• isolande

Utan blöja i en månad, fortfarande olyckor. Hur gör man med dagis nu när det börjar??

Har en son på 2 år och 4 månader som gått på potta sedan innan han fyllde 2 år. Det är dock inte föränn senaste månaden, under semestern, som vi slopat blöjan helt. Innan så har han varit utan blöja hemma, men haft den på dagis.

Han har fortfarande olyckor varje dag, ibland en, ibland flera. Han går dock själv och säger till när han är kissnödig, drar ner brallorna ute och slår en drill, bajsar helt problemfritt på pottan. Så han kan ju, bara det att det inte funkar 100%. På måndag börjar dagis och jag kan tänka mig att han glömmer bort sig med allt som händer och att personalen kommer vara motsträviga om det blir olyckor.

Vill ju verkligen inte gå tillbaka till blöjor nu när vi kommit så långt på väg!

Tips?

• Svar på tråden Utan blöja i en månad, fortfarande olyckor. Hur gör man med dagis nu när det börjar??
  • Lena

Drar ner brallorna ute tycker jag är det stora problemet.

Så länge barnet oftast säger till är det klart det kan vara blöjfritt

• enplattspåjorden

Här är det lite samma.. Sonen är äldre, 3,5 år.
    Han har länge gått på toa och kissat/bajsat sporadiskt. Nu under semester valde han bort blöjan och går på toalett/potta för både bajs ich kiss. Samtidigt vill han fortfarande krypa undan och bajsa ifred i blöjan ibland.
    På 2v har det vart kanske 3 kiss okyckor, men man får påminna en del om toaletten, och han tar samtidigt ofta initiativ till toa själv.
    Det kommer fler bajs okyckor, ibland ett par on dagen, ibland inga okyckor alls.

Han börjar på stora barns avdelning på måndag. Jag tänkte lämna han i blöja, förklara hur det fått hemma, skicka med mer extrakläder än vanligt samt ett gäng blöjor. För oss kommer det vara ok att de sätter på en blöja om de blir mkt olyckor. Jag litar på att förskolepersonalen vet hur de på bästa sätt hjälper honom med att bli torr på förskolan.

Med storebror, som går på samma fsk fast annan avdelning, så tyckte dom iaf att lite olyckor ibland inte gör så mkt, bara att fortsätta hjälpa och stötta med ombyte och påminna om toaletten.

Jag tror helt enkelt att man får prova, testa, låta barnet vara med och bestämma själv.

• Flickan och kråkan

Det är väl bara att prova. När vår mellanson började förskola när han var 2 år + 4 månader så var han helt utan blöja hemma, men ibland någon olycka. Det blev olyckor i förskolan också, men inget som de tyckte var något problem på förskolan. Även barn som känts torrar på ett mer stabilt sätt har ju ofta olyckor igen på förskolan....annan miljö, mycket kul som händer etc.

• prematur mor

Du tar med massa ombyte till sonen. Informerar att han är utan blöja och behöver påminnas om toalettbesök. Har personalen nått emot detta så vänder du dig till områdes chefen för de FÅR inte neka. Lycka till.

• Eleonor01
    isolande skrev 2015-07-29 08:17:38 följande:

Har en son på 2 år och 4 månader som gått på potta sedan innan han fyllde 2 år. Det är dock inte föränn senaste månaden, under semestern, som vi slopat blöjan helt. Innan så har han varit utan blöja hemma, men haft den på dagis.

Han har fortfarande olyckor varje dag, ibland en, ibland flera. Han går dock själv och säger till när han är kissnödig, drar ner brallorna ute och slår en drill, bajsar helt problemfritt på pottan. Så han kan ju, bara det att det inte funkar 100%. På måndag börjar dagis och jag kan tänka mig att han glömmer bort sig med allt som händer och att personalen kommer vara motsträviga om det blir olyckor.

Vill ju verkligen inte gå tillbaka till blöjor nu när vi kommit så långt på väg!

Tips?

På förskolan kommer de försöka låta honom vara blöjfri å ta hand om olyckorna. Ge honom en rutin för när han ska gå på toaletten. Men ni måste även skicka med blöjor om det ej skulle fungera på dagis. Blur det för många olyckor kommer det bli svårt att upprätthålla det ni startade å då får man fortsätta öva hemma å då blir blöjan till slut en kalsong på dagis. Kommer gå jätte bra! De är oftast duktigare än man tror. Han måste bara få komma in i en ny rutin på dagis innan allt fungerar
  • Mattenörd

Vi går också och funderar. Har en son som är 2 år och 9 månader. Han har inte haft blöja sen mitten av juni (vill inte). Efter de två första dagarna har det gått rätt bra med kiss men det är nån olycka i veckan. Vi påminner dock fortfarande om han inte gått på potta på 2-3 timmar. Vet ju inte om de hinner det på förskola. Fram till igår har han inte förstått hur man bajsar på pottan. Igår var första gången han fick till rätt tryck i den positionen så vi får väl se hur det går framåt.

