• MammaSol0

Vem betalar vad?

Hej. Mina två barn bor hos sin pappa heltid pga geografiska anledningar. Vi har dock delad vårdnad. Vem betalar försäkringarna? Det måste väl vara han? 

Eftersom jag kommer ha barnen (till en början iaf) mindre än 5 dagar per månad så behöver jag inte betala något förutom underhåll? 

• Svar på tråden Vem betalar vad?
  • Sockervaddspinnen

Precis så. Han får barnbidrag och underhåll.

Dock kan man ju tycka att om man är en förälder som har möjligheten att betala mer, om den andra föräldern inte har en lika stor inkomst, att man gör det - för sitt barns skull.

Pappan står ju för allt vardagligt och får dra hela det tunga lasset själv. Så har du möjlighet så tycker jag nog att ni kan dela på försäkring, barnomsorg, vinteroverall, vinterskor, osv. - Större och dyrare saker, alltså.

• Drottningen70

Behöver och behöver. Nej ingen kan tvinga dig, men eftersom det är rätt dyrt att bo med barn, vara ensam om allt vabbande med inkomstbortfall etc. Så kan du allt bidra mer än det lagstadgade underhållet.

• Brumma

Du betalar underhåll samt sådant barnen behöver eller gör på umgänget med dig. Tex kläder, leksaker och aktiviteter hos dig. Fungerar det och ni har ett bra samarbete så kan en del kläder skickas med, men då måste det som sagt fungera.

Och ja, betalar du underhåll så har du fullgjort din del av barnens försörjning. Allt över det är frivilligt.

För yngre barn skall det bli en del över med underhåll, samma summa från boföräldeen om ekonomisk möjlighet finns samt barnbidrag. Är man dessutom ensamstående så brukar man få bostadsbidrag.

Vad menar du med att du inte behöver betala mer för att du har dem max 5 dagar? Du betalar ju självklart när de är hos dig...

Svar på tråden Vem betalar vad?