Bärsjal el bärsele?
Hej!
Önskar tips och åsikter främst från er som provat både och! :)
För och nackdelar med bärsjal vs. Bärsele??
TACK!
Hej!
Önskar tips och åsikter främst från er som provat både och! :)
För och nackdelar med bärsjal vs. Bärsele??
TACK!
Min högst personliga åsikt är en trikåsjal när bebis är nyfödd, en vävd när bebis är några månader och ergonomisk sele runt året.
Min högst personliga åsikt är en trikåsjal när bebis är nyfödd, en vävd när bebis är några månader och ergonomisk sele runt året.
- Fördelar med sjal: mjukt och mysigt för barnet. Skönt för en själv att sitta ner i t ex soffan med.
- Nackdelar med sjal: svårt att få knytningen riktigt bra med en glad (eller trött och arg) sprattlig bebis. Om man har barn som mina som inte gillar att få huvudet fixerat under sjalen när de sover, så är stödet för huvudet sämre i sjal. Kräver lite övning att lära sig knyta (men det är lättare än man tror).
Fördel med sele: enkelt och snabbt att ta på, kräver ingen övning. Inga långa tygändar som släpar i marken när man knyter. Barnet sitter alltid stadigt och stabilt oavsett vem som sätter på sig selen. Alltid bra stöd för nacken. Inte lika varmt och svettigt för bäraren.
Nackdel med sele: känns lite hårt och stelt mot en nyfödd. Spädbarnsilägg behövs i många modeller i början vilket inget av mina barn gillat.
Med yngsta hade vi mjuk och skön trikåsjal (en Aldoria Bambusoft och en från Granit) första 2 månaderna och sedan ergonomisk sele (Pognae) efter det. Med äldsta hade vi trikåsjal i 2 månader och sedan Pognaen ute och vävd sjal inne, men det var för att han blåvägrade att sitta i sele inomhus. (Den vävda sjalen är mycket stabilare än än trikåsjal när barnet blir tyngre och det är därför man inte har trikåsjal jämt). Så mitt svar är trikåsjal i början och sedan sele! Men om jag bara får välja ett alternativ så säger jag sele.
För oss har de haft helt olika funktioner. Selen (manduka) har nästan alltid legat i bilen och använts när vi varit iväg och handlat, ute i skogen eller liknande. Selen är också bättre om barnet och bärare har ytterkläder på sig. Hemma tycker jag sjal är mycket mysigare för både mig och barnet. Har haft en stadig variant av trikåsjal som funkar upp till 18 kg. Skulle inte kunna välja mellan dessa :)
Jag testade sjal (två olika) till mina äldre barn och gillade det inte alls. Skitkrångligt och tidskrävande och ofta var det inte värt att börja knyta för den lilla stund de var nöjd i den så de blev oanvända. Kände mig heller aldrig "säker" med sjalen, kändes så otryggt att barnet skulle hänga i tyg man bara knutit runt kroppen:/
Nu med tredje barnet skaffade jag en babybjörn WE och jag fullkomligt älskar den! Sååå lätt att använda och både jag och dottern trivs med den. Jag kan baka och städa och hon somnar:) säger dagligen att det är helt klart det bästa köpet jag gjort till den här bebisen!
Vad som funkar bäst beror som tidigare sagts mycket på ålder på barnet men även på hur van man är med att knyta.
Trikåsjal: Lättknuten och funkar bra för en nybörjare. Bebisen bör inte vara alltför tung (läs max ett par mån) eftersom en trikåsjal inte har samma stadga som en vävd sjal.
Vävd sjal: Bärredskapet som har längst användningsperiod men även det som kräver mest av bäraren när det gäller teknik. Med vårt andra barn hade jag med vävd sjal till BB men då hade vårt första barn varit vagnvägrare i början så standardknytningen hade jag gjort MYCKET. Eftersom det finns många olika knytningar kan man vid behov även bära en 3-4åring.
Sele: Enklast och snabbast att få på men oxå sämst möjligheter att ställa in efter hur stort barnet är. Först behöver man en spädbarnsinsats och runt året börjar selen bli urvuxen och då är det dags att köpa en ny om man man bär på heltid. Detta sagt har vi burit i sele från 4 mån just för att det är snabbt att få på och med ett storasyskon är det rätt viktigt Lillasyster är nu 21 mån
Testade båda när dotter var liten. Hade sja tills hon var runt 3 månader. Då blev det ergonomiskt sele pga att hon ville se mer runt omkring de gångerna jag bar henne.
Vi tillhör dem som har använt en massa olika bärredskap beroende på ålder och tillfälle - trikåsjal, vävd långsjal, meitai, bärsele. Vi gillar att bära och använder inte vagn.
Generellt är min åsikt:
Nyfödd - trikåsjal är oslagbart
Toddler - bärsele är urpraktiskt
För övrigt är det mycket en smaksak vad man trivs med .
Sjal tyckte jag var hopplöst besvärligt att få till med knytandet, och svettigt!
Provade däremot baby K'tan denna gång (som färdigknuten sjal), mkt bättre!
Annars använder vi sele.
Jag håller med om att det är olika för olika åldrar. Hade trikåsjal då barnet var nyfödd. Se. Har jag både burit i ringsjal och vävdsjal medan jag nu oftast använder ergonomisk sele ute och sjal inne.
De två är för mig inte jämförbara och används vid olika tillfällen. Sen måste du hitta det som passar dig. Finns massa grupper på fb som anordnar bärdon straffar där man kan testa olika innan man köper.
TacK för många bra svar!! ??
Tack för alla svar!! Det lutar åt att jag införskaffar en baby k'tan och en ergonomisk sele.