Stulna reg.plåtar
Hej!
Parkerade bilen fint på parkeringsdäcket utanför hemmet i söndags förmiddags. Idag när jag skulle köra och handla såg jag till min fasa att reg. skyltarna var borta. Schyssta tjuvar dock, som tagit sig tid att skruva på skruvarna igen. :) Åkte självklart upp och anmälde stölden hos polisen och har fått provisoriska skyltar. Har försökt läsa mig tid vad som sker och blev lite orolig när jag läste en artikel om en man som fått skyltarna stulna, men fortfarande fick betala p-böter och trängselskatt.
Är det någon som vet om en polisanmälan räcker för att slippa eventuellt skit som tjuvarna kan ställt till med (p-böter, tjuvtankning etc) eller måste man anmäla det till fler ställen? Vilka i så fall? Läste på polisens hemsida att försäkringsbolaget kan behöva kopplas in, men det kanske bara gäller om hela bilen blir stulen? Bor inte i stad där trängselskatt används men det finns ju inget som hindrar att tjuvarna använder skyltarna i en sådan stad ändå. Om jag har förstått det rätt så får jag stå för alla kostnader som kan ha uppkommit innan anmälan och de har ju trots allt haft 48 timmar på sig... Får se om någon faktura dimper ner i brevlådan.. Någon som råkat ut för samma sak och kan ge lite tips på vad man bör göra om man tex får en p-bot? Kan det bli problem för mig sedan när de nya skyltarna kommit eftersom de gamla fortfarande är anmälda stulna? (Polisen vet ju inte vilka som är de nya)..