• Anonym (-)

Föräldrapenning.

Hittade inget bättre forum än "föräldrarförsäkringen" så det fick bli den.

Jag är timanställd, och min huvudsakliga "inkomst" är ekonomiskt bistånd från socialen. Den ligger på 3800 kr plus hyra och el.

Vad kommer min föräldrapenning ligga på?

• Svar på tråden Föräldrapenning.
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver skicka in inkomstupgifter till oss så att vi kan göra en inkomstutredning på dig för att kunna bedöma vilken ersättning du kan ha rätt till.

Man måste ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för att kunna få föräldrapenning enligt sin inkomst. Har man inte det så får man föräldrapenning enligt grundnivån som är 225 kr/dag.

Jag bifogar en länk om sjukpenninggrundande inkomst (SGI); https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!

Hälsningar

Malin, handläggare

• Anonym (-)
    Försäkringskassan skrev 2015-07-27 11:48:35 följande:

Hej!

Du behöver skicka in inkomstupgifter till oss så att vi kan göra en inkomstutredning på dig för att kunna bedöma vilken ersättning du kan ha rätt till.

Man måste ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för att kunna få föräldrapenning enligt sin inkomst. Har man inte det så får man föräldrapenning enligt grundnivån som är 225 kr/dag.

Jag bifogar en länk om sjukpenninggrundande inkomst (SGI); www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!

Hälsningar

Malin, handläggare

Okej! Tack för hjälpen. Hur skickar jag in inkomstuppgifter?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du skickar in ett arbetsgivarintyg som visar vad du ha tjänat 1 år tillbaka, är det kortare tid skickar man in den perioden. Har du haft annat arbete före det behöver du även skicka med ett arbetsgivarintyg från den tiden.

Intyget skickar du till.

Försäkringskassans Inläsningscentral

839 88 Östersund

Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning.