• Anonym (Pappa34)

Kan bipolär farmor dupera socialen?

Farmor har blivit mycket allvarligt sjuk. Hon har suttit på psyket, är bipolär och går i princip inte att umgås med. Hon blir aggressiv om man säger emot henne.

När hon är så här sjuk och manisk vill vi inte att våra barn ska träffa henne. Nu hotar farmor att hon ska gå till socialen och kräva umgängesrätt. Jobbigt, då vi absolut inte vill finnas i deras papper ens.

Vi vet inte vad hon kan ljuga ihop för socialen. Hur kommer socialen att agera? Kan farmor (som är mycket verbal och manipulerande) lyckas ljuga ihop något som för att hon får umgängesrätt alt de tar barnen?

Vi har aldrig haft kontakt med socialen, har stabil ekonomi och ett stabilt hem (förutom en psyksjuk aggressiv hotande farmor då.)

• Svar på tråden Kan bipolär farmor dupera socialen?
  • Långbenopluto

En farmor kan ALDRIG få igenom umgängesrätt, så ni kan lugnt luta er tillbaka och låta henne göra bort sig på soc.

• Anonym (Pappa34)
    Tines skrev 2015-08-01 10:41:08 följande:

En farmor kan ALDRIG få igenom umgängesrätt, så ni kan lugnt luta er tillbaka och låta henne göra bort sig på soc.

Tyvärr verkar det som om lagen är skriven som att hon skulle kunna få det, efter vad jag läst. Var något fall uppe också i domstol.

Sen är man ju orolig vad hon kan ljuga ihop för socialen (vi har aldrig haft kontakt med soc). Kan hon ljuga och säga att barnen far illa på något sätt?
  • Långbenopluto
    Anonym (Pappa34) skrev 2015-08-01 10:43:06 följande:
    Tyvärr verkar det som om lagen är skriven som att hon skulle kunna få det, efter vad jag läst. Var något fall uppe också i domstol.

Sen är man ju orolig vad hon kan ljuga ihop för socialen (vi har aldrig haft kontakt med soc). Kan hon ljuga och säga att barnen far illa på något sätt?
    Nej, lagen säger inget om det, jag lovar. Jag är socialsekreterare.

Jo, visst kan hon ljuga för soc för er, men om dom väljer att öppna utredning så ska ni låta dom utreda.
  • Anonym (anonym)
    Tyvärr verkar det som om lagen är skriven som att hon skulle kunna få det, efter vad jag läst. Var något fall uppe också i domstol. Sen är man ju orolig vad hon kan ljuga ihop för socialen (vi har aldrig haft kontakt med soc). Kan hon ljuga och säga att barnen far illa på något sätt?
    De fall som varit uppe i domstol angående umgänge för far - eller morföräldrar gäller där en föräldern avlidit och då inte längre fått träffa sitt barnbarn eller i de fall då barnet är placerat i familjehem.
  • ica
    Tines skrev 2015-08-01 10:46:29 följande:
    Nej, lagen säger inget om det, jag lovar. Jag är socialsekreterare.

Jo, visst kan hon ljuga för soc för er, men om dom väljer att öppna utredning så ska ni låta dom utreda.
    Lagen utgår ju ifrån om barnet har behov att träffa farmor. Om det är till barnets bästa. Eller är jag ute och cyklar?
  • Anonym (anonym)
    ica skrev 2015-08-01 11:50:43 följande:
    Lagen utgår ju ifrån om barnet har behov att träffa farmor. Om det är till barnets bästa. Eller är jag ute och cyklar?
    Lagen utgår från barnets bästa om det gäller ett barnbarn vars förälder har avlidit och om den kvarvarande föräldern nekar tillgång till den delen av släkten eller om det är så att barnet är placerat i familjehem föräldrar som har vårdnaden av barnet väljer själv vilka släktingar barnet skall träffa och där förälder nekar umgänge kan aldrig domstol ge en sådan rättighet.
  • Anonym (b)

Fallet som var uppe handlade om att pappan var avliden. De ansåg att det vore bra att barnet fick ha kontakt med släkten eftersom pappan inte fanns längre domstolen.
Svar på tråden Kan bipolär farmor dupera socialen?