• summer13

Datum på babyskydd??

Är det någon som kan tolka datum på babyskydd? Det är en akta graco trilogic med såna "ringar" instansade i frigoliten. Det är fyra ringar som pekar på siffrorna 90, 10, 2, 3.

Fattar inget av detta, hur gammalt är det?? Behöver veta om det ska kasseras eller kan användas av ett barn till.

• Svar på tråden Datum på babyskydd??
  • DickRex

Om du inte ens vet hur gammalt det är så vet du ju än mindre vad det har varit utsatt för eller? ...och säljs det ens stolar idag i helfrigolite? Är det till en riktigt liten skulle jag starkt överväga att skaffa en ny.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • summer13

Det har varit använt av tre barn inom familjen så jo, jag vet exakt vad det har varit utsatt för. Första barnet som hade det är snart fem år och jag vet det är däromkring i ålder då de köpte det nytt men vill veta exakt om det håller ett halvår till utan att utsätta bebisen för nån fara i trafiken.

Det är inte helt i frigolit såklart men under tyget finns det frigolit som "stoppning" typ innanför plasten.

• Anonym (Gränsfall)

Man säger ju max fem år på babyskydd så det är väl ett gränsfall. Dessutom använt av flera st. Är troligen ok för max ett barn till men själv hade jag valt att köpa ett nytt.

• summer13

Lite så mina tankar går.. men du har ingen aning om vad siffrorna betyder?

• Lena

Man säger 5-7års livslängd på babyskydd så inte börja med nytt barn i det när det är äldre än fem. Du behöver inte skaffa ett nytt om du inte vill om bebisen kommer i år.

Det borde vara 2/3 2010 eller 3/2 2010 som tillverkningsdatum

• Anonym (Gränsfall)

Vet ej, men går det inte att hitta på deras hemsida? Annars maila dem.

• Sisisisi

Det brukar stå do not use after december 20XX. Dessutom finns märkning på en klisterlapp där det står DATE050505 året står sist.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • summer13

Det får bli ett nytt för vår del... känns som det kommer gå på övertid när bebis kommer och det är inget jag vill riskera. Tack för hjälpen!!

Svar på tråden Datum på babyskydd??