• Anonym (frågande)

Kostnad advokat?

För några år sen var min sambo och hans ex i konflikt varpå det en dag kom ett brev från en advokat till min sambo. Detta brev innehöll exets önskemål och personliga behov och en begäran om min sambos underskrift innan ett visst datum. De fick aldrig nån underskrift och brevet hade aldrig någon betydelse eller verkan. Nu undrar jag vad ett sådant brev egentligen kan ha kostat, vad kostar det att anlita en advokat för att skicka ett brev? Någon som kan göra en uppskattning?

För att förtydliga har de barn och har haft varannan vecka sen de skilt sig och exet ville göra en förändring, det var alltså inte samband med skilsmässan. Om det har någon betydelse så tycker jag mig förstå att advokaten är välrenommerad.

• Svar på tråden Kostnad advokat?
  • Anonym (K)

Det beror ju på hur mkt arbete advokaten lagt ner. O hur mkt han träffat sin klient. Men De advokater jag har haft tar ca 1300-1500 kr i timmen.

• Anonym (frågande)
    Anonym (K) skrev 2015-08-03 10:37:03 följande:

Det beror ju på hur mkt arbete advokaten lagt ner. O hur mkt han träffat sin klient. Men De advokater jag har haft tar ca 1300-1500 kr i timmen.

Hur mycket tid tror du ett brev kan ta? En timme för diskussion, en timme för att skriva brevet? För mycket, för lite? Med tanke på brevets innehåll tror jag inte det lagts ned alltför mycket, det innehöll en del felaktigheter och verkade mest vara till uppvisning, som att en advokats ord skulle väga tyngre.
  • Anonym (frågande)

Puffar för att se om någon varit med om att man anlitar en advokat för att skriva ett brev.

• Johan70

Det normala är att en advokat tar mellan 1500 och 2500 kr i timmen. Anonym (K) verkar ha hittat någon budgetvariant.

Ett sådant här ärende tar nog 2-3 timmar för en advokat, om det bara handlar om brevet. Sedan kan det förstås bli mer, om klienten ringer igen. Varför undrar du?

Hör av dig till mig på pm om du vill ha tips på en som är bra och inte kostar för mycket.

• Anonym (frågande)

Det blir alltså minst 3000 och kanske uppemåt 7500? Anledningen att jag frågar är att jag undrar varför man väljer att anlita en advokat för att skriva ett sånt brev, det är ju en del pengar att punga ut och det handlade inte ens om vårdnaden, samt att jag ifrågasätter varför en välrenommerad advokat tar sig an ett sådant uppdrag. Därför undrar jag kring kostnaden, dels att denna person valt att lägga en viss summa pengar, dels vad advokaten tjänar på det.

Jag tackar ödmjukast för tips den dag jag behöver det men just nu räcker det med info.

Johan70 skrev 2015-08-07 10:57:54 följande:

Det normala är att en advokat tar mellan 1500 och 2500 kr i timmen. Anonym (K) verkar ha hittat någon budgetvariant.

Ett sådant här ärende tar nog 2-3 timmar för en advokat, om det bara handlar om brevet. Sedan kan det förstås bli mer, om klienten ringer igen. Varför undrar du?

Hör av dig till mig på pm om du vill ha tips på en som är bra och inte kostar för mycket.

Svar på tråden Kostnad advokat?