När började era barn åka utan bilstol?
Ja, när slutade ni med bilstol till era barn? Tänker främst på längd och vikt då, för det kan ju skilja en hel del bland barn i samma ålder.
Bytte ni till bälteskudde då? Hur länge använde ni den isåfall?
Ja, när slutade ni med bilstol till era barn? Tänker främst på längd och vikt då, för det kan ju skilja en hel del bland barn i samma ålder.
Bytte ni till bälteskudde då? Hur länge använde ni den isåfall?
Vår 7-åring på 130cm och 30kg åker ibland med kudde men oftast bältesstol. Hon kommer att få använda bältesstolen tills hon har växt ur den eller lillasyster växt ur sin bakvända troligen 1-3 kvar
11-åringen och snart 10-åringen åker i bältesstol.
Oj resten av texten försvann..
11 åringen kommer vi nog snart ta bort bältesstol. . 10 åringen får ha nåt år till troligtvis.
Tack för svar! :)
Jag kollade just vår dotters stol. Den är rekommenderad till 36kg. Dottern väger 35kg och är 137cm lång.
Kanske dags att byta till en bälteskudde då?
Jag vill ju att hon ska sitta så säkert som möjligt och man tänker ju att det är i en stol. Men om hon väger "för mycket" (för stolen), så kanske inte det är det bästa ändå?
Jag ser ju nu att viktrekomnendationen på bälteskuddar också är 35-36kg. Hur gör man då om barnet väger så mycket, använder en sån ändå?
På bältesstolen och kudden behöver man inte bry sig om den övre viktgränsen. Använd bältesstolen tills den är urvuxen och byt sedan till kudde om barnet är under 150 cm och 12 år.
Min äldsta satt i sin bältesstol tills den var urvuxen vid 145 cm/8,5 år. Då böt vi till kudde som han fortfarande sitter på, nu är han 10 år och får sitta så länge han får plats. Eftersom bältet sitter skönare när han sitter på kudden så sitter han gärna på den.
Sambons 10-åring sitter numera utan kudde, hon fyller 11 i höst. Hon ligger väl på gränsen till 140 cm, men det är ju något sambon får stå för. Hon gör väl likadant hos mamma.
Jag föredrar ju att de sitter säkert så länge som möjligt och absolut enligt vad som rekommenderas, så 4,5-åringen åker bakåt fortfarande i min bil, men får använda framåtvänd i sambons bil, oftast få och kortare resor, men känns sådär om något skulle hända.