Om knappt 2 veckor börjar han på förskola igen och jag är osäker på om det är ok att skicka dit honom i kalsonger samtidigt som det känns lite taskigt att sätta på honom blöja mot hans vilja...

• MammAmma
    prematur mor skrev 2015-07-29 08:53:38 följande:

Du tar med massa ombyte till sonen. Informerar att han är utan blöja och behöver påminnas om toalettbesök. Har personalen nått emot detta så vänder du dig till områdes chefen för de FÅR inte neka. Lycka till.

Så har vi gjort med våra barn och det fungerade utmärkt

Äldsta dottern slutade dock med blöja på senhösten, så henne satte de på blöja när de var ute och lekte under en övergångsperiod, då hon ibland blev så inne i leken och glömde bort sig. Att byta nerkissade kläder är inga problem, annat om de kissar ner skor och galonisar/overaller/etc.
  • isolande

Tack för alla svaren!

Idag är det vi som går och köper några 7-pack kalsonger att lämna på dagis. Jag vill helst inte pröva blöja som kalsong-varianten eftersom han inte fixar det alls innan.

Med dottern gick det däremot hur bra som helst. Hon hade blöjan som trosa och kissade på pottan men när hon skulle bajsa gjorde hon det i blöjan.....

• Mejeriansvarig

Har en son på 2 år och 6 mån och han har gått utan blöja på dagarna sen han fyllde två i stort sett. Nu har han sovit utan i 3 veckor och han har bara haft 3 små olyckor.

De senaste 6 veckorna har han haft semester men denna veckan va han på "sommardagis". Trodde det skulle gå bra som tusan men det va helt slut på kläder när ja kom för att hämta han. När de hade berättat hur han vart så stod det klart för mig att han bara hade "kört" över de nya fröknarna. Han lyssnade inte alls på va de sa. Det två andra dagarna hade det gått mkt bättre, men ändå två olyckor. Det va bara en droppe innan han hann och stoppa tills han fick av sig byxorna. Nu sitter ju inte min pojk på pottan utan han ska sitta på toaletten som stora gör!

Så mitt tips är att bara låta olyckorna ske, men se till att det finns ombyte. Kommer de säga ngt på förskolan så gå vidare med saken. 

• isolande

För er som är intresserade kan jag berätta att det höjdes rejält på ögonbrynen när jag sa att sonen var blöjfri och att de inte fick sätta på honom blöja idag när jag lämnade. - Jamen när han sover ska han ha, eller hur? frågade en i personalen. Nej, sa jag, inte när han sover heller. Han har inte haft blöja på dagen på hela sommaren (5 veckor).

Sista veckan har gått toppen dessutom utan olyckor! Hoppashoppashoppas att han gjorde bra ifrån sig idag så jag slipper tjafsa om det här. Med stora tjejjen vägrade de ha henne blöjlös länge eftersom hon vägrade bajsa på toa. De satte till och med på en blöja när de var ute på utflykt en gång när hon var 3,5 år (då varit helt torr nästan ett år....) "för det skulle bli så jobbigt om det hände en olycka". Man bara VA?! hjälp ungen på toa om hon behöver då för fasen! Det var ju knappast så att hon småpinkade hela tiden längre. Så himla förnedrande för henne, hon hade säkert vägrat göra ifrån sig i blöjan ändå....

Varför är vissa dagis så jäkla motsträviga? Det måste ju vara mycket enklare om ungarna blir blöjfria eller?

• whitestar

Men har han sovit under dagtid då sen hon blev blöjfri så att ni vet hon klarar av att hålla sig? Och apropå utflykter förstår jag om dom vill ha blöja, dom hinner nog inte ha koll eller gå iväg med ett barn på toa mitt i utflykten.

• Mellanmjölkens land
    whitestar skrev 2015-08-03 19:00:09 följande:

Men har han sovit under dagtid då sen hon blev blöjfri så att ni vet hon klarar av att hålla sig? Och apropå utflykter förstår jag om dom vill ha blöja, dom hinner nog inte ha koll eller gå iväg med ett barn på toa mitt i utflykten.

