• Tihi

Onödigt vetande om parfym

Att parfymer kan dofta lite olika pga styrkan som EDT och EDP visste jag men igår läste jag att ibland är dom gjorda på helt olika recept och är alltså inte samma doft fast dom har samma namn. Är det bara jag som inte har vetat det här? Men det förklarar varför jag tyckte att en EDP var vidrig men luktade väldigt gott som EDT.

• Svar på tråden Onödigt vetande om parfym
  • Aniiee

Det är förmodligen inte bara du som inte vet det. 

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Tihi
    Aniiee skrev 2015-07-27 16:33:08 följande:
    Det är förmodligen inte bara du som inte vet det. 
    Tungan ute

Som sagt att dom varierar lite i styrka är ju självklart men inte det andra. Läste även att dom ändrar litegrann i receptet beroende på var i världen parfymen ska säljas så dom behöver inte vara exakt lika i Asien som i Europa t ex. Tydligen så ändrar dom recepten lite med jämna mellanrum också så parfymer som har funnits i årtionden är inte exakt lika genom tiderna.
  • Kereza

Nä, varje gång man frågar "Är det bara jag som...?" så är svaret oundvikligen "Nej" ;)

Sedan är det ju iofs ingen hemlis att parfymer omformuleras, eftersom det finns nya ingredienser (eller vissa tas bort, typ ALLA chypres i hela världen är ju annorlunda nu än de var innan ekmossa blev skyddat, och sist jag hörde ska det bort helt nu, så att enbart kemikalier får användas för att ersätta det (tror det är samma sak med Civet - IFRA vet nog bättre än jag, men jag orkar fasen inte kolla) 

För det mesta tycker jag parfymörerna gör ett sjujäkla jobb med det där - men då måste jag erkänna att det inte är så hemskt jättemånga parfymer jag testat både pre och post reformulation :/ 

Jag vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt heller - särskilt inte med tanke på hur parfym-marknaden ser ut idag, med sju miljoner flankers till allt som skapas, och limited editions, och olika namn och versioner - tillochmed jag blir lite less på att försöka hinna lukta på allt >.<

Fast det är kul :) 

• Tihi
    Kereza skrev 2015-07-27 16:50:39 följande:
    Nä, varje gång man frågar "Är det bara jag som...?" så är svaret oundvikligen "Nej" ;)

Sedan är det ju iofs ingen hemlis att parfymer omformuleras, eftersom det finns nya ingredienser (eller vissa tas bort, typ ALLA chypres i hela världen är ju annorlunda nu än de var innan ekmossa blev skyddat, och sist jag hörde ska det bort helt nu, så att enbart kemikalier får användas för att ersätta det (tror det är samma sak med Civet - IFRA vet nog bättre än jag, men jag orkar fasen inte kolla) 

För det mesta tycker jag parfymörerna gör ett sjujäkla jobb med det där - men då måste jag erkänna att det inte är så hemskt jättemånga parfymer jag testat både pre och post reformulation :/ 

Jag vet faktiskt inte om det är bra eller dåligt heller - särskilt inte med tanke på hur parfym-marknaden ser ut idag, med sju miljoner flankers till allt som skapas, och limited editions, och olika namn och versioner - tillochmed jag blir lite less på att försöka hinna lukta på allt >.<

Fast det är kul :) 
    Du verkar veta mycket om parfymer?
Svar på tråden Onödigt vetande om parfym