• Bananen123

Allergivänliga kattraser?

Hej! Det är tyvärr så att sambon är allergisk mot pälsdjur :( 

Barnen vill så gärna ha ett pälsdjur. Som jag vet så älskar barnen att leka och gosa med katter. Så att jag undrar om ni vet nån kattras som är allergivänlig.
    Ja, jag vet att det inte finns 100% allergivänliga pälsdjur överhuvudtaget.
    Men vet ni någon kattras, som allergiker tål bättre?
    Gärna en innekatt. Och vi vill nog inte ha någon rex/naken katt.
    Tack på förhand :)

• Svar på tråden Allergivänliga kattraser?
  • Erizajo

Min man är allergisk mot vissa katter, men sjukt nog tål han långhåriga katter vilket tydligen är vanligt! Träffar han en korthårig katt och klappar den så rinner ögonen, det sticks i halsen och han börjar snora. Men vi har kunnat köpa en långhårig katt som vi nu haft i över ett år och han känner inget alls. Den har raserna Maine coon och norsk skogskatt i sig, men till störst del vanlig bondkatt ( kostade 300) så mitt tips är att låta din man kela med någons långhåriga katt och se hur det funkar!

• Melinoe

Väninna och hennes barn är allergiska mot pälsdjur, de har cornish rex och det funkar bra för dem. Tror det är något med pälsen som gör att det går.

• Rataxes

Många (inkl. jag och min sambo) allergiker klarar av Sibirisk Katt som sägs ha mindre halter av ett protein som kan framkalla allergiska besvär.

Kolla med sällskapet Sibirisk Katt om det finns något testhem i närheten ni kan besöka (gärna flera gånger, se till att få med er något ni kan gnida in med kattpäls och ta med er hem).

Vi trodde att vi skulle vara tvungna att leva kattlöst, nu har vi 2 underbara Sibirier.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • EriHak

Hej, titta på sidan LaPerm of Scandinavia och läs om rasen LaPerm som vissa allergiker tål. En supertrevlig ras på alla sätt. Jag har tre och de har överträffat alla förväntningar.

• kittyz
    EriHak skrev 2015-12-28 00:36:28 följande:

Hej, titta på sidan LaPerm of Scandinavia och läs om rasen LaPerm som vissa allergiker tål. En supertrevlig ras på alla sätt. Jag har tre och de har överträffat alla förväntningar.

Kul att stöta på någon med LP! Hakar på dig och tipsar varmt om devon rex. Blev helt frälst för en 4-5 år sedan och har nu en tjej på 9 månader. 

TS: Du bör dock tänka på att även om man generellt sett tål vissa raser bättre än andra, så är det alltid högst individuellt. Det är många som åker och sniffar en gång hos uppfödaren utan att uppleva symtom, och sedan när de får hem katten så bryter allergin ut då man har katten vid sig dygnet runt. Så det finns alltid en risk.

I övrigt är det oftast inte själva pälsen man är mest allergisk mot, utan salivet som katten tvättar sig med och lägger som ett skyddande lager runt hårstråna. Det innehåller ett allergent protein, så därför kan det hjälpa att bada katten då och då. Med rexar slipper man ju dessutom det värsta skyddande lagret av päls runt våra möbler. ;)
Svar på tråden Allergivänliga kattraser?