och vad jag orkar med . Men numera vägrar jag vara både mamma och pappa åt barn som faktiskt har två fullt fungerande föräldrar - jag orkar inte sköta allt för att de ska kunna prioritera sig själva.

Välkommen till klubben, drog du med eller satte ned foten?
  • Anonym (Inse)

jag satte ned foten. Jag och bonusarna kommer bra överens, men jag tänker inte vara någon stand in förälder och det har deras föräldrar fått acceptera. Jag la tillbaka ansvaret där det hör hemma.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Inse) skrev 2015-08-05 17:44:08 följande:

Nu är jag less på att överallt här på FL läsa att om bioförälder inte gör ditten och datten så är det mitt ansvar som "bonusförälder". Nej det är det inte! Jag har inga skyldigheter gentemot mina bonusbarn. Som förälder ( ja vårdnadshavare då) så har du vissa skyldigheter, du är har försörjningsansvar upp till 21 års ålder ( för gymnasiestudier). Som bonusförälder har du inget sådant ansvar!! Om barnets föräldar inte lär sitt barn simma/cykla/åka skidor/laga mat/läsa/ hålla reda på saker osv så är det inte automatiskt MITT ansvar!! Ja jag KAN göra det om

Jag VILL men det är inte min skyldighet! Jag har ingen skyldighet att hjälpa barnen med läxor, att hitta jobb, att hitta bostad , att ta körkort osv bara för att deras föräldrar inte orkar /vill/ har tid . Man kan inte lägga över allt som föräldrarna inte gör på föräldrarnas ev partner, när ska ni förstå det? När det kommer till bonusbarn så gör jag så lite eller mycket jag vill, resten är upp till deras föräldrar. Jag behandlar dem med respekt precis som alla andra barn jag möter eller känner.

På allvar less på att höra /läsa - ja men om inte föräldrarna orkar/vill/har tid/råd så måste DU göra det, det blev ditt ansvar när du blev tillsammans med barnens förälder. Nej det blev det inte !!!!

Jag håller med dig och jag är biomamma. Snarare tycker jag dock problemet är det motsatta med bonusmammor som vill leka mamma på riktigt och tar nästan mer ansvar än pappan gör och mamman blur sur. Sedan är det inte kul längre och då skall ungen puttas ut. Hade fler tänkt som du från början och funnit sig i att det är helt ok att vara en extra vuxen utan ansvar hade det nog inte blivit då mycketkonfliker
  • Brumma
    Anonym (Bonusmamå) skrev 2015-08-05 17:48:07 följande:

Oj, jag har läst enormt mkt i styvfamiljstrådar, men jag har ALDRIG läst det du beskriver.

Du kanske har missförstått något?!

Snarare i VARJE tråd där bonusföräldern uttrycker ovilja mot att ta samma - eller mer - ansvar som föräldern.

Nu i Semester tider finns det böandsnnat trådar om att bonusföräldrar ska ta över ansvaret från föräldrarna och ha barnen under semestern.

Eller varför inte klassikern att ha bonusbarnen hemma när man är föräldraledig? Eller hämta tidigare från förskolan?

Har du - på riktigt - läst trådar här inne undrar jag lite om du verkligen läst eller bara väljer ut vissa delar?
Svar på tråden Nu får ni ge er!