Vem tar över skulden när Hagamannen dör?
Stod i tidningen att det skulle ta 300 år för Hagamannen att betala igen sin skuld till brottsoffermyndigheten, han lät ju knappast leva så länge.
Vem tar över skulden när han dör?
Stod i tidningen att det skulle ta 300 år för Hagamannen att betala igen sin skuld till brottsoffermyndigheten, han lät ju knappast leva så länge.
Ingen, den tillfaller dödsboet.
Staten går in och betalar brottsoffren och skulden avskrivs. Dödsboet lär inte kunna betala, men de tillgångar som ev finns går till att betala skulden.
Får han en inkomst via arbete nu så kommer han få betala mer än minimibeloppet på 100 kr i månaden. Och VEM skulle ge honom jobb? Han skulle inte ens kunna starta egen firma eftersom ingen jäkel kommer anlita honom. Så han får dras med skulden och sen blir den avskriven. Undrar var han ska bo? Han är igenkänd överallt. Det finns många människor som det kliar i fingrarna på så jag tvivlar på att han överlever speciellt länge härute.
Staten går in och betalar brottsoffren och skulden avskrivs. Dödsboet lär inte kunna betala, men de tillgångar som ev finns går till att betala skulden.
Offret ja så kan det gå till men det är inte samma sak som att samhället går in och betalar det hela, det måste man ansöka om innan förövaren dör.
Sen får man oftast inte t hela beloppet i från dem, vi valde att inte gå igenom dem pga att då skulle de bara få hälften, vi räknade inte riktigt med att han skulle dö och det var dumt av oss för det innebar att mina barn inte får sina pengar alls.
Sen finns det dem som har försäkringar som går in och täcker såna saker också, det har vi alla i min familj nu för tiden.
Offret ja så kan det gå till men det är inte samma sak som att samhället går in och betalar det hela, det måste man ansöka om innan förövaren dör.
Sen får man oftast inte t hela beloppet i från dem, vi valde att inte gå igenom dem pga att då skulle de bara få hälften, vi räknade inte riktigt med att han skulle dö och det var dumt av oss för det innebar att mina barn inte får sina pengar alls.
Sen finns det dem som har försäkringar som går in och täcker såna saker också, det har vi alla i min familj nu för tiden.
Dottern råkade ut för ett äckel på nätet och blev tilldömd skadestånd, brottoffermyndigheten kan betala ut i vissa fall, dock betalar de inte räntan som tickar på skadeståndet tills den dagen det betalas ut. Vi fick till slut gå via kronofogden för att få pengar, då kom de direkt, äcklet ville väl inte hamna hos kf.