• loops

Ivf sahlgrenska kötid

Hej!

Söker mig blå efter hur länge man kan få vänta på Ivf. Hittar inte något så ställer frågan själv och hoppas att det finns flera därute som har koll.

Jag och min man väntar på att få göra ivf på sahlgrenska i höst. Vi har blivit utredda på annat sjukhus och väntar nu på tid för ivf i gbg. Eftersom de har sommarstängt nu får jag inte tag på dem och kan fråga direkt. Är det någon som vet om det är lång kö?

• Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid
  • Cyanea

Kan inte svara på hur det är just nu då vi började för ett år sedan, men vi behövde inte vänta länge från remiss. Man får vänta (så vitt jag vet) i max vårdgarantin, vilket är ca 3 månader. När man väl får tid går det fort. Vi gick ifrån första mötet med en lunta papper i näven där vi skrivit upp tider och datum för behandling och preliminärt ungefärligt datum på första återsättningen. 

Vill även tillägga att de varit riktigt, riktigt bra genom hela vår resa. Av fyra återföranden har jag blivit gravid två gånger. Tyvärr ett missfall, men just nu är jag i slutet av v. 14 och såg ett levande, friskt och livligt foster i början av veckan. Då kan jag tillägga att vi i princip har noll chans på egen hand. Ni kommer vara i mycket goda händer :) 

• loops

Ok, skönt att höra. Nästa besök ska vara papper etc eftersom vår utredning från tidigare sjukhus är klar. Så då är det bara att hoppas att det löper på nu inom 3 månader. Undra bara om sommarstängningen är medräknad i 3 månader eller om det blir 4 månader då. Usch denna väntan kan ju kvitta!

Härligt att det lyckats så bra för er (trots missfall).

• Linny83

När min remiss kom in till Sahlgrenska så fick jag veta att dom inte kunde hålla vårdgarantin. Kötiden var beräknad till 5,5-6 månader. Min remiss kom in i slutet på mars och vi väntar alltså fortfarande på en tid för första besöket. Sist jag pratade med en barnmorska på telefon sa hon att dom som planerar kommer tillbaka nästa vecka och att vi troligtvis kommer att få en tid ganska snart eftersom vi nu stått i kö sedan mars.
    Så jag tänker att det nog är bra om du är förberedd på att kön är ganska lång :(
    Vet du när din remiss kom in till Sahlgrenska?

• loops

Aj då... är det ditt/ert första besök alltså ska ni starta utredningen? Eller är det som oss remiss från annat sjukhus? Fick bekräftelse i juni på att remiss kommit in... så då får man kanske vänta till jul då.. ????

• Linny83

Japp, det är en remiss från annat sjukhus där vi gjorde vår utredning. Så vi ska väl starta upp själva behandlingen nu i höst.
    Du kan ju alltid ställa upp dig i en "kort varsel" kö. Ifall dom får några avbok så kan ni kanske få komma tidigare om ni har möjlighet att komma med kort varsel.

• loops

Ok, det finns en sådan också... bra att veta. Ska ringa och prata med dem på måndag. Som sagt väntan är verkligen jobbig!!

• Linny83

Ja, gör det!
    Ja, det är riktigt jobbigt att det ska behöva ta sån tid. Sen har jag förstått att man kan försöka få komma till en privat klinik om dom inte kan hålla vårdgarantin på tre månader. Det innebär att ivf görs på annan klinik fast Sahlgrenska får stå för kostnaden. Gå in på hemsidan och läs på om vårdgarantin och se vilka regler som gäller.

• loops

Ja det har jag läst om. Funderar ni på att gå till annan klinik? Ni har ju väntat jättelänge...

• Gweny

Kön dit är väldigt lång nu. Var på 5 mån när vi började stå i kö i jan. Vi kom dock igång tidigare, då vi blev erbjudna att vara med i en studie.

Svar på tråden Ivf sahlgrenska kötid