DÅLIGT RESULTAT KUB P G A IVF?
Hej,
Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet.
Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...
Nu ser jag här på Familjeliv att flera som gjort IVF har fått missvisande resultat på KUB-blodprovet, med jättehög risk, och sedan har fött friska barn. Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak!
Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
Hoppas på svar!