• Charlot1974x

DÅLIGT RESULTAT KUB P G A IVF?

Hej,
    Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet.

Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Nu ser jag här på Familjeliv att flera som gjort IVF har fått missvisande resultat på KUB-blodprovet, med jättehög risk, och sedan har fött friska barn. Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak!
    Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
    Hoppas på svar!  

• Svar på tråden DÅLIGT RESULTAT KUB P G A IVF?
  • BJI

Om jag vore du skulle jag ringa till klinisk genetik på Karolinska och fråga dem om/hur du kan få göra NIPT, ett test för att se risken för trisomier hos fostret där du bara tar ett blodprov. Om jag inte har helt fel har de nyss börjat erbjuda testet, inom ramarna för vanlig sjukvård. Lycka till!

• En PantherTant

Vet inte hur det ligger till, men berättar min erfarenhet. 3 ivf graviditeter, väldigt låg risk både på blodprov och ultraljudet. Så för mig har din teori inte stämt.

• Charlot1974x

Tusen tack BJI för att du tog dig tid att svara! Ska absolut kolla NIPT, lite mycket pengar (verkar ej som att landstinget betalar det än, utan det blir på privat klinik i så fall, och kostar runt 10 000) men efter alla IVF etc får det väl gå i den allmänna konkursen... Just nu jagar jag runt efter någon ultraljudsexpert som kan ge oss en second opinion?

• BJI

Så lite så! Och ring till Klinisk genetik och hör om NIPT. Från informationen på deras hemsida så förstår jag det som att de börjat erbjuda testet, men att du får gå via din mvc/gyn för att ta blodprovet som skickas till dem. Men de kan säkert berätta för dig vart du ska vända dig för det. Inte säkert att alla mvc vet om det är så nytt.

• Gina43

Jag förstår hur ni mår och att ni är chockade och upprivna, men om blodprovet var det som gav utslaget (och inte ultraljudet), varför nytt ultraljud? Det kommer inte att visa något nytt och blodprovet kan inte tas om nu (för sent?).

Bra tips om NIPT - det hade jag provat! Jag har gjort mkp, barnet var friskt och fint. Det är lite läskigt med mkp, men det gör inte ont. Det var länge sedan man uppskattade risken för missfall vid mkp nu. Den är troligen lägre än 1% idag.

En PantherTant skrev 2015-08-03 21:15:04 följande:

Vet inte hur det ligger till, men berättar min erfarenhet. 3 ivf graviditeter, väldigt låg risk både på blodprov och ultraljudet. Så för mig har din teori inte stämt.

IVF kan påverka KUB resultaten, ja. Därför görs i regel en korrigering när man har gjort IVF. Hur den går till och om den "funkar för alla" vet jag inte. Har även hört att ICSI kan ställa till resultaten ytterligare. Vi läste på en del när det hände oss (vi gjorde ICSI).

Jag hade lågt PAPP-A värde som ställde till det. Barnet såg bra ut på ultraljudet.
Svar på tråden DÅLIGT RESULTAT KUB P G A IVF?