• IsabellL

Betalningsanmärkningar!

Hej!

Hoppas nån kan komma med några tips!

Jag är sambo. Han har fast jobb och jag har blivit sjukskriven.
    Efter jag vart sjukskriven har våran ekonomi rasat. Både han och jag har fått betalningsanmärkningar hos KFM. Dom utmäter även hans lön och drar 10 000 kr i månaden. Men det kommer bara in mer och mer till dom då vi inte har råd att betala räkningar för pengarna vi får kvar varje månad efter dom har dragit pengar.

Det ända sättet för oss just nu är att ta ett lån som vi kan samla alla skulder och även KFM skulderna så vi bara har ett lån att betala.

Vet ni nån bank som samlar lån till nån som har skulder hos kfm ?

Tack för svarGlad

• Svar på tråden Betalningsanmärkningar!
  • Kapitalismen
    Anonym (aldrig skulder igen) skrev 2015-07-27 23:29:45 följande:

Kolla med JAK banken.

www.jak.se 

Lånar de verkligen ut till folk med betalningsanmärkningar utan "säkerhet"?
  • Pentra

Varje kommun brukar ha en konsumentrådgivning dit man kan gå och få gratis råd och hjälp i olika enonomiska ärenden. Försök att snarast beställa en tid hos den i er kommun. ... Mvh, Pentra

• Anonym (aldrig skulder igen)
    Kapitalismen skrev 2015-07-28 00:00:15 följande:
    Lånar de verkligen ut till folk med betalningsanmärkningar utan "säkerhet"?
    ja
  • IsabellL

Tack för svaren.

Vi har redan minskat så mycket vi kan med våra utgifter. Har tagit bort boxen till tvn, ändrat mobil abonnemang m.m.

Ska kolla upp era tips ????

• XEmmabus

Det är inte alltid det bästa är att försöka lösa ut sig från KFM. Det beror på flera faktorer. Hur mycket har ni totalt i fordringar som ligger för utmätning? Hur mycket skulder har ni för övrigt som är fastställt, men som ännu inte ligger för utmätning och hur stora skulder har ni som inte är hos KFM?

Klarar ni att hålla undan räkningar så att inte fler går till inkasso/KFM?

Att det nu dras 10 000 kr varje månad för att betala era skulder är mycket.

Har ni höga räntor på lånen?

Ni måste, om ni får lån, kontrollera vad det skulle göra med era nuvarande skulder och räntor. OM ni får lån är det tyvärr så att det kommer att vara till hög ränta eftersom ni är högriskgäldenärer.

Tänk på att KFM inte kan dra mer än att ni får behålla ett förbehållsbelopp. Har du tex utgifter för medicin blir beloppet mindre. Skulle din man få lägre inkomst gäller samma. Så funkar det inte om ni tar ett lån och betalar allt. Då måste man betala oavsett.

Jag vet absolut inte vad som är bäst för er. Men om ni får lån ska ni förhandla stenhårt med fordringsägare och få ackord = nedskrivning av fordringarna mot att ni betalar en stor klumpsumma.

Lycka till.

• Anonym (G.)
    Anonym (aldrig skulder igen) skrev 2015-07-28 00:16:05 följande:
    ja
    Nej, det gör de inte.
  • Kapitalismen

Du kanske kan skriva ner lite om hur er budget ser ut så blir det nog lättare att hjälpa till rent praktiskt.

• Anonym (T)
    Anonym (G.) skrev 2015-07-28 09:29:05 följande:
    Nej, det gör de inte.
    saxat från JAK.se
    Kan jag få låna trots att jag har betalningsanmärkningar?
    Det beror på. Du får inte avslag direkt bara för att du har betalningsanmärkningar. När vi gör en kreditbedömning tittar vi på din återbetalningsförmåga och den säkerhet som du erbjuder oss. Vi kommer även att fråga om omständigheterna kring dina betalningsanmärkningar. Bedömer vi att du kommer att klara av det lån du tar hos oss kan du få lånet trots att du har betalningsanmärkningar. Det enda undantaget från detta är våra blancolån, d v s lån utan säkerhet, där vi ej beviljar lån om det finns betalningsanmärkning.
  • MimmiGbg
    Anonym (G.) skrev 2015-07-28 09:29:05 följande:
    Nej, det gör de inte.
    Som medlemmen nedan klistrat in ser du att ditt påstående är felaktigt.

Jag vet för att jag har erfarenhet i saken.
  • Anonym (G.)
    Anonym (T) skrev 2015-07-28 15:56:52 följande:
    saxat från JAK.se
    Kan jag få låna trots att jag har betalningsanmärkningar?
    Det beror på. Du får inte avslag direkt bara för att du har betalningsanmärkningar. När vi gör en kreditbedömning tittar vi på din återbetalningsförmåga och den säkerhet som du erbjuder oss. Vi kommer även att fråga om omständigheterna kring dina betalningsanmärkningar. Bedömer vi att du kommer att klara av det lån du tar hos oss kan du få lånet trots att du har betalningsanmärkningar. Det enda undantaget från detta är våra blancolån, d v s lån utan säkerhet, där vi ej beviljar lån om det finns betalningsanmärkning.
    Just det. JAK beviljar inte blancolån om det finns betalningsanmärkning. Nåt mer du vill tillägga?
    MimmiGbg skrev 2015-07-28 23:58:05 följande:
    Som medlemmen nedan klistrat in ser du att ditt påstående är felaktigt.

Jag vet för att jag har erfarenhet i saken.
    Redan besvarat det va?

• Anonym (ej ekonom)

Jag har mailat med JAK och man måste ha en person som säkerhet och dennes årslön måste vara 3 ggr större än lånet

• Anonym (ej ekonom)

Jag har mailat med JAK och man måste ha en person som säkerhet och dennes årslön måste vara 3 ggr större än lånet

• Anonym (kronans)
    Anonym (G.) skrev 2015-07-29 09:03:34 följande:

Just det. JAK beviljar inte blancolån om det finns betalningsanmärkning. Nåt mer du vill tillägga?Redan besvarat det va?

De kanske inte ska ansöka om ett blancolån...

Till TS: kolla upp Svea ekonomis omstartslån.
  • Steven01

Ts, sätt dig och ring till alla som ni har skulder till och förklara läget och be om att få anstånd med betalningen, dom flesta brukar vilja hjälpa om dom blir kontaktade. Förhandla, försök få ner räntor o amorteringar. Detta kan kännas jobbigt men är nödvändigt tror jag i eran nuvarande situation,

Sen precis som i lyxfällan, sälj ALLT som ni absolut inte behöver!

• MimmiGbg

Det stämmer mycket riktigt.
    Jag vet inte TS hela ekonomiska situation och mitt bidrag i denna tråd är inget annat än ett konstruktivt förslag på deras problem.

I vårt fall löste det sig denna vägen.
    Lycka till, TS.

• IsabellL

Vi har börjat sålt allt onödigt för att betala bort sånt som är hos inkasso så det inte kommer in mer till KFM.

Jag kika på sveas omstartslån och måste hitta en borgensman. Får fråga familjen. För just nu har vi inte så jätte mycket hos inkasso då det mesta har gått till KFM. Så att betala bort inkasso ska vi göra med det vi säljer.

Svar på tråden Betalningsanmärkningar!