• telly

Resa till Sydamerika med 1-åring?

En av oss föräldrar ska åka till Santiago, Chile och kom på att varför inte åka hela familjen? Mamma, pappa och barn då 1 år. Vi skulle gärna se oss runt i staden, åka på nån eller några utflykter, och kolla in en och annan turistattraktion. "Dom har ju barn i Sydamerika också" säger pappan. Men är det slöseri med pengar och dömt på förhand att misslyckas att resa så långt med en småtting?

/mest varit i Europa

• Svar på tråden Resa till Sydamerika med 1-åring?
  • liza30
    telly skrev 2015-07-27 11:11:53 följande:

En av oss föräldrar ska åka till Santiago, Chile och kom på att varför inte åka hela familjen? Mamma, pappa och barn då 1 år. Vi skulle gärna se oss runt i staden, åka på nån eller några utflykter, och kolla in en och annan turistattraktion. "Dom har ju barn i Sydamerika också" säger pappan. Men är det slöseri med pengar och dömt på förhand att misslyckas att resa så långt med en småtting?

/mest varit i Europa

Varför skulle det vara ett slöseri? Tvärtom, jag tror ni kommer ha jättekul ihop. Det är klart att det är trist att sitta på ett flyg så länge men det går det med. Det finns många bra tips om hur man kan underlätta resan för barnet. Jag tror dessutom att desto mer ni reser desto lättare kommer det att bli. Åk och visa ert barn världen!
  • telly
    liza30 skrev 2015-07-27 11:20:10 följande:

Varför skulle det vara ett slöseri? Tvärtom, jag tror ni kommer ha jättekul ihop. Det är klart att det är trist att sitta på ett flyg så länge men det går det med. Det finns många bra tips om hur man kan underlätta resan för barnet. Jag tror dessutom att desto mer ni reser desto lättare kommer det att bli. Åk och visa ert barn världen!

Har googlat en del, verkar vara mest "finns många risker men också vinster". Vi ska ju bara vara borta några få veckor.
  • Trippelmamma76

Naivt att tro att "visa världen" för en ettåring innebär resa till Chile... (Ej ts)

För lång flygresa för ett så litet barn är min åsikt. Plågsamt för barnet och medpassagerare. Kolla även temperatur, säkerhet och tillgång till sjukvård innan ni åker i alla fall. Visst har de barn även där, men de föräldrarna anpassar sig efter hur det är att leva med barn där. Därmed inte sagt att det absolut inte skulle funka, men jag tror inte det går smärtfritt...

• liza30
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-27 12:19:02 följande:

Naivt att tro att "visa världen" för en ettåring innebär resa till Chile... (Ej ts)

För lång flygresa för ett så litet barn är min åsikt. Plågsamt för barnet och medpassagerare. Kolla även temperatur, säkerhet och tillgång till sjukvård innan ni åker i alla fall. Visst har de barn även där, men de föräldrarna anpassar sig efter hur det är att leva med barn där. Därmed inte sagt att det absolut inte skulle funka, men jag tror inte det går smärtfritt...

Jag menade att en resa kan ge fler vilket kunde innebära att man visar världen... Visst är det en lång resa men varför skulle de inte klara av det? Det handlar om föräldrarnas inställning. Jag skulle vilja påstå att det naivt att förutsätta att det är "sämre" utomlands. Det bidrar bara till fördomar. Det som är annorlunda är inte sämre. De flesta reser väl ändå för att just få uppleva något annat!

TS - läs lite om flygresor med småbarn (alltså tips och trix) så ska du se att massvis med människor reser över hela världen med barn. Vi åkte till USA med vår son när han var 10 veckor, inga problem överhuvudtaget. Vi planerar en långweekend till någon storstad i europa till hösten då han är drygt 8 månader.
  • telly
    Trippelmamma76 skrev 2015-07-27 12:19:02 följande:

Jag tror just Santiago som är en storstad har sjukhus. Tack för tipsen på vad jag kan kolla upp. Flygresan kan nog bli jobbig, eller så går det bra och bebben sover hela vägen.
Svar på tråden Resa till Sydamerika med 1-åring?