Hade de satt på min 3,5åring blöja vid en olycka hade jag blivit skogstokig (för att inte tala om att det inte hade blivit någon utflykt ens efter att de våldat på ungen blöja eftersom hon hade gallskrikit hela tiden)...
  • whitestar

Men man kan ju inte räkna med att dom har tid ta hand om ev. Klädbyte osv när man är på utflykt ex en hel förskoleklass o kanske bara 2 personal med!9

• isolande

Ok, mina inlägg är otydliga: äldsta tjejen hade varit HELT utan blöja i ett år när dagis satte på blöja bara för att de skulle åka på en längre utflykt. Det är ju förnedring om någon frågar mig... Hon kunde sköta både bajs och kiss men behövde såklart någonstans att göra det. Man ska väl kunna räkna med att dagispersonal tar barn till en toa om de tydligt förmedlar att de behöver det? Eller ska de bara säga: Det har vi inte tid med, du får kissa i blöjan istället...

Lillen däremot är inte säker för utflykt än. Men vi har åkt långturer med bil och varit på stan i timmar hela sommaren med bara enstaka olyckor. Så om han bara gavs möjlighet att gå när han sa till skulle det säkert fungera med honom oxå. Han har inte haft en enda blöja på sig dagtid sedan i juni, så han är ju inte helt nybörjare även om han är liten :)

• isolande

Ingen olycka idag på dagis heller så jag är hoppfull på att det ska funka!

• En blå giraff

I början när mina barn var utan blöja på förskolan fick de ändå ha blöjan vid t.ex. längre utflykter. Det är ju orimligt att en personal ska behöva gå och byta om på ett barn kanske flera gånger om de är långt från fsk. Om de däremot är ute på gården och det är nära in till toalett ser jag ingen anledning till blöja. 

Sedan kanske en del föräldrar är överdrivet optimistiska gällande att sluta med blöja. Ett barn som trots mycket påminnelser gör flera olyckor per dag - ja då kanske barnet egentligen inte är redo?

Och så är det ju också beroende på åldern på barnet. En 4-åring som ännu inte slutat med blöja, ja där kanske personal ska göra större ansträngningar trots en del olyckor än om det handlar om en 2-åring (där man kanske hellre kan vänta ett halvår och testa igen om det inte funkar).

• En blå giraff
    isolande skrev 2015-08-03 21:18:53 följande:

Ingen olycka idag på dagis heller så jag är hoppfull på att det ska funka!

Men då verkar det ju som att det fungerar för honom. Och det är klart att barn måste kunna få ha enstaka olyckor på förskolan också. Jag menar mer om man får hem 4-5 kissiga byxor samma dag att barnet kanske inte är redo då. 
  • isolande
    En blå giraff skrev 2015-08-05 11:22:22 följande:

I början när mina barn var utan blöja på förskolan fick de ändå ha blöjan vid t.ex. längre utflykter. Det är ju orimligt att en personal ska behöva gå och byta om på ett barn kanske flera gånger om de är långt från fsk. Om de däremot är ute på gården och det är nära in till toalett ser jag ingen anledning till blöja. 

Sedan kanske en del föräldrar är överdrivet optimistiska gällande att sluta med blöja. Ett barn som trots mycket påminnelser gör flera olyckor per dag - ja då kanske barnet egentligen inte är redo?

Och så är det ju också beroende på åldern på barnet. En 4-åring som ännu inte slutat med blöja, ja där kanske personal ska göra större ansträngningar trots en del olyckor än om det handlar om en 2-åring (där man kanske hellre kan vänta ett halvår och testa igen om det inte funkar).

Men med det resonemanget utgår man ju ifrån att utflykt=ingen tillgång till toalett alls. Jag trodde att personalen även under utflykter ser till så att det finns toaletter som barn och vuxna kan använda, någonstans på vägen eller under dagen? Kan man inte hjälpa en unge som blir nödig under utflykter? Typ kissa bakom en buske eller liknande? Är det väldigt mycket jobbigare att ta med sig ett ombyte istället för blöja till de barn som inte är helt 110 %? 

Och varför är det viktigare att en 4-åring får ordentlig hjälp än en tvååring? Är bollen i rullning verkar det helt knäppt att gå tillbaka ett steg. Och självklart menar jag då inte barn som kissar ner sig fullständigt flera ggr/dag varje dag och inte har koll alls. Men de som är på gång borde faktiskt få hjälp även på förskolan. Det är ju liksom ett grundläggande behov att få gå och göra ifrån sig! Hellre att man lär sig det under lugna och trygga former än att man ska lära sig räkna när man är 2 år!
  • isolande
    En blå giraff skrev 2015-08-05 11:23:53 följande:
    Men då verkar det ju som att det fungerar för honom. Och det är klart att barn måste kunna få ha enstaka olyckor på förskolan också. Jag menar mer om man får hem 4-5 kissiga byxor samma dag att barnet kanske inte är redo då. 
    igår var han olycksfri oxå och dagisfröknarna är helt chockade typ. Är det SÅ ovanligt med blöjfria barn i 2-årsåldern verkligen?
Svar på tråden Utan blöja i en månad, fortfarande olyckor. Hur gör man med dagis nu när det börjar??