• Alex92

Orolig, känner inga sparkar

Gick in i vecka 18 igår (17 +1) idag. Sedan vecka 16 någon gång har jag känt som muskelryckningar långt ner i magen, osäker på om det är bebis jag känner. Känner detta ofta, och speciellt vid kvällarna. Inte nödvändigtvis varje dag dock. Bör det inte vara tydligare från bebis nu?

Kan tillägga att moderkakan satt i bakvägg på kuben, och detta är första barnet för min del.

• Svar på tråden Orolig, känner inga sparkar
  • Anonym (A)

Vecka 18 är tidigt att känna bebis varje dag, vissa gör det. Men det är absolut inte konstigt att inte göra det. From v 22 säger dom att man bör känna bebisen varje dag.

Jag själv är i v 27, och jag har knappt känt av henne på tre dagar. Men imorse satte hon igång och sparkade som vanligt, och har fortsatt under dagen. Detta är också mitt första barn, så jag förstår dej att du är lite extra orolig. Man har ju inget att jämföra med.

Det tog bara några dagar från första lilla sparken, tills hon sparkade riktigt hårt. Så vänta någon vecka eller så, så ska du se att du känner mer.

• mammalovis

Jag kan ju påtala att det verkar som att moderkakan kan hamna annorlunda också när livmodern växer. På kub hade jag moderkakan liggande på vänster sida framåt och bakåt. På rul låg den i bakvägg, sa dem. I början kände jag bara krafsandet på höger sida, nu i vecka 30 är den överallt under ett dygn.

Sedan kan ju barnet ligga vänt med ryggen utåt och då är det ju inte lätt att känna något, då den sparkar inåt. Min är livligast när jag går och lägger mig samt vaknar på morgonen.

Jag hade väntat till rul, som du borde ha snart, då lär du få svar. De kan ju ändå inte göra något åt bebisen nu ändå... även om jag förstår din oro.

• LillyP

Jag kände typ inget mer än små små rörelser som jag inte ens var säker på var bebis innan v 22-23. Var jätte orolig men nu när jag är i 27 studsar hela magen flera ggr om dagen :) Det kommer!

• Cyanea

Jag är i v. 17 och upplever samma som du. Har dock sett när vi gjorde UL en gång att rycken faktiskt var Liten som grejade :) Så jag tror att du känner bebis. 

• emeliess
    Anonym (A) skrev 2015-08-03 13:21:41 följande:

Vecka 18 är tidigt att känna bebis varje dag, vissa gör det. Men det är absolut inte konstigt att inte göra det. From v 22 säger dom att man bör känna bebisen varje dag.

Jag själv är i v 27, och jag har knappt känt av henne på tre dagar. Men imorse satte hon igång och sparkade som vanligt, och har fortsatt under dagen. Detta är också mitt första barn, så jag förstår dej att du är lite extra orolig. Man har ju inget att jämföra med.

Det tog bara några dagar från första lilla sparken, tills hon sparkade riktigt hårt. Så vänta någon vecka eller så, så ska du se att du känner mer.

Nej. Var har du fått det ifrån? From v 26 bör man känna varje dag. Det finns dem (bla jag) med moderkakan i framvägg där första rörelserna känns i v 23-24...
  • Anonym (A)
    emeliess skrev 2015-08-21 23:56:47 följande:

Nej. Var har du fått det ifrån? From v 26 bör man känna varje dag. Det finns dem (bla jag) med moderkakan i framvägg där första rörelserna känns i v 23-24...

My bad, sorry! Det gick visst lite för fort att svara. Nu var det ju visserligen inte det viktiga i det hela.. Utan huruvida det var normalt att ännu inte känna bebis i v 17-18. Och det har ju Ts fått svar på, utav flera.

Så det kanske är dags att gå och lägga sej, och vakna på bättre humör imorgon.
  • emeliess
    Anonym (A) skrev 2015-08-22 01:21:41 följande:

My bad, sorry! Det gick visst lite för fort att svara. Nu var det ju visserligen inte det viktiga i det hela.. Utan huruvida det var normalt att ännu inte känna bebis i v 17-18. Och det har ju Ts fått svar på, utav flera.

Så det kanske är dags att gå och lägga sej, och vakna på bättre humör imorgon.

Jag var/är på mycket bra humör, det är helt okej att bli rättad när man skrivit fel... Personen i fråga behöver varken vara bitsk eller bitter men du kanske är lite känslig :)
  • Anonym (nojig..)

Jag känner mig också helnojig och orolig. Är i v 16+6 och tror mig ha känt nåt litet då och då men inte nu på en v eller så. Och två och en halv v till RUL... Vad ska man göra med sin oro liksom? Men är ju många som säger att dessa veckor är de sk "spökveckorna" och det gäller väl att härda ut. Skulle helst vilja se bebisen varje vecka på UL men det går ju inte..

• Snowgirl
    emeliess skrev 2015-08-21 23:56:47 följande:
    Alltså eftersom det går att rädda barn som är i v 23 är det lite dumt att bestämma att man ska känna bebisen varje dag från v 26. Om man har känt bebisen regelbundet sen före v 20 och sen inte känner den i v 23 tycker jag absolut att man inte ska vifta bort det med att det är först i v 26 som man ska känna varje dag.
  • emeliess
    Snowgirl skrev 2015-08-22 11:24:09 följande:

Alltså eftersom det går att rädda barn som är i v 23 är det lite dumt att bestämma att man ska känna bebisen varje dag från v 26. Om man har känt bebisen regelbundet sen före v 20 och sen inte känner den i v 23 tycker jag absolut att man inte ska vifta bort det med att det är först i v 26 som man ska känna varje dag.

Nu är det ju inte jag som satt den regeln, utan det är läkare och barnmorskor som talat om det för mig. Även läst om det i böcker som "väntar barn" osv. Med tanke på att det finns dem som känner de första rörelserna i v 24 tex så är det antagligen normalt att inte känna varje dag innan v 26. Känner man då regelbundet innan v 20 och sen inte i v 23, så vet man ju att det inte är något konstigt, eftersom det då dröjer några veckor innan man SKA känna regelbundet. Är man då jätterolig ändå så får man väl helt enkelt vända sig till sjukvården, kan känna att ett forum inte är riktigt rätt plats att vända sig till när det känner minskade fosterrörelser.
  • Snowgirl

Fast ändå går du in och säger att man inte behöver känna bebisen varje dag före v 26. Då borde ditt råd vara att man ska kontakta vården. Nu gäller inte den här diskussionen TS, men om någon som är gravid i v 23 eller 24 kan råden vara förödande.

Svar på tråden Orolig, känner inga sparkar