• cehe

Vem tar över skulden när Hagamannen dör?

Stod i tidningen att det skulle ta 300 år för Hagamannen att betala igen sin skuld till brottsoffermyndigheten, han lät ju knappast leva så länge.

Vem tar över skulden när han dör?

• Svar på tråden Vem tar över skulden när Hagamannen dör?
  • Birgitta02

Staten går in och betalar brottsoffren och skulden avskrivs. Dödsboet lär inte kunna betala, men de tillgångar som ev finns går till att betala skulden.

• Birgitta02

Får han en inkomst via arbete nu så kommer han få betala mer än minimibeloppet på 100 kr i månaden. Och VEM skulle ge honom jobb? Han skulle inte ens kunna starta egen firma eftersom ingen jäkel kommer anlita honom. Så han får dras med skulden och sen blir den avskriven. Undrar var han ska bo? Han är igenkänd överallt. Det finns många människor som det kliar i fingrarna på så jag tvivlar på att han överlever speciellt länge härute.

• vampyria2
    Birgitta02 skrev 2015-07-28 10:19:59 följande:

Staten går in och betalar brottsoffren och skulden avskrivs. Dödsboet lär inte kunna betala, men de tillgångar som ev finns går till att betala skulden.

Nää vart har du fått det ifrån?  Mina barn råkade ut för en granne som gav sig på dem och bla hotade att döda dem, var inte bara minna barn utan alla som kom i hanns väg och speciellt människor med invandrarbakgrund...så jag fick nog till slut och anmälde honom, han fick böter och betala skadestånd till mina barn i första rättegången, i nästa så fick han fängelse och betala skadestånd.
    Så länge han levde så trillade det in 500 kr på kontot varje månad, sen blev ha påkörd och dög och vi fick veta att pengarna avskrevs efter som det inte fanns några pengar att hämta i dödsboet.
  • Anonym (Offret)
    vampyria2 skrev 2015-07-28 10:59:46 följande:
    Nää vart har du fått det ifrån?  Mina barn råkade ut för en granne som gav sig på dem och bla hotade att döda dem, var inte bara minna barn utan alla som kom i hanns väg och speciellt människor med invandrarbakgrund...så jag fick nog till slut och anmälde honom, han fick böter och betala skadestånd till mina barn i första rättegången, i nästa så fick han fängelse och betala skadestånd.
    Så länge han levde så trillade det in 500 kr på kontot varje månad, sen blev ha påkörd och dög och vi fick veta att pengarna avskrevs efter som det inte fanns några pengar att hämta i dödsboet.
    Jag blev våldtagen och misshandlad och tilldömt ett relativt stort skadestånd. Gärningsmannen hade inga pengar och då ansökte jag och fick mitt skadestånd via Brottsoffermyndigheten. Han är återbetalningsskyldig till myndigheten och när han dör avskrivs skulden om inte hans kvarlåtenskap täcker den. Vilket den inte kommer göra.
  • vampyria2

Offret ja så kan det gå till men det är inte samma sak som att samhället går in och betalar det hela, det måste man ansöka om innan förövaren dör.
    Sen får man oftast inte t hela beloppet i från dem, vi valde att inte gå igenom dem pga att då skulle de bara få hälften, vi räknade inte riktigt med att han skulle dö och det var dumt av oss för det innebar att mina barn inte får sina pengar alls.

Sen finns det dem som har försäkringar som går in och täcker såna saker också, det har vi alla i min familj nu för tiden.

• Birgitta02
    vampyria2 skrev 2015-07-28 10:59:46 följande:
    Om jag förstått rätt så har redan staten betalat brottsoffren skadestånd fullt ut, och Hagamannen betalar skulden till staten (brottsoffermyndigheten).
  • Anonym (Offret)
    vampyria2 skrev 2015-07-28 11:56:02 följande:

Offret ja så kan det gå till men det är inte samma sak som att samhället går in och betalar det hela, det måste man ansöka om innan förövaren dör.
    Sen får man oftast inte t hela beloppet i från dem, vi valde att inte gå igenom dem pga att då skulle de bara få hälften, vi räknade inte riktigt med att han skulle dö och det var dumt av oss för det innebar att mina barn inte får sina pengar alls.

Sen finns det dem som har försäkringar som går in och täcker såna saker också, det har vi alla i min familj nu för tiden.

Jag fick hela summa, ett sexsiffrigt belopp. Minus 1500 i administrativ avgift.
    Nej, det är inte meningen att samhället ska betala, gärningsmannen blir ju återbetalningsskylidg. Dock vet jag att han, i mitt fall, aldrig kommer kunna betala.
  • Anonym (Offret)
    Birgitta02 skrev 2015-07-28 14:14:59 följande:
    Om jag förstått rätt så har redan staten betalat brottsoffren skadestånd fullt ut, och Hagamannen betalar skulden till staten (brottsoffermyndigheten).
    Ja, så ligger det till. Dock kommer han aldrig klara att betala allt. Hörde att han betalar av en hundring per månad... de sa det på radion idag.
  • ica
    cehe skrev 2015-07-28 09:39:08 följande:

Stod i tidningen att det skulle ta 300 år för Hagamannen att betala igen sin skuld till brottsoffermyndigheten, han lät ju knappast leva så länge.

Vem tar över skulden när han dör?

Staten som betalar det hela redan idag. Brottsoffren får pengar av staten.
  • elmadumle

Dottern råkade ut för ett äckel på nätet och blev tilldömd skadestånd, brottoffermyndigheten kan betala ut i vissa fall, dock betalar de inte räntan som tickar på skadeståndet tills den dagen det betalas ut. Vi fick till slut gå via kronofogden för att få pengar, då kom de direkt, äcklet ville väl inte hamna hos kf.

Svar på tråden Vem tar över skulden när Hagamannen dör?