• Anonym (Ts)

Underhåll?

Vilka kostnader baseras underhållet på? Vad ska räknas in i det? Vad kollar man på när underhållet ska räknas ut? Behöver boendeföräldern redovisa sina utgifter? Ska det betalas i förskott eller efterskott? Ja berätta allt jag kan behöva veta om underhåll

• Svar på tråden Underhåll?
  • Anonym (Mia)

Det är inte så komplicerat!! Ni bestämmer vad barnet får kosta varje månad och delar procentuellt på det!! Allt från aktiviteter till pass och föräsökring ska då ingå. Sedan gör ni en procentuell fördelning av detta mellan era löner (överskott).

Det är inte så svårt, och har ni glömt något kan ju BF alltid signalerar detta på ett tidigt stadium!

• Brumma

Antingen kommer ni överens själva om vad ert barn kostar, drar av barnbidraget och delar på kostnaden som blir över. Dela gärna procentuellt efter ert respektive överskott.

Försäkringskassan har en bra "räknare" där ni skriver in barnets kostnad samt era respektive överskott och så räknar den ut åt er.

Här är det bra att vara överens om att räkna om med jämna mellanrum, tex vartannat år, då barns kostnader ändras i takt med att de växer. Är ert barn litet blir underhållet betydligt mindre än för en tonåring om man räknar såhär.

Är ni inte överens finns egentligen två alternativ. Antingen går ni genom försäkringskassan och då är summan fast. För närvarande ligger summan på 1273 men kommer inom det närmaste att höjas till 1573.

Alternativ två är att boendeföräldern stämmer på underhåll och då så är jag ganska säker på att boendeföräldern behöver redovisa sina kostnader för barnet. Rätten behöver nämligen veta varför barnet kostar mer än vad tex konsumentverket beräknar att ett barn kostar normalt.

Går man genom försäkringskassan betalas det i förskott har jag för mig men avdrag görs i efterskott. Avdrag av umgängesföräldern får göras om barnet sover där fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en kalendermånad. Dessa avdrag får även göras om ni kommer fram till underhåll på annat sätt men då räknas dygn istället för nätter (står beskrivet i föräldrabalken).

• Anonym (Ts)

Det handlar om två tonåringar som bor hos pappan varannan helg, alltså 4 nätter/månad.

Vi, föräldrarna, ska sätta oss och gå igenom underhåll på samarbetssamtal om några veckor. Vi får då hjälp av två personer som arbetar på familjecentralen där vi bor. Så de kommer säkert vägleda oss genom det hela men jag vill ha lite mer kött på benen innan jag går dit. Så det känns inte som det kommer bli så komplicerat men jag vill ändå veta innan vad som ska räknas in eller ej osv. Så jag har lite att gå på innan jag kommer dit

Tack för era svar!

Svar på tråden Underhåll?